Diploma's en naamswijziging

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Naidje
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 jan 2014, 11:08
Gender: Vrouw
Locatie: Amsterdam

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Naidje »

Gezien het feit dat ik net ben afgestudeerd en later deze week mijn diploma krijg, zal ik dit draadje maar even bookmarken. Over een jaar ben ik hoogstwaarschijnlijk Kilian niet meer en zal Nadia toch aan moeten tonen dat ze haar bachelor gehaald heeft...
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Veronica »

Daarom wil ik dat zo snel mogelijk wijzigen, zodat volgend jaar gewoon Veronica op de diploma staat.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Meisje1991 »

Over diploma's gesproken... nu mijn voornaam en geslacht officieel gewijzigd is en ik mijn ID-kaart binnen heb, bedenk ik dat dus ook mijn diploma's niet meer op de juiste naam staan. Het zijn er hoewel niet veel, ik heb enkel een VMBO-kbl en een MBO-2 diploma.

Een vervanger voor het VMBO-kbl diploma kan ik volgens de DUO bij hun aanvangen d.m.v. een formulier. Het vervangend diploma moet ik dan over een tijdje kunnen afhalen in Groningen tegen inlevering van mijn oude exemplaar.

Voor mijn MBO-2 diploma kan ik echter geen duidelijkheid vinden. De DUO geeft voor het MBO namelijk geen vervangende diploma's, maar alleen een Verklaring Afgelegd Examen (VAE). Hoewel DUO zegt dat het document evenveel waarde heeft als het diploma, is dit document wel anders en volgens mij "simpeler" dan het diploma.

In diverse linkjes in dit topic lees is dat een onderwijsinstelling een vervangend diploma hoort af te geven in zo'n geval. Echter, alleen HBO en universitair wordt vermeldt. Er wordt niks gezegd over het MBO.

Ondertussen heb ik wel mijn oud-onderwijsinstelling gemaild:
Geachte mevrouw ...,

In 2011 heb ik bij het Lentiz MBO Maasland de opleiding Dierverzorging niveau 2 afgerond met een diploma.

Momenteel zit ik in een traject voor geslachtsverandering (M=>V) en is mijn voornaam en geslacht reeds officieel aangepast. Is het mogelijk om een nieuw diploma te verkrijgen met mijn nieuwe voornaam erop vermeldt?

Ik heb begrepen dat ik via het DUO wel een VAE (Verklaring Afgelegd Examen) kan aanvragen, maar geen vervangend diploma. Echter, zou dit soms via de onderwijsinstelling wel mogelijk kunnen zijn.

Kunt u mij informeren of er bij het Lentiz MBO mogelijkheden hiervoor zijn?

Alvast bedankt voor uw tijd.

Met vriendelijke groet,
Meisje1991

Haar antwoord is kort, maar duidelijk :-( :
Hallo Meisje1991,

Helaas is het niet mogelijk om een diploma opnieuw uit te geven.

Met vriendelijke groet,
...
Examensecretaris
Heb ik eigenlijk überhaupt recht op een vervangend MBO-2 diploma, of moet ik het maar doen met een VAE of het oude document? Wel zonde, want het is mijn enige MBO diploma... :?
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Arike »

Misschien even bellen met het College voor de Rechten van de Mens in Utrecht en vragen of en zo ja hoe hun uitspraak over universitaire diploma's toepasbaar is op MBO-diploma's
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Meisje1991 »

Ik had ze vorige week vrijdag een mailtje erover gestuurd, dat was voor mij makkelijker. Echter nog steeds geen reactie terug gehad :?

Als ik volgende week nog niks hoor, dat ga ik toch wel even bellen...
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Nathan90 »

Je hebt er recht op. Mijn school was behulpzamer, die hebben zelf het eea uitgezocht en mij toegestuurd haha.

Er was een tijd terug iemand die van zijn oude uni geen nieuw papiertje kreeg. Die heeft er werk van gemaakt en dankzij hem heb je wettelijk recht op je papiertje met de juiste gegevens.

Ik ken nog iemand die nu bezig is met een school die ook geen zin heeft. Ik kan je de mail die ik van mijn school doorkreeg wel naar je sturen, dan moet die mevrouw van jou dat maar eens lezen. ;)
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Meisje1991 »

Ging het ook om een MBO school en diploma? Zo ja, kan je mail misschien wel handig zijn :-) Want ook al heb ik recht op vervanging... ik weet niet hoe ik dat duidelijk kan maken bij mijn oude school zonder enig referentie-materiaal :?
Nathan90 schreef:Er was een tijd terug iemand die van zijn oude uni geen nieuw papiertje kreeg. Die heeft er werk van gemaakt en dankzij hem heb je wettelijk recht op je papiertje met de juiste gegevens.
Klopt, maar dat ging dus om een universitair diploma, over MBO is in principe niks gezegd :?



Ik kreeg overigens vanochtend een antwoord terug op mijn mailtje naar het College voor de Rechten van de Mens. Daarin stond alleen het volgende:

Geachte mevrouw .....,

Het is inderdaad zo dat iedere situatie op zich wordt beoordeeld door het College. U kunt over uw situatie dan ook een verzoek indienen als u wilt.

Meer informatie over de procedure vindt u hier:

http://form.mensenrechten.nl/klachtindienen" target="_blank

Mocht u meer algemene vragen hebben over de procedure kunt u ook contact opnemen via de mail of op onderstaand telefoonnummer op werkdagen tussen 10.00 en 16.00 uur.

Met vriendelijke groet,
:-(
En het heeft wel een week geduurd, voordat ik deze reactie kreeg...
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Nathan90 »

De persoon van mijn opleiding vertelde mij heel enthousiast:

"Wij hebben dit uitgezocht en het kan! Zie de artikelen in de bijlage. Er is eerder een procedure gevoerd tegen de Universiteit van Amsterdam. De uitkomst daarvan geldt als jurisprudentie, ook voor het mbo. Je moet daarvoor een schriftelijk verzoek doen aan de examencommissie van HMC Amsterdam, zie onderstaand adres. Er zit een voorbeeldbrief in de bijlage, ik denk dat het een korte brief kan zijn. Daarna hoor je van ons hoe het verder gaat."



Dus je kan ook om de contactpersoon van school heenwerken mits je de examencommissie weet te bereiken. (HMC Amsterdam is mijn opleiding ;) )
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Meisje1991 »

Ik ga eens kijken of ik daarmee nog wat voor elkaar kan krijgen bij mijn oude school :)

De mevrouw die me terug mailde was al de examensecretaris. Ik werd verzocht om haar te mailen toen ik de school belde. En in de schoolgids is haar e-mailadres ook de enige die vermeldt staat bij contactgegevens examencommissie. Ik moet haar dus zien te overtuigen dat ze een nieuw diploma mag uitgeven...
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Meisje1991 »

Inmiddels zijn er weer enkele berichten heen-en-weer geweest. Hoewel de examensecretaris mee leek te willen werken, is de conclusie alsnog dat het onmogelijk is om een vervangend document uit te geven. Ik word in feite verzocht om genoegen te nemen met een Verklaring Afgelegd Examen (VAE).

De mailwisseling:
Ik op 19 sept. 2014 schreef:Geachte mevrouw ...,

Het klopt dat over het algemeen diploma's slechts één keer worden uitgegeven. In het geval van een geslachtsverandering is het echter wenselijk en wettelijk ook toegestaan om een nieuw diploma uit te geven, mede om eventuele discriminatie tegen te gaan bij een sollicitatie waarbij (een kopie van) het diploma moet worden overlegd.

In 2010 is er een uitspraak geweest van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap dat weigering van een nieuw, aangepast diploma voor transgenders onterecht is:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 1-653.html" target="_blank

Er zijn reeds scholen (ook MBO, waaronder het HMC te Amsterdam) welke n.a.v. deze uitspraak meewerken aan het verstrekken van een nieuw diploma aan oud-studenten welke na het behalen van een diploma een traject voor geslachtsverandering zijn ingegaan.

Wilt u uw eerder besluit tot het niet uitgeven van een nieuw diploma herzien?

Met vriendelijke groet,
Meisje ....
Mevrouw op 22 sept. 2014 schreef:Hallo Meisje,

Ik zal jouw vraag uitzetten bij het Centraal Examenbureau. Het wel of niet kunnen omzetten van je diploma heeft niet alleen een juridische kant maar ook een technische. Ik weet niet of het mogelijk is om een diploma van 2011 opnieuw aan te maken.

In ieder geval zal ik een kopie van je nieuwe paspoort of ID-kaart moeten hebben. Zou je die kunnen inscannen en mailen?

Ik beloof niks, maar ik ga mijn best doen.

Met vriendelijke groet,
...
Examensecretaris
Ik op 22 sept. 2014 schreef:Hallo mevrouw ...,

Bijgevoegd is een kopie van mijn nieuwe ID-kaart. Verder heb ik ook een kopie van mijn diploma met oude naam bijgevoegd.

Alvast hartelijk bedankt!

Met vriendelijke groet,
Meisje ....
Mevrouw op 26 sept. 2014 schreef:Hallo Meisje,

Het centraal examenbureau heeft e.e.a. uitgezocht met betrekking tot jouw vraag. Hierop hebben zij het volgende antwoord:

Bijgaande de tekst die bij DUO is te vinden, namelijk:

De (oud)-leerling heeft de mogelijkheid om via de website van DUO te vragen om (1) een verklaring afgelegd examen [VAE] of (2) een vervangend opleidingsdocument [VOD]. Beide documenten hebben de status van een officieel diploma.

De leerling kan dit zelf regelen via: https://www.duo.nl/particulieren/diplom ... jzigen.asp" target="_blank

NB.: Kosten Een vervangend document bevat de gegevens van één opleiding. Het kost € 72,- per aanvraag. Is uw naam veranderd vanwege geslachtsverandering? Dan is een vervangend document gratis.

Je kunt dus alleen zelf iets regelen. De school kan, zoals ik eerder ook al zei, geen nieuwe documenten verstrekken.

Met vriendelijke groet,
...
Examensecretaris

Wat kan ik hier nog mee? :? Wordt het toch een VAE aanvragen en het verder laten rusten? :|

Of dit doen? :
Meisje1991 schreef:Ik kreeg overigens vanochtend een antwoord terug op mijn mailtje naar het College voor de Rechten van de Mens. Daarin stond alleen het volgende:
Geachte mevrouw ....,

Het is inderdaad zo dat iedere situatie op zich wordt beoordeeld door het College. U kunt over uw situatie dan ook een verzoek indienen als u wilt.

Meer informatie over de procedure vindt u hier:

http://form.mensenrechten.nl/klachtindienen" target="_blank

Mocht u meer algemene vragen hebben over de procedure kunt u ook contact opnemen via de mail of op onderstaand telefoonnummer op werkdagen tussen 10.00 en 16.00 uur.

Met vriendelijke groet,