Huwelijk en juridisch ouderschap

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Bas123
Berichten: 129
Lid geworden op: 06 feb 2015, 11:07
Gender: Trans FtM

Huwelijk en juridisch ouderschap

Bericht door Bas123 »

Ik sta momenteel bij de gemeente bekend als:

-Vrouw gehuwd met een vrouw
- Moeder 1 biologische moeder van onze kinderen en moeder 2 adoptief ouder, dat ben ik.
- Ik ben dus juridisch gezien net als mijn vrouw de ouder van onze kinderen.
- Ik ben de niet-biologische moeder van onze kinderen en mijn vrouw is de biologische moeder van onze kinderen.

Nu gaat het 1 en ander veranderen namelijk:

- Ik ben transgender en wil officieel man zijn "worden" (ben het al) maar goed.
- Blijft mijn huwelijk bij geslachtswijziging en naamswijziging van kracht als zijnde vrouw getrouwd met vrouw?
- Of word dit dan automatisch veranderd door geslachts en naamswijziging in man getrouw met vrouw?
- Op de geboorte akte van onze kinderen staat dan ook moeder 1 en moeder 2 word dit door geslachtsverandering en naamswijziging automatisch veranderd in moeder en vader ...?
- Juridisch gezien, blijf ik volledig juridisch ouder van onze kinderen? (die ik dus officieel geadopteerd heb via de rechtbank met advocaat) of veranderd dit opeens doordat ik van vrouw naar man ga?
Of terwijl blijft de adoptie wel van kracht?

Eigelijk vraag ik bij wijziging geslacht en wijzing voornaam
- Blijft het huwelijk van kracht?
- Blijft de adoptie van kracht?


Wie weet hoe dit echt zit?
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Huwelijk en juridisch ouderschap

Bericht door Emma »

Je huwelijksakte verandert niets aan. Je wordt wel een man, getrouwd met een vrouw. Maar dat is voor een Nederlands huwelijk niet relevant. Ik ben als man getrouwd, maar als vrouw gescheiden. Leverde een leuke huwelijksakte op. Op het originele blad staat 'echtgenoot' en 'echtgenote', op de 'latere vermelding betreffende echtscheiding' staat 'eerstgenoemde echtgenote' en 'laatstgenoemde echtgenote'.
De geboorteakte van de kinderen verandert ook niet. Je moet wel even nagaan of na de wijziging in de BRP jouw gegevens correct bij de kinderen vermeld staan. In het begin gebeurde dat niet, ik sta nog als man bij de kinderen vermeld. Dat moet nog aangepast worden maar omdat mijn kinderen inmiddels aan de andere kant van het land wonen heb ik dat niet heel snel rechtgetrokken.
Ook aan de adoptie verandert niets. Je bent juridisch nog steeds dezelfde persoon.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Huwelijk en juridisch ouderschap

Bericht door diederique »

Daan, ik heb afgezien van de scheiding de zelfde ervaring als Emma. Check de wijzigingen, maar in principe moet het goed komen.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Bas123
Berichten: 129
Lid geworden op: 06 feb 2015, 11:07
Gender: Trans FtM

Re: Huwelijk en juridisch ouderschap

Bericht door Bas123 »

Dames bedankt voor jullie reactie!
Saskia
Berichten: 564
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:48
Gender: Vrouw
Locatie: Rodenrijs

Re: Huwelijk en juridisch ouderschap

Bericht door Saskia »

Emma schreef:Je huwelijksakte verandert niets aan. Je wordt wel een man, getrouwd met een vrouw. Maar dat is voor een Nederlands huwelijk niet relevant. Ik ben als man getrouwd, maar als vrouw gescheiden. Leverde een leuke huwelijksakte op. Op het originele blad staat 'echtgenoot' en 'echtgenote', op de 'latere vermelding betreffende echtscheiding' staat 'eerstgenoemde echtgenote' en 'laatstgenoemde echtgenote'.
De geboorteakte van de kinderen verandert ook niet. Je moet wel even nagaan of na de wijziging in de BRP jouw gegevens correct bij de kinderen vermeld staan. In het begin gebeurde dat niet, ik sta nog als man bij de kinderen vermeld. Dat moet nog aangepast worden maar omdat mijn kinderen inmiddels aan de andere kant van het land wonen heb ik dat niet heel snel rechtgetrokken.
Ook aan de adoptie verandert niets. Je bent juridisch nog steeds dezelfde persoon.
Ik ben een man die vrouw wordt. ik sta als vader in de geboorte acte van mijn kinderen. Die akte wordt toch niet aan gepast? Zou toch een onmogelijk iets geven : vrouw als vader. Adopie is hier niet aan de orde. Dit zijn echt mijn eigen kinderen.
Afbeelding

Afbeelding

Geboren en getogen in de mooiste stad van de EU: GRONINGEN (daar gaat niets boven)
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Huwelijk en juridisch ouderschap

Bericht door Emma »

Ja hoor, vrouwen kunnen ook gewoon vader zijn. Ik ben niet opeens de moeder van mijn kinderen geworden toch?
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Saskia
Berichten: 564
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:48
Gender: Vrouw
Locatie: Rodenrijs

Re: Huwelijk en juridisch ouderschap

Bericht door Saskia »

Nee Emma, dat had ik ook niet ingedachte hoor. Maar het staat zo raar een vrouw als vader. Althans dat vind ik.
Afbeelding

Afbeelding

Geboren en getogen in de mooiste stad van de EU: GRONINGEN (daar gaat niets boven)
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Huwelijk en juridisch ouderschap

Bericht door Emma »

Ach, dat is maar net hoe je het ziet. Ieder alternatief is ingewikkelder... Er is sinds 1 april vorig jaar een wet die regelt dat bij lesbische stellen de niet-biologische ouder het kind kan erkennen, en die wordt dan mee-moeder genoemd. Maar jij zult net als ik denk ik de kinderen allang erkend hebben, en dan gaat die officiele titel niet meer op. Maar je kunt 'm natuurlijk wel gewoon zelf gaan gebruiken natuurlijk. Ik vind het niet echt wat, dat mee-moeder, maar het zou een alternatief kunnen zijn. Ik kies er voor om vader te blijven.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
J1nny
Berichten: 720
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:43
Gender: Vrouw

Re: Huwelijk en juridisch ouderschap

Bericht door J1nny »

Hmm, zo is iedereen weer anders, mijn kinderen beweren overal bij hoog en laag dat ze twee moeders hebben (ze zijn 16 en 17).
Wordt er naar een vader gevraagd zeggen ze rustig 'die hebben we niet'.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Huwelijk en juridisch ouderschap

Bericht door Emma »

Maar dat is hun keuze. Geen idee wat die van mij doen als ze zo oud zijn. Ik zal heus niet protesteren of zo ;-)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Plaats reactie