Nieuwe transgenderwet in werking

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Nieuwe transgenderwet in werking

Bericht door Emma »

Die is gewoon zelf niet op de interne cursus geweest. Of die cursus is een wassen neus. Dat laatste geloof ik niet helemaal want Alwin was redelijk te spreken over de cursus meen ik me te herinneren.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Nieuwe transgenderwet in werking

Bericht door Amy »

Bedankt allemaal, nu hoef ik me daar niet meer druk om te maken. :D

Over mijn psychologe, Ik weet verder niet wanneer dat ze het gehoord heeft, misschien eerder op de dag dus het kan zijn dat ze nog geen tijd heeft gehad om het op te zoeken. Ik meen dat ze ook zei dat ze het van iemand anders waarmee ze die gesprekken heeft had gehoord. Aan de andere kan begin ik nu een beetje te denken dat ze me gewoon aan het testen was voor hoe ik reageer op zulke tegenslagen als ik jullie reacties zo lees.
SandraK
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:27
Gender: Vrouw

Re: Nieuwe transgenderwet in werking

Bericht door SandraK »

Voorletters zijn gewoon veranderd hoor. Ik kreeg vorige week een blauwe envelop met keurig mijn nieuwe initialen.
Je kunt mijn avonturen volgen op: http://katja01.wordpress.com/" target="_blank
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Nieuwe transgenderwet in werking

Bericht door Sabrina40 »

We zijn nu alweer een paar maanden verder en ik was benieuwd, hoe de stand van zaken is betreffende de deskundigen, die zo'n verklaring inzake BW 1:28 mogen afgeven. Zie hiervoor :

https://www.bigregister.nl/registratie/ ... fault.aspx" target="_blank

Tot op heden blijkt dat buiten de VU instellingen nog steeds alleen maar om Tanja van Hengel te gaan. Alwin heeft die eerste cursus op het VUmc wel gevolgd, maar voldoet blijkbaar nog niet aan de overige vereiste ervaring op dit gebied. Inmiddels heeft er in september wederom zo'n cursus op het VUmc plaats gevonden en daar zouden meer psychologen van buiten de VU instellingen aan meedoen. Maar blijkbaar is vanuit die laatste groep nog steeds niemand in dat BIG register aangemeld. Het koste nog in de zomervakantie periode even tijd, alvorens deze nieuwe rubriek in het BIG was opgenomen. Maar nu dat rond is zou een nieuwe naam toch snel moeten kunnen worden ingevoerd.

Zou het probleem nu liggen in het checken of aan de vereiste ervaring wordt voldaan, of hebben wij in Nederland doodgewoon geen psychologen met die vereiste ervaring ? En is het gewoon wachten tot na de eerstvolgende cursus op het VUmc in september 2015 ?
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Nieuwe transgenderwet in werking

Bericht door Emma »

Alwin heeft geen BIG registratie, en werkt onder supervisie van een psycholoog die wel een BIG registratie heeft. Die registratie is wel in de maak maar dat duurt even. Verder is er bij hem aan ervaring geen gebrek.

Wellicht dat Piet Hein van Ham nog de cursus gaat volgen? Ook die heeft genoeg ervaring, en een BIG registratie.

Maar verder zijn de onafhankelijke deskundigen niet dik gezaaid nee.

Die pagina is trouwens nog het noodregister. Ik zal niet claimen dat het door mijn gezeur komt dat noodregister maar ik had ergens eind juni, begin juli de eindverantwoordelijke bij het CIBG aan de telefoon en die had het over van alles en nog wat, en die heb ik mogen vertellen dat er maar één of twee deskundigen zouden zijn het komende half jaar. Dat was nogal een openbaring en toen zijn ze zelf nog maar eens contact gaan zoeken met Tanja. Grote probleem was het kunnen aantonen van de ervaring. Je mag niet met een lijstje patiënten komen in verband met je beroepsgeheim. Maar hoe toon je het dan aan?
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Nieuwe transgenderwet in werking

Bericht door Danielle »

Emma schreef: Grote probleem was het kunnen aantonen van de ervaring. Je mag niet met een lijstje patiënten komen in verband met je beroepsgeheim. Maar hoe toon je het dan aan?
Das best wel een goede vraag, had ik nog niet stil bij gestaan. Als als psycholoog werkzaam bent, of bent geweest bij een genderteam dan is die ervaring wel aan te tonen. Of tenminste aannemelijk te maken. Hoe je dat als vrij gevestigde kunt aantonen? Wellicht met publicaties in vakliteratuur. En wat is eigenlijk voldoende ervaring?
Mijn transitieblog: Fading Gender
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Nieuwe transgenderwet in werking

Bericht door Sabrina40 »

Over hoeveel ervaring op dit gebied nodig is stelt het BIG register : U heeft minimaal 1 jaar werkervaring in de transgenderzorg met een gemiddelde van minimaal 16 uur per maand. Op jaarbasis is dit 192 uur.
Een bijkomend probleem daarbij is, dat deze ervaring dus niet ouder dan 4 jaar mag zijn. Ik heb ook vernomen, dat een psychologe die eerst bij het kenniscentrum voor genderdysforie heeft gewerkt en nu voor zichzelf werkt, mogelijk vanuit een "angstcultuur" zich duidelijk niet met de transgender problematiek verder wil bezig houden.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Nieuwe transgenderwet in werking

Bericht door Emma »

De kale regel is duidelijk, maar je kunt als onafhankelijk psycholoog onmogelijk aantonen dat je die ervaring hebt zonder je patienten kenbaar te maken...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Nieuwe transgenderwet in werking

Bericht door Sabrina40 »

Tanja ven Hengel is in ieder geval wel BIG geregistreerd en ik weet niet in hoeverre zij daarbij haar patiëntgegevens heeft moeten overleggen. Maar het BIG register valt onder een Ministerie en is dus wel Overheid. En voor de Belastingdienst moet je toch ook facturen kunnen overleggen, die je aan patiënten in rekening hebt gebracht.

Ik heb overigens het BIG register nog wel de vraag voorgelegd, of 24 juli 2014 de laatste keer is geweest, dat iemand (Tanja) in dat register werd opgenomen, of dat het lijstje in mijn weblink sindsdien mogelijk niet meer is bijgewerkt maar dat er wel degelijk toch nieuwe psychologen zich hebben aangemeld én aan de gestelde eisen blijken te voldoen. Binnen 10 werkdagen krijg ik antwoord en dat geef ik natuurlijk ook weer door.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Nieuwe transgenderwet in werking

Bericht door Emma »

Ik weet wie er van de niet-VU psychologen er op cursus zijn geweest en dat waren alleen Alwin en Tanja. Dat lijstje kan dus niet langer worden, tot de VU een nieuwe cursus georganiseerd heeft.

En patientgegevens overleggen, zeker in combinatie met de reden waarvoor men komt, dat mag niet op basis van het beroepsgeheim.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Plaats reactie