Interview met jeugdpsychiater van VUmc genderteam

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Interview met jeugdpsychiater van VUmc genderteam

Bericht door Jeste »

Dit stond in Het Parool van zaterdag 17 mei:

Afbeelding
Afbeelding
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Interview met jeugdpsychiater van VUmc genderteam

Bericht door Veronica »

Heel interessant om te lezen Jeste, bedankt :)
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Interview met jeugdpsychiater van VUmc genderteam

Bericht door Raisa »

Eigenlijk vind ik het op meerdere vlakken maar een wrang stuk.
Sabrina
Berichten: 293
Lid geworden op: 27 jun 2013, 22:38
Gender: Trans MtF
Locatie: Rotterdam

Re: Interview met jeugdpsychiater van VUmc genderteam

Bericht door Sabrina »

Raisa schreef:Eigenlijk vind ik het op meerdere vlakken maar een wrang stuk.
Mee eens.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Interview met jeugdpsychiater van VUmc genderteam

Bericht door Sabrina40 »

Raisa schreef:Eigenlijk vind ik het op meerdere vlakken maar een wrang stuk.
In ieder geval zie ik hier sinds 1990 een heel grote verruiming in de wijze waarop het VUmc over genderdystrofie nadenkt. Wat vind jij hier nu zo wrang aan ?
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Interview met jeugdpsychiater van VUmc genderteam

Bericht door Raisa »

Sabrina40 schreef:Wat vind jij hier nu zo wrang aan ?
Het kan aan mij liggen. maar ik proef hier heel erg een soort slachtofferschap uit. Ze beweren heel erg met de patienten die nu niet behandeld kunnen worden mee te leven terwijl ze zelf juist omdat ze een monopoliepositie hebben de patientenstop hebben ingevoerd. Tevens spreekt ze met geen woord over de alternatieven.

Het 2e punt waar ik over viel was de opmerking over zelfmedicatie. Met de zelfingestelde patientenstop zeggen ze dus eigenlijk: "Stik er maar in". Wij willen je niet behandelen, en we willen ook niet dat je zelf iets tegen je onomkeerbare vermannelijking/vervrouwelijking gaat doen.

Het 3e punt is een dubbele moraal die in veel meer lezingen en interviews van het genderteam is terug te vinden. Het gaat vaak over de jongeren die al die lichamelijke veranderingen nog te wachten staan, hoe goed het is als ze dat kunnen voorkomen, en hoe naar het is als een jong transmeisje alsnog de baard in de keel krijgt. Maar als je daar als volwassen persoon last van hebt mag je je er niet rot om voelen, dan is het een simpele "Suck it up" en een bijna letterlijke: "Jongeren kunnen we nog redden, de volwassenen moeten het maar met zelfacceptatie doen, zoals jij nu bent, dat willen we met de jongerenbehandeling voorkomen".
Laatst gewijzigd door Raisa op 20 mei 2014, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 343
Lid geworden op: 13 sep 2013, 13:55
Gender: Transgender
Locatie: Lelystad

Re: Interview met jeugdpsychiater van VUmc genderteam

Bericht door Janna »

Ik vind het eigenlijk wel een mooi stukje. Duidelijk, zonder al teveel gedoe en drama. Of het klopt met de werkelijkheid en de ervaringen met de VU kan ik niet beoordelen. Mijn eigen ervaring is beperkt tot de PIG.
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 214
Lid geworden op: 24 dec 2013, 15:08
Gender: Vrouw

Re: Interview met jeugdpsychiater van VUmc genderteam

Bericht door Janneke »

Raisa schreef:
Sabrina40 schreef:Wat vind jij hier nu zo wrang aan ?
Het kan aan mij liggen. maar ik proef hier heel erg een soort slachtofferschap uit. Ze beweren heel erg met de patienten die nu niet behandeld kunnen worden mee te leven terwijl ze zelf juist omdat ze een monopoliepositie hebben de patientenstop hebben ingevoerd. Tevens spreekt ze met geen woord over de alternatieven.

Het 2e punt waar ik over viel was de opmerking over zelfmedicatie. Met de zelfingestelde patientenstop zeggen ze dus eigenlijk: "Stik er maar in". Wij willen je niet behandelen, en we willen ook niet dat je zelf iets tegen je onomkeerbare vermannelijking/vervrouwelijking gaat doen.

Het 3e punt is een dubbele moraal die in veel meer lezingen en interviews van het genderteam is terug te vinden. Het gaat vaak over de jongeren die al die lichamelijke veranderingen nog te wachten staan, hoe goed het is als ze dat kunnen voorkomen, en hoe naar het is als een jong transmeisje alsnog de baard in de keel krijgt. Maar als je daar als volwassen persoon last van hebt mag je je er niet rot om voelen, dan is het een simpele "Suck it up" en een bijna letterlijke: "Jongeren kunnen we nog redden, de volwassenen moeten het maar met zelfacceptatie doen, zoals jij nu bent, dat willen we met de jongerenbehandeling voorkomen".
En wie is er nu de echte zuurpruim?
Gebruikersavatar
alida
Berichten: 188
Lid geworden op: 31 mar 2014, 21:27
Gender: Vrouw

Re: Interview met jeugdpsychiater van VUmc genderteam

Bericht door alida »

Het is een interessant interview. Maar mijn stemming verzuurt toch ook wel als ik lees:

"We kunnen geen man maken van een vrouw of omgekeerd. We kunnen iets maken wat erop lijkt."

Dus je hele carrière is gewijd aan de behandeling van genderdysforie en toch heb je nog steeds essentialistische opvattingen over wat iemand tot een Echte Man of een Echte Vrouw maakt? Dus een transvrouw is geen vrouw, maar "iets wat erop lijkt"?

Ik snap - of, nou ja, ik hoop - dat ze het zo niet bedoelt, maar je weet toch dat je een beetje voorzichtig moet formuleren bij dit onderwerp! :(

En het woord "ombouwen" moest ook weer eens vallen... Zucht.
Laatst gewijzigd door alida op 20 mei 2014, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Interview met jeugdpsychiater van VUmc genderteam

Bericht door Fay »

Lijkt me eerder realisme, zo ervaar ik mijn hele gd ook en het is ook zo, men kan alleen iets bewerkstelligen dat anatomisch iig dicht in de buurt komt van, gehandicapt zal je altijd blijven, op vele fronten, en dat is een harde realiteit

Fay