Nieuwe chat! Zie dit topic.

mevrouw genoemd worden

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 343
Lid geworden op: 13 sep 2013, 13:55
Gender: Transgender
Locatie: Lelystad

Re: mevrouw genoemd worden

Bericht door Janna »

Het is eigenlijk wel gek. Ik ben nog helemaal niet begonnen met mijn transitie, maar toch word ik nu al regelmatig mevrouw genoemd. Vooral in winkels en op de markt, door de medewerkers die de klanten niet recht aankijken maar vluchtig opnemen. Blijkbaar straal ik toch iets vrouwelijks uit. Pas als ze me dan aankijken of als ik ga praten, dan corrigeren ze zichzelf. Eerst dacht ik dat het iedereen wel overkwam, maar bij navraag blijkt dat bijna niemand verkeerd wordt ingeschat, en al helemaal niet zo vaak! Toch wel een opsteker. :)

Vanochtend voor het eerst bij een logopedist geweest. Ik had haar uitgelegd wat mijn situatie was en dat ik een soort korte analyse wilde van mijn stem. Niet alleen wat ermee mogelijk zou zijn maar ook of de oefeningen die ik nu al doe goed zijn. Ik wil voorkomen dat ik straks bij de transitie weer van alles moet afleren. Ze heeft me eerst van alles uitgelegd over stemmen en registers. Daarna heeft ze me laten praten in mijn hogere stem, waarmee ik het afgelopen jaar (of langer?) geoefend heb. Ze was verrast hoe goed het al was. De stem zit netjes in het middenregister en ze kon amper iets horen van de borst(= mannelijke)resonantie. Ook de toon en de variatie was goed, zei ze.

Ik ben gewoon blij vandaag. :)
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.
Gebruikersavatar
Sunny
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 apr 2012, 06:30
Gender: Vrouw

Re: mevrouw genoemd worden

Bericht door Sunny »

Het is natuurlijk ook grotendeels aanname; dezelfde genderconstructies die ons onderdrukken zijn vaak verantwoordelijk voor onze 'passability' op het oog. Lang los haar? Mevrouw. Make-up? Mevrouw. Jurk/rok? Mevrouw. Natuurlijk is er uiteindelijk wel wat meer voor nodig, maar het verraste me hoe ontzettend mensen vastgeroest zitten in hun gegenderde wereldbeeld, dat ik me soms wel eens afvraag of mensen werkelijk zo op elkaar letten als je soms vreest.
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: mevrouw genoemd worden

Bericht door Cait »

ik vind stem toch zo ontzettend moeilijk om te oefenen, want je bent al jaren gewend aan je "eigen stem" + andere horen je anders, dus moet je met opname ding doen..maar wat is nou die echte vrouwelijke stem die bij je past? geen idee. vind dat heel belangrijk maar zo moeilijk
Gebruikersavatar
Susanna
Berichten: 120
Lid geworden op: 27 jan 2015, 22:43
Gender: Vrouw
Locatie: Tussen Rotterdam en Capelle a/d IJssel

Re: mevrouw genoemd worden

Bericht door Susanna »

Als het maar niet te krampachtig klinkt. Het duurt ook wel even voordat je gewend bent aan je nieuwe stem. Vooral niet vanuit je borstkas spreken (lage trillingen) maar meer vanuit je keel of zelf resoneren in je voorhoofd. Wat ik nu vertel heeft je logopedist(e) ook vast wel verteld. Mijn stem is nu niet zwaar meer maar nog steeds niet heel erg vrouwelijk maar ik kom er goed mee weg. Heeeeel soms als ik melig ben zeg "Hoi" op mijn allerzwaarste stem die ik nog kan halen als ik op mijn werk kom.
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: mevrouw genoemd worden

Bericht door Cait »

ja maar als je niet resoneert, is dat bij mij automatisch falset, althans zo voelt dat.. en dat klinkt meteen fake. dan heb ik het idee dat ik meteen een stemmetje opzet, en zeker niet serieus genomen kan worden
Gebruikersavatar
J1nny
Berichten: 720
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:43
Gender: Vrouw

Re: mevrouw genoemd worden

Bericht door J1nny »

Het gekke is dat ik niets veranderd heb aan mijn stem.
Toch heeft iedereen het over mevrouw.
Ook op het project waar ik nu even gestationeerd ben, vroeg naar het toilet aan een wildvreemde uitvoerder en werd automatisch richting Dames verwezen.....
1.90 lang, bedrijfskloffie aan, werkschoenen met stalen neuzen (zeer charmant :evil: ) en mijn gewone stem.
Wel oorbellen (doorzichtige) in.
Het kan verkeren.... (Mijn voorgevel zal er ook wel debet aan zijn vermoed ik)
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: mevrouw genoemd worden

Bericht door Fay »

Volgens mij is het hele pakket zon beetje te reduceren tot idd, borsten vrouw, geen borsten man, voor de buitenwacht dan

Fay (ook regelmatig in werkschoenen stalen neus en werkkleding, omdat ik het gewoon zonde vindt in een mooi jurkje in mijn atelier bezig te zijn:)

Fay
Gebruikersavatar
pascalsimons
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jul 2014, 12:42
Gender: Trans MtF

Re: mevrouw genoemd worden

Bericht door pascalsimons »

Ik had het vanmorgen nog in de supermarkt. De kassière zei kan ik u helpen mevrouw uhh meneer. Het leuke is dat ik het af en toe zelf ook niet weet. Het voelt best wel als een compliment, maar ik ga er meestal niet verder op in :) het is af en toe best een mooi gevoel om gewoon alles tegelijk te zijn terwijl de halve wereld in hokjes blijft denken (zo voelt dat op zo'n moment). Ik kan me voorstellen dat je tijdens ee transitie dat soort sotuaties vaker meemaakt, en dat het misschien niet altijd even makkelijk is...
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: mevrouw genoemd worden

Bericht door Cait »

wat voor situatie zit je nu dan? ben je als man gekleed en zit je aan HRT of zo? of ben je als vrouw gekleed etc. hoe komt het dat omgeving mevrouw..meneer zegt?
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: mevrouw genoemd worden

Bericht door Anon20190122 »

Dat is een fenomeen wat ik ook net voor mijn transitie had mijn lange haren en vrouwlijk gezich deden veel mensen twijfelen of ik een man of vrouw was!

Er zullen vast veel meer zijn die dat fenomeen kennen! :D