Burgerinitiatief: beboet seksuele intimidatie op straat

Nieuwsberichten
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Burgerinitiatief: beboet seksuele intimidatie op straat

Bericht door Alice »

http://www.straatintimidatie.nl" target="_blank

Sissen, agressief om seks vragen, vrouwen reduceren tot lustobject of hen uitmaken voor hoer. Dat soort gedrag moet worden verboden en beboet, vindt een groep Nederlanders. Op de website straatintimidatie.nl zijn ze een burgerinitiatief begonnen.

Doel van het initiatief met de naam '(Vogel)vrij op straat' is het ophalen van 40.000 handtekeningen, zodat het onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer komt. Een aantal bekende Nederlanders hebben hun steun al toegezegd.

'Wij vinden dat vrouwen in een vrije samenleving ongehinderd over straat moeten kunnen gaan. Met dit burgerinitiatief vragen wij de overheid door middel van wetgeving een duidelijk signaal af te geven dat dit gedrag niet wordt getolereerd', schrijven de initiatiefnemers, onder wie actrice Gaya Branderhorst, comedian Soundos el Ahmadi en emeritus hoogleraar Mensenrechten Cees Flinterman.

'We hebben het heel bewust nauw gehouden', legt Gaya Branderhorst uit. 'Dus uitschelden voor hoer of slet of masturbatiebewegingen staat erin, maar nafluiten niet.' Hoewel fluiten ook irritant kan zijn, ligt het onderscheid er volgens haar in dat het over het algemeen niet bedreigend is.

Wetsvoorstel
Overigens is het idee om seksuele intimidatie strafbaar te stellen niet helemaal nieuw; Tweede Kamerlid Ahmed Marcouch van de PvdA pleitte er in 2012 ook al voor. Van een concreet voorstel kwam het destijds echter niet. Marcouch was vanmorgen niet direct bereikbaar voor een reactie.

In de regels voor het burgerinitiatief staat dat het voorstel nieuw moet zijn; dat wil zeggen dat het de laatste 2 jaar niet aan de orde is geweest in de Kamer. Dat de initiatiefnemers juist nu met hun pleidooi komen is dan ook geen toeval: Marcouch hield zijn pleidooi begin augustus 2012, nu dus iets meer dan 2 jaar geleden.

Branderhorst wijst erop dat het initiatief nu uit de samenleving komt. Ze hoopt dat het daarom meer kans van slagen heeft.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Anne1957
Berichten: 166
Lid geworden op: 30 mar 2012, 14:41
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Burgerinitiatief: beboet seksuele intimidatie op straat

Bericht door Anne1957 »

Goed initiatief. Heb inmiddels getekend.
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Burgerinitiatief: beboet seksuele intimidatie op straat

Bericht door diederique »

Nog twee ondertekenaars
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Burgerinitiatief: beboet seksuele intimidatie op straat

Bericht door Danielle »

Meh, beter dat ze gewoon de aanranders fatsoenlijk aanpakken. Dit wordt alleenmaar symboolpolitiek.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Burgerinitiatief: beboet seksuele intimidatie op straat

Bericht door Jessy »

Ik zie hier totaal geen heil in, sorry. Natuurlijk kan intimidatie op straat niet, zoals zovelen andere dingen die ook nog aan de dagdagelijkse orde zijn.
Het idee is goed, maar zoeen actie zal leiden naar papierwerk en gediscussieer, of er werkelijk actie van komt valt nog te bezien. 't Zal zeker niet op korte termijn zijn.
En dan? Hebben we genoeg mensen in blauw op straat om er iets aan te doen? En zouden daders niet even wachten tot die niet in de buurt zijn?

Wat kun je dan wel doen? Ik begrijp ook dat dit niet gemakkelijk is. Ik zou eerder een initiatief toejuichen met een soort burgerwacht met vrijwilligers, die nauw samenwerkt met de politie. En dan die mensen niet in opvallende uniformpjes steken, maar gewoon in burger houden zodat ze niet opvallen.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Burgerinitiatief: beboet seksuele intimidatie op straat

Bericht door Alice »

Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Burgerinitiatief: beboet seksuele intimidatie op straat

Bericht door Alice »

Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: Burgerinitiatief: beboet seksuele intimidatie op straat

Bericht door jacqueline »

dit gaat onmogelijk worden om deze wet te handhaven op straat.....want hoe bewijs je dat een bepaald iemand je heeft uitgescholden? Dat bewijs kan je nooit leveren. Dus alleen een heterdaadje levert dan wat op.....
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Burgerinitiatief: beboet seksuele intimidatie op straat

Bericht door Eveliene »

Dat is dan ook het grote probleem. Een heterdaadje zal zelden gebeuren net als dat getuigen hun mond open durven te doen dus zal er nooit iets gebeuren. De oplossing is pepperspray maar dan moet je niet tegen de wind in spuiten. ;)
alida
Berichten: 188
Lid geworden op: 31 mar 2014, 21:27
Gender: Vrouw

Re: Burgerinitiatief: beboet seksuele intimidatie op straat

Bericht door alida »

Als signaal is het misschien wel nuttig. Aan de andere kant: waarom de overheid vragen om een signaal af te geven als je zelf veel effectiever campagne kunt voeren in de openbare ruimte en de media? Alle vrouwenrechten zijn bevochten "op straat", met directe acties en debatten, veranderde wetgeving is in dit geval vaak een soort neerslag achteraf van de veranderde opvattingen in de samenleving.

Beyoncé is in ieder geval van de partij! ;)

Afbeelding
Plaats reactie