Scientists grow viable vaginas from girls' own cells

Nieuwsberichten
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Scientists grow viable vaginas from girls' own cells

Bericht door NaomiClareNL »

Interessant. Benieuwd of ze zoiets ook met stemcellen kunnen doen van iemand met XY chromosomen aangezien de genitaliën van mensen met deze chromosomen er iets anders uitzien...
Binnenkort eens aan de VUmc-chirurg vragen aangezien ik er toch moet zijn voor iets anders.

klik
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Scientists grow viable vaginas from girls' own cells

Bericht door Raisa »

In theorie kan het omdat geslachtskenmerken niet afhangen van de geslachtschromosomen maar van de hormoonspiegel gedurende de ontwikkeling van de organen.
Persoonlijk denk ik dat er eerst geexperimenteerd gaat worden op cisvrouwen waarna het toegepast gaat worden op cisvrouwen. Misschien is het in een jaar of 20 pas beschikbaar voor mtf's.
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: Scientists grow viable vaginas from girls' own cells

Bericht door NaomiClareNL »

Volgens dit artikel in de Guardian is de eerste transplantie toch al weer van 8 jaar geleden. Ik denk dat het sneller gaat dan we denken. Maar het zal, naast of het überhaupt mogelijk is voor ons, voornamelijk om het geld gaan en de meeste trans mensen zijn natuurlijk niet zo rijk.

Toch, stel dat het mogelijk blijkt, wie zou zich aanmelden om één van de eersten te zijn in Nederland?
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Gebruikersavatar
alida
Berichten: 188
Lid geworden op: 31 mar 2014, 21:27
Gender: Vrouw

Re: Scientists grow viable vaginas from girls' own cells

Bericht door alida »

NaomiClareNL schreef:Volgens dit artikel in de Guardian is de eerste transplantie toch al weer van 8 jaar geleden. Ik denk dat het sneller gaat dan we denken. Maar het zal, naast of het überhaupt mogelijk is voor ons, voornamelijk om het geld gaan en de meeste trans mensen zijn natuurlijk niet zo rijk.

Toch, stel dat het mogelijk blijkt, wie zou zich aanmelden om één van de eersten te zijn in Nederland?
Bij deze techniek gebruiken ze wel vaginaal weefsel als startpunt, dus voor ons is het nog niet geschikt. Maar inderdaad, deze ontwikkelingen kunnen opeens heel snel gaan...
Gebruikersavatar
Stephannie
Berichten: 72
Lid geworden op: 22 nov 2013, 23:25
Gender: Trans MtF
Locatie: Zuid-Holland

Re: Scientists grow viable vaginas from girls' own cells

Bericht door Stephannie »

Ow ik zie dat hier al een bericht is geplaatst...

Wat ik hier: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wet ... na-s.dhtml" target="_blank ook las was dat vier vrouwen leden aan vaginale aplasie, een aangeboren afwijking waardoor de vagina zich niet volledig kan ontwikkelen. Zo werden twee van de vrouwen geboren met een werkende baarmoeder, maar hadden geen vagina.

dus startpunt, je moet dan iets hebben wat een vagina is?? W

Wat ik ook elders heb begrepen is dat je de verschil tussen man en vrouw, de geslachtsorganen als 'omgekeerde' van beide (anatomisch) kan zien, bijv de eileiders zijn de zaadballen, de balzak zijn de schaamlippen, de penis is de omgekeerde van de vaginale gang naar de baarmoeder. Maar dat staat zeker los van die experimenten??
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Scientists grow viable vaginas from girls' own cells

Bericht door Danielle »

Een foetus begint altijd als vrouw. Pas na een X aantal weken treedt het xy chromosoom in werking en worden de rudimentaire geslachtsorganen gevormd tot teelballen, penis e.d. Bij ontbreken van dat y-chromosoom zal de foetus doorontwikkelen tot volledig vrouwelijk. Dit is ook de reden dat mannen tepels en melkklieren hebben. Maar ik vraag me af hoeveel van de juiste genetische informatie de stamcellen op latere leeftijd nog hebben om een ander geslachtsorgaan te vormen. En if het überhaupt lukt om het y-chromosoom het zwijgen op te leggen.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
alida
Berichten: 188
Lid geworden op: 31 mar 2014, 21:27
Gender: Vrouw

Re: Scientists grow viable vaginas from girls' own cells

Bericht door alida »

Stephannie schreef:
dus startpunt, je moet dan iets hebben wat een vagina is?? W
Daar lijkt het wel op ja.
Gebruikersavatar
Stephannie
Berichten: 72
Lid geworden op: 22 nov 2013, 23:25
Gender: Trans MtF
Locatie: Zuid-Holland

Re: Scientists grow viable vaginas from girls' own cells

Bericht door Stephannie »

alida schreef:
Stephannie schreef:
dus startpunt, je moet dan iets hebben wat een vagina is?? W
Daar lijkt het wel op ja.

Ben ook heel benieuwd naar, wat mij wel opvalt in de tekst van de artikel is dat er staat:,,Zo werden twee van de vrouwen geboren met een werkende baarmoeder, maar hadden geen vagina. "

Dus tja...
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: Scientists grow viable vaginas from girls' own cells

Bericht door NaomiClareNL »

Hmmm, zag dit voorbijkomen op twitter vandaag:

"ok, I kinda got some exciting News yesterday. While I am not going to hold my breath, I inquired about the lab grown vagina. This Is the reply I received.

Ms. X,

Thank you for your inquiry regarding Dr. Atala's research on vaginal organs using cell and tissue engineering techniques. A pilot study was conducted in four teenagers and long-term results were reported in the Lancet. While the results are promising, additional studies are needed before this technology can be applied to the general population and to other conditions. If you'd like to be included in our database for possible future studies, please provide your full name, date of birth, address, phone number, and email so that we can contact you if needed."

Als ik nou veel geld had...
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Gebruikersavatar
Stephannie
Berichten: 72
Lid geworden op: 22 nov 2013, 23:25
Gender: Trans MtF
Locatie: Zuid-Holland

Re: Scientists grow viable vaginas from girls' own cells

Bericht door Stephannie »

Wel verwarrend hoor, ze brengen het nieuws naar buiten en tegelijkertijd lijkt het of de onderzoek nog niet is afgerond... Dus dat het nog lang niet toegepast kan worden op de vrouwen (en misschien ook de mannen...)

Tenminste als ik het zo lees...