Nieuwe chat! Zie dit topic.

Ervaring rijker

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Mike78
Berichten: 298
Lid geworden op: 21 feb 2014, 21:06
Gender: Trans FtM
Locatie: Sint Willebrord

Ervaring rijker

Bericht door Mike78 »

Geen idee of ik het hier goed zet.

Gisteren ben ik er min of meer achter gekomen wat mijn angsten veroorzaakt.
Sinds januari dit jaar heb ik last van paniekaanvallen. Nu gelukkig niet meer zo erg,maar heb nog steeds momenten dat ik het weer voel aankomen.
Naast mijn paniekaanvallen ben ik ook echt bang voor de dood. Nu dacht ik dus dat dit alles kwam omdat ik vanaf afgelopen augustus veel sterfgevallen heb meegemaakt.
2 dieren en 2 ooms. Allemaal in een half jaar tijd. Op de dag dat mijn moeder mij vertelde dat de broer van mijn vader terminaal was, kreeg ik mijn eerste aanval. Zomaar vanuit het niks. Dit was tevens de laatste van de 4. Ik dacht dus dat het allemaal een beetje veel was in zo'n korte tijd.
Tot ik gisteren met mijn hond bij de DA was voor een foto van zijn heupen. Hij moest op z'n rug in een soort hangmatje. Ik werd toen erg duizelig. Het deed me denken aan mijn eerste hondje, die ik anderhalf jaar geleden plotseling in heb moeten laten slapen. Hij was echt mijn maatje. Ik mis hem nog iedere dag. Hier werd voor mij duidelijk dat ik zijn dood dus echt niet heb verwerkt. Ik heb s' avonds zitten googelen en kwam tot de conclusie dat ik nog steeds in stadium 2 hang, van de 5 stadia van rouwverwerking. Pfff, hoe gaat ik dit nu weer oplossen? Ik denk dat hier wel het antwoord ligt voor mijn angsten.
Herken iemand dit? En hoe gaan jullie hier mee om?
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Ervaring rijker

Bericht door Jessy »

Zulke dingen verwerken kost gewoon tijd.
Belangrijk is dat je afleiding zoekt. Zorg dat je niet te gespannen bent (en dan bedoel ik haal je niet teveel stress met andere dingen op de hals) en neem voldoende tijd voor ontspanning en leuke dingen. En sta daarna ook even stil bij de goede dingen die gebeuren, hoe klein ze ook zijn.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 jul 2014, 08:43
Gender: Trans MtF
Locatie: Regio Gent/Belgie

Re: Ervaring rijker

Bericht door Daphne »

Hey,

Ik herken hier ook wel een deel van mijn leven uit. En toen heb ik ook een tijdje "vast" gezeten in een bepaalde stadia. Wat ik denk dat voor jou nu wel zou kunnen helpen is om er over te praten met iemand die je vertrouwt (vriend, familielid, kennis, dokter..). Ik kropte zelf alles op en wou het alleen verwerken maar toen heb ik ook de tip gekregen om er gewoon over te praten wat er was gebeurt en dat heeft geholpen. Ik had niet direct na zo gesprekken iets van: "nu is het beter" maar nadien voelde het wel zo aan.

Iedereen gaat hier natuurlijk anders mee om en zoals Jessy zegt hebben deze zaken tijd nodig. Niet teveel mee bezig zijn maar zorg ook dat je het niet teveel negeert en ergens opkropt. :hug2:
Be who you truly are it will set you free.
Afbeelding