Nieuwe chat! Zie dit topic.

Student/Transgender

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 jul 2014, 08:43
Gender: Trans MtF
Locatie: Regio Gent/Belgie

Student/Transgender

Bericht door Daphne »

Hey,

Ik ben dus nog een student en leef bijna volledig zelfstandig. Er zijn zoveel zaken die komen kijken bij mijn transitie dat ik het er soms moeilijk mee heb.

Ik vind het financieel al niet zo eenvoudig om alles zelf te betalen. Aangezien ik nog studeer kan ik maar 50 dagen werken op een jaar en dit is helemaal niet voldoende. Deze dagen zijn ook eigenlijk mijn limiet. Voor mijn studies zelf heb ik al enorm veel tijd nodig en om dan nog eens vast werk erbij te nemen is dat onmogelijk.

Het is soms ook enorm moeilijk om mij nog een ander doel voor ogen te zien naast mijn transitie. Iedere stap die ik kan maken vind ik zo belangrijk dat ik soms de rest van mijn leven uit het oog verlies. Zijn er soms nog mensen met dit gevoel ? Nu dat ik eindelijk de persoon kan zijn wie ik echt ben wil ik daar mijn volle tijd in besteden en ben daarom soms slordig met andere zaken zoals mijn studies. Ik kan eindelijk genieten van alles en wil dat dan ook doen.

Soms twijfel ik om mijn studies langs de kant te schuiven om zo toch maar het allemaal iets gemakkelijker te maken. Waarschijnlijk zou dat niet de beste keuze zijn maar wel de eenvoudigste. Ik weet dat ik het wel zou aankunnen maar soms is de druk zo groot dat ik zoals nu even in een dipje zit met de volledige situatie :cry:
Be who you truly are it will set you free.
Afbeelding
Gebruikersavatar
alida
Berichten: 188
Lid geworden op: 31 mar 2014, 21:27
Gender: Vrouw

Re: Student/Transgender

Bericht door alida »

Daphne schreef:Hey,

Ik ben dus nog een student en leef bijna volledig zelfstandig. Er zijn zoveel zaken die komen kijken bij mijn transitie dat ik het er soms moeilijk mee heb.

Ik vind het financieel al niet zo eenvoudig om alles zelf te betalen. Aangezien ik nog studeer kan ik maar 50 dagen werken op een jaar en dit is helemaal niet voldoende. Deze dagen zijn ook eigenlijk mijn limiet. Voor mijn studies zelf heb ik al enorm veel tijd nodig en om dan nog eens vast werk erbij te nemen is dat onmogelijk.

Het is soms ook enorm moeilijk om mij nog een ander doel voor ogen te zien naast mijn transitie. Iedere stap die ik kan maken vind ik zo belangrijk dat ik soms de rest van mijn leven uit het oog verlies. Zijn er soms nog mensen met dit gevoel ? Nu dat ik eindelijk de persoon kan zijn wie ik echt ben wil ik daar mijn volle tijd in besteden en ben daarom soms slordig met andere zaken zoals mijn studies. Ik kan eindelijk genieten van alles en wil dat dan ook doen.

Soms twijfel ik om mijn studies langs de kant te schuiven om zo toch maar het allemaal iets gemakkelijker te maken. Waarschijnlijk zou dat niet de beste keuze zijn maar wel de eenvoudigste. Ik weet dat ik het wel zou aankunnen maar soms is de druk zo groot dat ik zoals nu even in een dipje zit met de volledige situatie :cry:
Ik herken wat je zegt, hoewel ik geen student meer ben. Ik heb het wel met andere dingen, zoals werk: het is moeilijk om mijn hoofd nog bij iets anders te houden dan mijn transitie (die "medisch" gezien nog niet eens begonnen is dus dat belooft wat).

Ik denk dat het onvermijdelijk is dat je transitie nu op de voorgrond staat. Als je je daar maar bewust van bent en de andere kanten van je leven niet helemaal uit het oog verliest. Uiteindelijk ontstaat er vanzelf weer een nieuw evenwicht.

Tja, een afgeronde studie is best handig voor later, maar dat heb je zelf ook al bedacht. ;) Ik weet hoe het is om je suf te werken en suf te studeren tegelijkertijd, maar om dan ook nog in transitie te zijn - ik kan me goed voorstellen dat je dan af en toe de handdoek in de ring wilt gooien. :hug:

Liefs,

Alida
Gebruikersavatar
Sylvana
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 sep 2013, 15:32
Gender: Vrouw

Re: Student/Transgender

Bericht door Sylvana »

Hoi Daphne,

Ik studeer ook nog, al zit in mijn afstudeerfase. Ik heb ook bij mezelf gemerkt dat hoe meer ik met mijn transitie bezig ben hoe minder ik met school bezig ben. Het helpt daarom soms om even helemaal niet met mijn transitie bezig te zijn en gewoon aan school te werken, als kan dat natuurlijk ook erg lastig zijn om te doen. Wat mij ook vaak kan motiveren is het bespreken van opdrachten / toetsen / vakken met studiegenoten of vrienden. Zo kan je elkaar verder helpen en met elkaar afspreken dat je elkaar controleert of je wel genoeg aan school doet. Hopelijk heb je hier wat aan! In ieder geval sterkte ;)

Groetjes
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 jul 2014, 08:43
Gender: Trans MtF
Locatie: Regio Gent/Belgie

Re: Student/Transgender

Bericht door Daphne »

Hey,

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik weet gewoon niet zo wat te doen. Ik heb dus herexamens die eigenlijk al deels te wijten zijn door mijn transitie. Ik doe namelijk een opleiding dat theoretisch wel oke is maar praktisch zeer zwaar. Vakken waarbij ik enkel voor moet studeren is geen enkel probleem ik kan namelijk zeer snel informatie verwerken. Maar voor anderen moet ik veel eindwerken maken en dit neemt enorm veel tijd in.

Ik heb een zeer goed groepje medestudenten waarbij ik wel altijd terecht kan met vragen enzo maar merk toch dat ik tijd te weinig heb in vergelijking met hen. Ik heb mij zolang op de achterkant gehouden en wil eindelijk ook wat beginnen uitgaan maar ik zit al met tijdgebrek :'(

Misschien wil ik ook teveel. Het feit dat ik enkel wil studeren en genieten voor de rest is misschien te verwaand ?
Ik heb gewoon zo lang mij verstopt en anti sociaal gedragen dat ik dit voor deel wil "inhalen". Ik heb het gevoel al genoeg tijd verspilt te hebben en genoeg gewacht.

Een job erbij nemen kan al helemaal niet meer en heb hier ook zo een slecht gevoel over. Ik wil niet profiteren van mijn moeder. Ik heb het al met haar hier over gehad en zij zegt dat ze het niet erg vind maar toch zit ik met dat gevoel. :|

Liefst wil ik eigenlijk andere transgender jongeren leren kennen zodat ik met hen zo soort zaken kan bespreken. Het is nogal moeilijk op dit uit te leggen al schrijvend.

Hopelijk begrijpen jullie me toch ongeveer.

Daphne
Be who you truly are it will set you free.
Afbeelding
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Student/Transgender

Bericht door Anon20180501 »

Je zei Daphne...
Misschien wil ik ook teveel. Het feit dat ik enkel wil studeren en genieten voor de rest is misschien te verwaand ?
'voor de rest'.. het gaat geloof ik wat je transitie betreft in ieder geval heel goed met je. Zo zie ik het toch... good for you! ;)
Inherent hieraan, minder lasten creëert ruimte voor lusten, zoals je vermaken en uitgaan. :)

Ehh.. Verwaand..?? Dan hoop ik in mijn leven nog veel verwaande mensen tegen te komen... :hug2:

x'jes en liefs
Daniéla
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 jul 2014, 08:43
Gender: Trans MtF
Locatie: Regio Gent/Belgie

Re: Student/Transgender

Bericht door Daphne »

Hey,

Ja verwaand :? ik wil gewoon niet zo arrogant overkomen dat ik niet wil gaan werken en mezelf te goed vind om te moeten werken voor alles. Dat ik eigenlijk alles laat betalen door mijn moeder. Het zou kunnen dat sommige mensen dat beeld dan zouden krijgen van me maar dat is dus niet zo. Ik heb al genoeg aan mijn hoofd met mijn transitie en studies en wil daarom eerder tijd maken voor uitgaan en eventueel een hobby.

Graag zou ik willen dansen in een dansvereniging maar dat is natuurlijk ook iets wat veel tijd inneemt.

Het gaan anders wel zeer goed met mijn transitie :D Groot deels ook dankzij dit forum (Iedereen is hier super lief :hug2: ) en de positieve reacties van mijn omgeving. Ik mag niet klagen en ben al veel gelukkiger sinds mijn coming out. Natuurlijk besteed ik er veel aandacht en tijd aan misschien zelf iets teveel.

Groetjes
Daphne
Be who you truly are it will set you free.
Afbeelding
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Student/Transgender

Bericht door Anon20180501 »

je zei..
Graag zou ik willen dansen in een dansvereniging maar dat is natuurlijk ook iets wat veel tijd inneemt.
'Tijd' is je grootste vriend weet je nog... ;)

Succes met alles en geniet ervan. :hug2:

x'jes en liefs
Daniéla
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 jul 2014, 08:43
Gender: Trans MtF
Locatie: Regio Gent/Belgie

Re: Student/Transgender

Bericht door Daphne »

Ja inderdaad dat herinner ik me nog :)

Het is gewoon zo spijtig dat er maar 24 uren in 1 dag zijn. Ik probeer nu al wat langer te slapen, aangezien ik sneller moe ben de laatste tijd , maar dit komt er niet altijd van. Om dan nog eens zo een hobby erbij te nemen :?:

Wie weet kan ik eventueel wat regelen met mijn school zodanig dat mijn uren veel gunstiger geregeld worden dat ik toch wat meer vrije tijd heb.

Het is wat zoeken en lastig maar de boog kan niet altijd gespannen staan hé.

Bedankt voor de steun :hug:

Groetjes
Daphne
Be who you truly are it will set you free.
Afbeelding
doll89
Berichten: 148
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:39
Gender: Vrouw

Re: Student/Transgender

Bericht door doll89 »

Als je geen tijd hebt om te werken naast je studie, kun je (tijdelijk) iets extra bij lenen bij DUO. Dit hoef je pas na je studie, binnen 17 jaar, terug te betalen tegen hele lage rentes. Dit doe ik ook om me helemaal op de studie te concentreren.
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 jul 2014, 08:43
Gender: Trans MtF
Locatie: Regio Gent/Belgie

Re: Student/Transgender

Bericht door Daphne »

Hey,

Mijn herexamens zijn ondertussen reeds achter de rug en ben ook ontslagen van bij mijn studentenjob. Gelukkig heb ik volgende week een gesprek met mijn psycholoog om deze twee aspecten te bespreken met hem.

Voor mijn studies heb ik plots enorm veel stress gekregen. Vroeger (voor mijn coming out) was ik totaal geen stressy persoon en vond ik school maar iets wat gebeurde. Als iemand vroeg wat ik later wou doen dan kwam er in mijn hoofd steeds hetzelfde naar boven: "ik wil leven als een vrouw en eindelijke dat juiste lichaam zien". Of ik dus nu slaagde of niet voor mijn studies voor mij was het allemaal gelijk. Maar nu ik eindelijk zo ver ben merk ik dat alles plots er wel toe doet. Ik wil slagen voor mijn richting, dit is iets wat ik later wil doen. En hierdoor zet ik zoveel druk op mezelf dat het soms teveel is. Ik wil ook niet echt mijn goede vrienden groep verliezen. Ik kan hen zeker gebruiken als het school weer begint en ik dus voor het eerst als de echte ik daar naar toe ga. Ik zou het echt spijtig vinden moest ik voor sommige vakken gescheiden geraak van hen waardoor ik weer stress krijg. Dat allemaal door mijn sociale angst :(

Mijn werk is plots nu ook anders uitgedraaid. Ook al had mijn werkgever bij mijn coming out gezegd dat ik alle tijd mocht hebben die ik nodig had was dit blijkbaar niet volledig waar. Ze bleven maar zagen om nu al terug te komen maar die stap kan ik niet zetten. Uiteindelijk ben ik daar dus ontslagen en moet ik vanaf ik klaar ben ergens anders gaan solliciteren. Enerzijds lijkt me dit wel goed omdat ik daar dan zo geen verleden heb en de angst minder zal zijn maar anderzijds was het toch een geruststelling om te weten dat ik terug daar kon gaan.

@doll89 Ik weet niet echt hoe in België zoiets mogelijk is. Ik ben al blij met mijn studietoelage die ik meestal rond December krijg. Die helpt ook altijd al een pak. Het is nu even een lastige periode en ik hoop dat ik in mijn tweede jaar wel tijd zal hebben voor een job te nemen naast mijn studies. Ik shop heel graag zeker nu, en ga graag eens iets gaan drinken met mijn vrienden. Dus een job is toch iets wat ik nodig heb. Ik hoop dat ik echt snel voorbij die sociale angsten geraak en ergens rustig wat werk vind. Het hoeft niet veel te zijn maar gewoon dat klein beetje in de maand :) Misschien dat ik ook eens informeer op mijn school zelf, ik weet dat zij op dat gebied ook kunnen helpen. Luisteren kan geen kwaad.
Be who you truly are it will set you free.
Afbeelding