Nieuwe chat! Zie dit topic.

geslachtswijziging GBA

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Veronica »

Sabrina40 schreef:
Veronica schreef:Nou de verklaring van VU is binnen, binnenkort maar eens richting Den Haag, hopelijk krijg ik die geboorte akte daar wel, paspoort komt er nog wel.

Vraag mij wel af of ik mijn 2de naam ook kan wijzigen, desnoods volledig laten vervallen...
Ik ben ook in Den Haag geboren, maar die stad heeft deze nieuwe procedure aanpassing van je geboorteregister nog niet helder op haar website staan.In ieder geval wil men daar geen bezoek van jou, maar wil men dat dit per internet en post wordt afgehandeld. Maar als je een e-mail stuurt naar [email protected] met het verzoek om jou een "aangifteformulier wijziging van het geslacht en voornaam" met verdere procedure aanwijzigingen te sturen, dan krijg je dat formulier als WORD bijlage toegestuurd. Dat moet je invullen en vervolgens afdrukken. Daarna moet je het tevens ondertekenen en stuur je het, met een kopie van je huidige paspoort én je deskundigenverklaring bij voorkeur aangetekend op naar :
Gemeente Den Haag
Backoffice 6A
Postbus 12620
2500 DL Den Haag

Het staat je vrij om een volledig nieuwe voornaam of voornaam combinatie te kiezen. Dat aantekenen raadt men aan, omdat die deskundigenverklaring een origineel document moet zijn.
Succes, Sabrina
Aha, nee ik moet naar Den Haag omdat ik buitenlands ben zonder NL nationaliteit.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Sabrina40 »

[quote="Veronica"

Aha, nee ik moet naar Den Haag omdat ik buitenlands ben zonder NL nationaliteit.[/quote]

Dat wist ik Veronica. Maar ik zou hoe dan ook eerst even via e-mail of telefonisch contact met hen opnemen. Ik had een paar weken geleden al keurig, via hun internet afspraakreservering systeem een afspraak om hen te bezoeken veilig gesteld. Daarop kreeg ik enkele dagen later een e-mail, dat die afspraak voor mijn bezoek helaas weer moest worden afgezegd, omdat dit soort procedures in Den Haag door hun "Backoffice" geregeld gaan worden en die hebben helemaal geen loket en willen dus alles via internet en gewone briefwisseling doen.

Mogelijk dat zij daar in deze chaotische tijd nu al weer op terug komen, maar ik wilde jou in ieder geval een volledig nutteloze reis naar Den Haag besparen door je eerst per e-mail in ieder geval even een eerste contact te laten opnemen. Mij werd tevens geadviseerd om op hun website http://www.denhaag.nl" target="_blank te zoeken naar : "geslachtsverandering". , maar daar is tot op de dag van vandaag nog helemaal niets over deze procedure te vinden.

Je kunt hen ook bellen via het directe gratis nummer 14070, optie 1 (Den Haag) en vragen naar de backoffice persoon die verantwoordelijk is voor buitenlanders die een geslachtsverandering willen aanvragen. Succes!
Gebruikersavatar
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door jacqueline »

LauraB schreef:Ik heb inmiddels alles rond. Bezoek aan de publiekshal (aangifte geboorte) met de verklaring. Mijn naam, Laura Christina Larissa, doorgegeven en de akte ondertekend. De volgende werkdag ontving ik een kopie van de geboorte akte met wijzigings akte en ben ik meteen naar de publiekshal terug gegaan om een nieuw paspoort aan te vragen. Deze kon ik drie dagen later afhalen. Voor de historische gegevens een brief met handtekening en kopie paspoort opsturen naar de gemeente en een afschrift van alle gegevens over mij aanvragen.

Het enige wat nog moet is het laten corrigeren van het BRP van mijn ouders. Ik ben blij dat gemeente Heemskerk voor Bianca dit vertelde. Als je ouders dit verzoek niet indienen dan blijft in hun BRP staan dat zij een zoon hebben. Deze correctie schijnt echter pas vanaf 1 oktober te kunnen als GBA versie 3.9 is opgeleverd.
En wat als de ouders dat niet willen of als ze komen te overlijden....hoe kan het dan nog veranderd worden?
Gebruikersavatar
J1nny
Berichten: 720
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:43
Gender: Vrouw

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door J1nny »

Blij dat ik ook in een kleinschalige gemeente woon, alles via de telefoon geregeld en even langs gewipt voor een handtekening en een copie van de pas en het was rond...
Had binnen 3 minuten weer buiten kunnen zijn...
Gebruikersavatar
Bianca
Berichten: 236
Lid geworden op: 27 sep 2013, 20:10
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Haarlem

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Bianca »

jacqueline schreef:
En wat als de ouders dat niet willen of als ze komen te overlijden....hoe kan het dan nog veranderd worden?


Dan blijft dat zeer waarschijnlijk gewoon staan.

Verder is het voor mij ook zo goed als rond. Gegevens zijn aangepast in Heemskerk. Mijn naam, Bianca Cindy José, werd na een paar dagen overal al goed weergegeven. Voor mij is het nu alleen wachten tot de verhuizing naar Haarlem in hun systeem is verwerkt, omdat ik graag daar mijn nieuwe paspoort en rijbewijs wil aanvragen.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Emma »

LauraB schreef:Het enige wat nog moet is het laten corrigeren van het BRP van mijn ouders. Ik ben blij dat gemeente Heemskerk voor Bianca dit vertelde. Als je ouders dit verzoek niet indienen dan blijft in hun BRP staan dat zij een zoon hebben. Deze correctie schijnt echter pas vanaf 1 oktober te kunnen als GBA versie 3.9 is opgeleverd.
Vanochtend even nagevraagd: het probleem is dat het in de huidige versie van de software niet automatisch wordt doorgevoerd bij je familie. In de nieuwe versie gebeurt dat wel. Het wordt ook niet met de hand aangepast, en ook niet alsnog automatisch met de nieuwe software. Uitzondering is als je gehuwd bent, dan wordt dat wel bijgewerkt met de hand. Met de nieuwe versie gaat het dus wel automatisch.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door LauraB »

Emma schreef:Vanochtend even nagevraagd: het probleem is dat het in de huidige versie van de software niet automatisch wordt doorgevoerd bij je familie. In de nieuwe versie gebeurt dat wel. Het wordt ook niet met de hand aangepast, en ook niet alsnog automatisch met de nieuwe software. Uitzondering is als je gehuwd bent, dan wordt dat wel bijgewerkt met de hand. Met de nieuwe versie gaat het dus wel automatisch.
Dat komt overeen wat die meneer vertelde. Samengevat:
- wachten tot in oktober voordat je je geslacht en naam(en) laat wijzigen, want dan gaat alles goed en vanzelf.
- niet wachten en na oktober een correctie aanvragen voor (met) elke ouder omdat anders er oude onjuiste gegevens blijven bestaan.
Gebruikersavatar
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door jacqueline »

Het lijkt mij toch belangrijk dat deze gegevens wel worden veranderd omdat ik niet weet of dit anders gevolgen kan hebben voor bv erfrecht. Ben je straks nog wel de persoon die recht heeft op de erfenis van je ouders als je daar als zoon geregistreetrd staat terwijl je als vrouw verschijnt? Ik ben dit nu aan het navragen bij de gemeente..
Gebruikersavatar
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door jacqueline »

Daar kan ik nu wel antwoord op geven: heeft geen gevolgen omdat via de geboorteakte alle benodigde gegevens staan die nodig zijn. Bovendien heb ik hier de volledige persoonslijst liggen waar ook alles op staat.....
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Danielle »

Ik vind hier in mijn brievenbus post van mijn woongemeente, gericht aan Mevrouw D. Dat is het eerste offciële poststuk. :) Het is trouwens een brief waarin wordt uitgelegd dat mijn geslacht en voornamen zijn gewijzigd en dat daarom mijn identiteitsbewijzen en paspoort nu ongeldig zijn. Heb nu 4 weken om nieuwe aan te vragen. Ook gelijk een formulier om de historische gegevens te kunnen laten wissen en uitreksels van de GBA/BRP met historische en actuele gegevens.
Mijn transitieblog: Fading Gender