Burgerinitiatief: beboet seksuele intimidatie op straat

Nieuwsberichten
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Burgerinitiatief: beboet seksuele intimidatie op straat

Bericht door Alice »

Persoonlijk denk ik ook niet dat er spoedig een directe wet zal komen die dit tegen zal gaan.

Maar het is een, goed, initiatief om de bevolking en in het bijzonder de politiek wakker te schudden dat, zo kun je het stellen, mensen gediscrimineerd/beledigd worden zonder dat er iets aan gegaan wordt.

Pepperspray gebruiken, politie zal dit prachtig vinden. Dan kan er iemand gearresteerd worden zonder dat de omstanders er zich mee bemoeien en later zal gezegd worden dat ze doortastend en adequaat optraden tegen een ordeverstoorster die gewapend was :twisted: .
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Burgerinitiatief: beboet seksuele intimidatie op straat

Bericht door Alice »

Het onderwerp heeft nog steeds de aandacht van de, lokale, politiek.
In Brussel is er een, politie verordening, gemeente, wet die dit strafbaar stelt. Geld dit in geheel België?
-------------------------------------------------------
Het op straat naroepen, uitschelden en seksueel intimideren van vrouwen moet strafbaar worden gesteld, vindt de Amsterdamse VVD.

'Het is onaanvaardbaar dat vrouwen zich onveilig voelen op straat,' zegt VVD-raadslid Dilan Yesilgöz. Twee jaar geleden kaartte haar partijgenoot Robert Flos het onderwerp al aan. 'Het is onduidelijk wat daar toen mee is gebeurd, maar het standpunt van de VVD is nog hetzelfde. Flirten hoort bij het straatleven, maar het gaat erom dat vrouwen vrij kunnen rondlopen op straat zonder lastig gevallen te worden,' aldus Yesilgöz.

De VVD zou graag zien dat Amsterdam net als de gemeente Brussel seksueel getinte opmerkingen op straat strafbaar stelt. In 2013 zijn daar 22 boetes à 250 euro uitgedeeld.

Yesilgöz vindt dat een dader in Amsterdam behalve een boete ook een taakstraf moet krijgen, in de vorm van het werken bij een vrouwenorganisatie.

Cijfers
Burgemeester Eberhard van der Laan geeft via een woordvoerder aan dat straatintimidatie niet bekendstaat als een groot en typisch Amsterdams probleem. Daarmee heeft het invoeren van een Algemene Plaatselijke Verordening geen prioriteit.

De Amsterdamse politie heeft geen cijfers over aantallen incidenten, maar zegt dat er wel degelijk melding wordt gemaakt van verbale straatintimidatie. Zolang straatintimidatie strafrechtelijk niet verboden is, is er volgens de politie weinig aan te doen.

Sinds juli bestaat een burgerinitiatief om straatintimidatie landelijk strafbaar te stellen. Initiatiefnemer Gaya Branderhorst is blij dat de Amsterdamse VVD het onderwerp in de hoofdstad aankaart, maar zet in op nationale wetgeving.

Lees vandaag (20-9) meer in Het Parool: 'Lekker sletje slaat terug'
(Door: Lorianne van Gelder)
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: Burgerinitiatief: beboet seksuele intimidatie op straat

Bericht door Paul »

Ik ben het persoonlijk wel met dit initiatief eens!!
Ik heb er dan zelf als man geen last (meer) van, maar heb ook heel mijn vorig leven heel veel ellende van die smerigheid gehad.
Kijk, ze zullen mensen op heterdaad moeten betrappen om er iets mee te kunnen, maar als mensen voor elkaar in de bres springen kom je een heel eind.
Plaats reactie