dat hele naam gebeuren

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
chetan
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2014, 14:24
Gender: Anders
Locatie: apeldoorn

dat hele naam gebeuren

Bericht door chetan »

Ik zit nou al in de RLE, nog maar een paar maanden te gaan voordat ik met mijn chirurg aan tafel kan, en ik weet niet wat ik moet doen qua naam. Moet ik 'm veranderen, of alleen de spelling bijstellen, of gewoon zo laten?

Op zich mijn grootste ergernis mbt mijn geboortenaam is niet eens dat 'ie niet bij mijn gender past (hij's redelijk neutraal), maar dat elke keer als er iemand in de buurt "nee" zegt, ik me aangesproken voel. En het helpt ook niet dat het een redelijk veel voorkomende naam is die bij zowel mannen als vrouwen gebruikt wordt, dus dat is nogal wel eens een beetje awkward. ("hé rene" "ja?" "sorry, andere rene")

Maar goed, als ik 'm dan wel wil veranderen, in wat dan? Ik heb m'n username hier dan wel als Chetan staan, maar ik weet niet of ik me daar wel zo heel erg geweldig goed mee identificeer. Ik zat ook aan iets als Aidan of Adan te denken, maar ik weet niet. Helpt ook niet dat ik het liefst iets wil dat zowel in het Nederlands, als in het Engels een beetje lekker klinkt, aangezien ik veel in het Engels communiceer.

Ik weet in ieder geval niet zo goed wat ik ermee moet doen.
Afbeelding
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: dat hele naam gebeuren

Bericht door Anon20210626 »

Hoi hoi,

Ik zou zeggen ,neem een een naam die dicht bij je staat.
Zelf heb ik ervoor gekozen om idd alleen die ene e toe te voegen . Ik kan zonder na te denken de telefoon opnemen en dergelijke


Daarbij , ik vind het gewoon een mooie naam en een die bij me past

Renée
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 343
Lid geworden op: 13 sep 2013, 13:55
Gender: Transgender
Locatie: Lelystad

Re: dat hele naam gebeuren

Bericht door Janna »

Er zijn allerlei praktische redenen om dicht bij je huidige naam te blijven, of in ieder geval dezelfde initialen te gebruiken.

Aan de andere kant..... Nu is die unieke gelegenheid om een naam te kiezen die je graag wil dragen, die echt bij je past. Ik ga die kans zeker grijpen en mijn geboortenamen helemaal overboord gooien. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.
Gebruikersavatar
Jack
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 sep 2012, 21:37
Gender: Trans FtM
Locatie: In de buurt van Zwolle

Re: dat hele naam gebeuren

Bericht door Jack »

Gewoon goed over na denken. Ik zou de kans aangrijpen om een naam te nemen waar je er zelf geheel tevreden mee bent (die kans heb je nou eenmaal, waarom niet aanpakken?). Jack lijkt ook totaal niet op mijn nu nog officiële naam, maar voelt natuurlijk aan en mijn omgeving raakte er aardig snel aan gewend.
Je zou eventueel kunnen vragen aan iemand je met een andere naam aan te spreken, om te kijken hoe dat aanvoelt en of je het na een tijdje ook nog een fijne naam vindt.

(btw: erg toffe tumblr, followed you)
Gebruikersavatar
chetan
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2014, 14:24
Gender: Anders
Locatie: apeldoorn

Re: dat hele naam gebeuren

Bericht door chetan »

Ik zou wel met Chetan willen oefenen, maar ik ken in mijn omgeving eigenlijk alleen maar mijn familie. Ik zou ook wel willen oefenen om als "die" gerefereerd te worden, maar, zelfde probleem. Ik vroeg me af of er misschien iemand is die dit draadje leest die in de omgeving woont en met mij zou willen oefenen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: dat hele naam gebeuren

Bericht door Emma »

Als je wel eens wat bestelt op Internet kun je daar ook wat experimenteren met namen. Of je een paar keer inschrijven bij Ikea Family, heb ik gedaan. Je krijgt dan in ieder geval post op de verschillende namen en krijg je vanzelf een beetje een idee wat goed voelt. Iemand die met je oefent is natuurlijk beter hoor.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: dat hele naam gebeuren

Bericht door Jeste »

chetan schreef:Ik zou wel met Chetan willen oefenen, maar ik ken in mijn omgeving eigenlijk alleen maar mijn familie.
Is het dan misschien iets om te bespreken met je familie? Ik neem aan dat zij weten wat er nu speelt in je leven.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.