Nieuwe chat! Zie dit topic.

geslachtswijziging GBA

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door LauraB »

Het VU benaderd ook gemeentes om te vertellen dat zij geen andere verklaringen mogen accepteren.Dit hoorden we van gemeente Heemskerk. Hun is door het VU verteld bij elke verklaring contact op te nemen met het VU om de geldigheid te controleren en mensen die met een verklaring van Tanja of Alwin komen, door te verwijzen naar het VU.

Op mijn vraag dat het ministerie toch gaat wie de deskundigen zijn en de gemeente het daar moet navragen, was het antwoord dat het VU heeft aangegeven dat het VU hier over gaat en het enige aanspreekpunt is. Het VU zou aangewezen zijn als het kennis cemtrum en deze wet dus te handhaven.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Paul »

Nice, daar zijn wij dan weer de dupe van....
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Sabrina40 »

In de wet BW 1:28 staan de VU instellingen in Amsterdam, Groningen en Leiden ondubbelzinnig genoemd als "deskundigen" die bevoegd zijn om een "deskundigenverklaring" inzake deze BW 1:28 af te geven. Maar ook Tanja van Hengel en Alwin hebben de vereiste cursus, om dat soort verklaringen af te mogen geven, volledig met certificaat doorlopen. Het belachelijke feit doet zich nu voor, dat vele gemeenten al vlot volledig ingaan op deskundigenverklaringen van die VU instituten , maar dat alleen sommige gemeenten het certificaat van Tanja en Alwin accepteren als voldoende om hun deskundigenverklaring te accepteren, maar andere gemeenten zoals Den Haag en Rotterdam daar eerst een formele registratie in het BIG register voor vereisen. En het CIBG, dat dit BIG register beheert, stelt inderdaad doodleuk, dat zij slechts kortgeleden hierbij zijn ingeschakeld en pas na 1 september dit soort bevoegdheid informatie in hun register kunnen gaan opnemen.

Vlak voor mijn vakantie dacht ik dus met die deskundigenverklaring van Tanja en mijn aanvraag naar mijn geboortegemeente Den Haag alles helemaal perfect op orde te hebben, tot ik in een telefoontje uit Den Haag hoorde, dat mijn deskundigenverklaring helaas nog niet rechtsgeldig is. Natuurlijk proberen de TNN en Transvisie en Tanja en ik daar toch een versnelling in dat enorm trage legalisatie proces bij het CIBG te bewerkstelligen, maar het is en blijft natuurlijk belachelijk, dat een wetgever een nieuwe wet na nota bene vele jaren van voorbereiding per 1 juli 2014 laat ingaan zonder dat dit soort aspecten afdoende geregeld zijn.

Vaak hoor je op dit forum, dat men in het verkeerde lichaam is geboren, maar naar nu blijkt, kun je ook in de verkeerde gemeente zijn geboren !
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Danielle »

Je had verwacht dat dwiz it soort grote wijzigingen zonder de nodige burocratische vertraging en 'regels zijn regels' zou gaan?

Om het gelijk recht te zetten, want je bent zo graag ambtelijk in je taalgebruik, ook al snapt iedereen hier over welk wetsartikel het gaat: in Artikel 28 van het burgerlijk wetboek staan géén deskundigen genoemd. Het artikel (en het exacte lid moet je zelf opzoeken, verwijst naar een Algemene Maatregel van Bestuur waarin de deskundigen worden aangewezen. Ten tijde van het debat over de wet en bij het ingaan ervan zijn er in die AMvB alleen het VUmc, UMCG en het LUMC genoemd. (De ziekenhuizen in Leiden en Groningen maken nadrukkelijk géén deel uit van de Vrije Universiteit, maar horen toe aan hun eigen universiteiten)
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Emma »

Misschien dat het CIBG nog een 'noodregister' aanlegt. En misschien dat de gemeenten er dan intrappen. Het CIBG heeft namelijk nog geen mandaat van Veiligheid en Justitie om het register bij te gaan houden.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
MarloesIsWeg
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 sep 2012, 13:02
Gender: Vrouw

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door MarloesIsWeg »

LauraB schreef:Het VU benaderd ook gemeentes om te vertellen dat zij geen andere verklaringen mogen accepteren.Dit hoorden we van gemeente Heemskerk. Hun is door het VU verteld bij elke verklaring contact op te nemen met het VU om de geldigheid te controleren en mensen die met een verklaring van Tanja of Alwin komen, door te verwijzen naar het VU.

Op mijn vraag dat het ministerie toch gaat wie de deskundigen zijn en de gemeente het daar moet navragen, was het antwoord dat het VU heeft aangegeven dat het VU hier over gaat en het enige aanspreekpunt is. Het VU zou aangewezen zijn als het kennis cemtrum en deze wet dus te handhaven.
Dat het bureaucratisch gaat is tot daar aan toe, maar dat het VU actief gemeentes benaderd, omg, hebben die niet een wachtlijst in te halen ofzo !
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Sabrina40 »

Martine Le Clere schreef:
LauraB schreef:Het VU benaderd ook gemeentes om te vertellen dat zij geen andere verklaringen mogen accepteren.Dit hoorden we van gemeente Heemskerk. Hun is door het VU verteld bij elke verklaring contact op te nemen met het VU om de geldigheid te controleren en mensen die met een verklaring van Tanja of Alwin komen, door te verwijzen naar het VU.

Op mijn vraag dat het ministerie toch gaat wie de deskundigen zijn en de gemeente het daar moet navragen, was het antwoord dat het VU heeft aangegeven dat het VU hier over gaat en het enige aanspreekpunt is. Het VU zou aangewezen zijn als het kennis cemtrum en deze wet dus te handhaven.
Dat het bureaucratisch gaat is tot daar aan toe, maar dat het VU actief gemeentes benaderd, omg, hebben die niet een wachtlijst in te halen ofzo !
Ik heb, naar aanleiding van het feit dat mijn deskundigenverklaring van Tanja van Hengel nog niet als rechtsgeldig door de gemeente Den Haag wordt geaccepteerd, contact opgenomen met het VUmc. Daarop werd ik door het nieuwe hoofd van de poli genderdysforie Mevr. Sonja Snel persoonlijk gebeld. Daarin werd mij medegedeeld, dat Mevr. T. van Hengel wel degelijk de bevoegdheid zal krijgen om dit soort deskundigenverklaringen af te gaan geven, maar dat alleen de formele procedure daaromheen op dit moment nog niet volledig is afgerond.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Emma »

...zal krijgen.... alleen... ....nog niet volledig....

Dus we staan voorlopig in de kou. Je wilt niet weten hoe boos Alwin is over de gang van zaken.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Emma »

Toch iets meer beweging op officielebekendmakingen.nl, het CIBG is nu met terugwerkende kracht tot 1 juli officieel aangewezen:

https://www.officielebekendmakingen.nl/ ... -20871.pdf" target="_blank

Nu dat noodregister nog. Ik heb meteen het CIBG gemaild.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Sabrina40 »

Emma schreef:Toch iets meer beweging op officielebekendmakingen.nl, het CIBG is nu met terugwerkende kracht tot 1 juli officieel aangewezen:

https://www.officielebekendmakingen.nl/ ... -20871.pdf" target="_blank

Nu dat noodregister nog. Ik heb meteen het CIBG gemaild.
Dank je voor je info Emma. Ik heb ook gelijk wederom een bericht naar het CIBG gestuurd