Nieuwe chat! Zie dit topic.

Nieuwe naam

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Nieuwe naam

Bericht door Emma »

Pas na de officiele wijziging in de GBA kwam ik op het lumineuze idee om eens in de voornamenbank van het Meertens Instituut te kijken. En daar lees ik als verklaring voor de naam Emma:
Germaanse *ermena 'groot, geweldig', oorspronkelijk bijnaam van de god der Herminonen, een Germaanse stam, daarna ook in persoonsnamen (zie ermin-). Oorspr. was de naam beperkt tot de Franken, maar hij verbreidde zich over Frankrijk en Engeland
Groot: check
Geweldig: dat waardeoordeel laat ik liever aan een ander over, maar voor nu: check
Beperkt tot de Franken: Ehm, wat was mijn jongensnaam ook alweer :)

Nee, ik zou iedereen aanraden eens op de website van het Meertens Instituut te zoeken...

Edit: de URL: http://www.meertens.knaw.nl/nvb/" target="_blank
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
doll89
Berichten: 148
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:39
Gender: Vrouw

Re: Nieuwe naam

Bericht door doll89 »

ik zou het echt zelf kiezen, waar jij je goed bij voelt. je omgeving went er vanzelf aan!
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Nieuwe naam

Bericht door Anon20180730 »

Emma schreef: ik zou iedereen aanraden eens op de website van het Meertens Instituut te zoeken...

Edit: de URL: http://www.meertens.knaw.nl/nvb/" target="_blank
Leuke site inderdaad

Irene < Van Gri. eirènè 'vrede', ook godin van de vrede :P
Grappig is ook te kijken naar ´populariteit´ van de namen
Zo is het gebruik van Irene sinds de zeventiger jaren gestaag afgenomen en nagenoeg gedaald naar nihil :D Geweldig!

of bijvoorbeeld `Monique´ geeft best ´n frappant beeld qua tijdelijke populariteit..
Gebruikersavatar
Mike78
Berichten: 298
Lid geworden op: 21 feb 2014, 21:06
Gender: Trans FtM
Locatie: Sint Willebrord

Re: Nieuwe naam

Bericht door Mike78 »

Haha Emma, mijn moeder zegt dat ook altijd tegen mij.Tegen de tijd dat je een jongetje wordt,zal het wel over zijn!

Ook een leuke site inderdaad. Nog even verder doorspitten.
Qua naam begin ik denk ik wel te wennen aan Niek! Opzich vreemd,want veel noemen mij nu ook al zo ;-) Dus zou gewoon moeten zijn.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Nieuwe naam

Bericht door Emma »

...dan zou ik het eigenlijk niet moeilijker maken dan nodig, toch? mijn moeder gaat me de komende 10 jaar nog geen Emma noemen hoor...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe naam

Bericht door Jeste »

Niek78 schreef:Qua naam begin ik denk ik wel te wennen aan Niek! Opzich vreemd,want veel noemen mij nu ook al zo ;-) Dus zou gewoon moeten zijn.
Nou wil ik je niet in verwarring brengen, maar Mique vind ik heel erg mooi. Ik dacht er zelf al aan toen ik de openingspost van dit topic las. Toen schreef je "ik kan afkorten naar Nique", dus toen dacht ik meteen; maak dan gewoon van de N een M.
Het is wel een aparte naam. Dat wordt vaak ook nog eens leuk gevonden. Tenminste, dat is wel mijn eigen ervaring.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Nieuwe naam

Bericht door Anon20180501 »

Uiteraard is het aan Niek zelf maar ik vond Mique ook best wel aardig.
Je zou ook kunnen gaan voor Mika, dat is zowel een jongens- als meisjesnaam en betekent zoiets als; "Die als god is",
verkort klinkt dat dan als Mique... :)

x'jes en liefs
Daniéla
Gebruikersavatar
Romano
Berichten: 89
Lid geworden op: 06 mar 2013, 17:49
Gender: Trans FtM

Re: Nieuwe naam

Bericht door Romano »

hallo,
ik vind miquel een hele mooie naam wel de spaanse variant dan en nederlanders zijn niet zo goed in buitenlandse namen uitspreken merk ik vaak hehe.
Gebruikersavatar
Mike78
Berichten: 298
Lid geworden op: 21 feb 2014, 21:06
Gender: Trans FtM
Locatie: Sint Willebrord

Re: Nieuwe naam

Bericht door Mike78 »

Wat leuk dat jullie de naam Mique toch wel ok vinden.
Alleen dan, spreek je het uit als Miek of als Mick? En Miquel vind ik inderdaad ook een mooie naam.
Mika vond ik zelf ook mooi, alleen wordt er hier wel eens Mieke plat gezegd wat lijkt op Mika.
Voorlopig houd ik het nog even bij Niek, maar super dat jullie zo meedenken! :-)
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 jul 2014, 08:43
Gender: Trans MtF
Locatie: Regio Gent/Belgie

Re: Nieuwe naam

Bericht door Daphne »

Hey,

Een naam moet je je vooral zelf goed bij voelen. Ik heb me al altijd als Daphne geïdentificeerd en was de naam die ik van mijn ouders gekregen had vreemd voor me.

Maar uiteindelijk heb ik wel voor ik de officiële papieren heb ingediend toch eerst eens gevraagd aan mijn moeder wat zij van mijn naam vond. Ik wou nu ook niet dat zij deze naam afschuwelijk vond. Je omgeving zal er wel aan wennen, vaak word er ook wel met dezelfde begin letter een naam gekozen maar dat hoeft ook zeker niet.

Een naam moet echt zelf goed zitten dat is hetgeen wat telt. Je zal zeker en vast er wel eentje vinden dat je zelf goed vind.

Veel succes nog :)
Be who you truly are it will set you free.
Afbeelding