Diploma's en naamswijziging

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Danielle »

Ik zou een klacht indienen aanbeet college voor rechten van de mens en daarvan je opleidingsinstituut ook van op de hoogte brengen. Als universiteiten een nieuwe Bul kunnen uitreiken (wat echt absoluut helemaal niet mogelijk is) dan kan een willekeurige beroepsopleiding dat ook.

Reminds me, ik moet ook nog een mailtje gaan sturenbnaar mijn hbo instelling.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Nathan90 »

Het is de vraag hoeveel zin je nog hebt om er moeite voor te doen. Als je nog niet op bent zou ik geen genoegen nemen met de verklaring.
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Arike »

gezien de uitspraken van de minister en het college zou ik altijd "doorvechten" tot een vervangend diploma en absoluut je niet laten afschepen met een verklaring !
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Meisje1991 »

Ik ben een paar dagen ziek geweest, dus eerder niks ermee gedaan.

Vanochtend heb ik een klacht ingediend bij het College voor de Rechten van de Mens en ook de onderwijsinstelling ervan op de hoogte gebracht. Geen idee of het wat oplevert, ik wacht af :)

De onderwijsinstelling zou het waarschijnlijk niet zo geweldig vinden dat ik een klacht heb ingediend :|
Claire
Berichten: 1129
Lid geworden op: 05 feb 2013, 00:21
Gender: Vrouw
Locatie: Almere

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Claire »

Heel knap van je Meisje! blijf doorknokken.
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Meisje1991 »

Op de vorige mail van de school had ik nog wat teruggestuurd. Inmiddels ook wat teruggekregen.


Ik had deze verstuurd:
Hallo mevrouw ...,

Van de informatie op de website van de DUO ben ik reeds op de hoogte. Een Vervangend Opleidingsdocument (VOD) is hetzelfde als een diploma, ziet er ook hetzelfde uit. Een Verklaring Afgelegd Examen (VAE) echter niet.

De DUO kan een VOD uitgeven voor een diploma van het middelbaar onderwijs. Voor het beroepsonderwijs (waaronder het MBO) kan de DUO echter alleen een VAE afgeven en deze is niet hetzelfde als een diploma. Bij een sollicitatie waarbij dit document moet worden voorgelegd, kan dan alsnog discriminatie ontstaan als naar de rede van vervanging van het originele document wordt gevraagd.

Het verbaast mij wel dat de mogelijkheden tot vervanging van een diploma bij de diverse onderwijsinstellingen onderling verschillend zijn, terwijl het juridisch gezien wenselijk is dat diploma's kunnen worden vervangen bij een geslachtsverandering.

Ik heb bij het College voor de Rechten van de Mens (http://form.mensenrechten.nl/klachtindienen" target="_blank) een melding hierover ingediend. Voorlopig wacht ik af wat hun kijk op deze situatie is, daar zij destijds ook een vergelijkbare zaak rondom een universitair diploma hebben behandeld.

Met vriendelijke groet,
Meisje1991 ....

Hierna had ik het klachtenformulier bij het College voor de Rechten van de Mens ingevuld en ingestuurd.


2 dagen later kreeg ik nogmaals een mail van de school terug, nu met de mededeling dat er contact is geweest met de DUO en dat er binnenkort een regeling hiervoor komt bij het DUO. Op dit moment kunnen ze echt niets doen. Als het eens zover is, word ik op de hoogte gebracht:
Hallo Meisje1991,

Onze directeur heeft nog een keer zelf naar DUO gebeld. Het blijkt voor het voortgezet onderwijs allemaal geregeld te zijn, maar voor het BVE (waar wij onder vallen) nog niet. Op korte termijn zou er een regeling komen die ook voor het BVE geldt. Totdat die regeling er is, kunnen we echt niets doen. DUO heeft beloofd ons te informeren op het moment dat de regeling is goedgekeurd. Zodra dit zo is, neem ik contact met je op om te bespreken wat er allemaal nodig is om dit in gang te zetten.

Met vriendelijke groet
...
Examensecretaris

En op dezelfde dag kreeg ik een bevestiging van het College voor de Rechten van de Mens dat mijn "brief" (is overigens geen brief, maar een online verstuurd formulier) is ontvangen en eventuele verdere behandeling pas binnen 4 weken is.

[plaatje verwijderd]


Zal ik nog wat terug mailen naar de school of gewoon even "niks doen" en afwachten? :?
Romano
Berichten: 89
Lid geworden op: 06 mar 2013, 17:49
Gender: Trans FtM

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Romano »

hallo neem eens contact op met een antis discriminatie voorziening in jou buurt even googlen ervoor. maar ze zijn het je verplicht om te geven! dus je absoluut niet laten afschepen met een verklaring van afgelegd examen!
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Danielle »

Ik ben ondertussen al een paar stappen verder met mijn HBO diploma. Mijn verzoek is van het alumnioffice naar studentenzaken en van daar naar de examencommissie gestuurd, die zijn akkoord. Het definitieve oordeel moet nog komen van de corprate secretary. (raad van bestuur)
Mijn transitieblog: Fading Gender
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Meisje1991 »

Inmiddels heb ik een vervangend diploma gekregen van mijn voormalige MBO-school :D Ze wilden per se wachten totdat de DUO een officieel protocol voor MBO-scholen had opgesteld en vrijgegeven betreft het vervangen van diploma's bij een geslachtswijziging voordat ze wilden meewerken. Dit protocol is er nu.

Mijn vervangend diploma heb ik afgelopen vrijdag opgehaald bij de school zelf :)
Khannea
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 nov 2014, 13:43
Gender: Trans MtF
Locatie: the Hague
Contacteer:

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Khannea »

Ik heb mijn diplomas al enige tijd geleden gewoon weggegooid. Ze waren zowieso niet langer relevant.
Plaats reactie