Nieuwe chat! Zie dit topic.

vertellen familie

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Niek68
Berichten: 150
Lid geworden op: 28 feb 2015, 17:06
Gender: Trans FtM
Locatie: Huissen

vertellen familie

Bericht door Niek68 »

Nu bijna een week uit de kast, voor mijn ouders, beste vriendin, begeleidster (en het team om haar heen) en behandelaar. Ik moet nog naar het VU. Nu zit ik er over na te denken om ook mijn familie in te lichten. Weet alleen niet of ik dat nu al moet doen. Kan ik beter wachten tot ik meer duidelijkheid heb van het VU of toch juist nu zodat ze weten waar ik mee bezig ben? Ik las daar dat er psychische oorzaken kunnen zijn dat je deze gevoelens hebt. Al voelt dat voor mij niet zo. Al op de lagere school wou ik een jongen zijn. Mijn familie had al zonder problemen geaccepteerd dat ik op vrouwen val maar dit is toch een stapje verder.
There's only one way of life and that's your own
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: vertellen familie

Bericht door Jeste »

Tsja, dat is natuurlijk per persoon en situatie verschillend.
Voor mij was het makkelijk, omdat ik weinig contact heb met familie. M'n ouders hebben wel over mij verteld tegen de familie en naar aanleiding daarvan stelden sommigen wel wat vragen via de E-mail. Ook op een jaarlijkse familie-bijeenkomst heb ik wel wat verteld als ze daarom vroegen. Dat was het.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Niek68
Berichten: 150
Lid geworden op: 28 feb 2015, 17:06
Gender: Trans FtM
Locatie: Huissen

Re: vertellen familie

Bericht door Niek68 »

Heb de stoute schoenen aangetrokken en ze via de familie whatsapp ingelicht. We zijn een hechte familie en ik wou niet tegen hen liegen. Zo voelt het toch voor mij. Ik heb hele fijne reacties gekregen, geen enkele negatief. 1 van mijn ooms is meteen op de chat gekomen van facebook en hij raadde me aan vooral veel te praten en of er ook een forum was zodat ik mijn ei kwijt kon. Nou die is er dus. Tot nu toe alleen maar lieve reacties van de mensen om mij heen, een hele opluchting en sommigen waren ook niet verbaasd. Nu de vriendenkring nog maar daar wacht ik nog even mee. Dit is voorlopig wel even genoeg.
There's only one way of life and that's your own
Gebruikersavatar
Claire
Berichten: 1129
Lid geworden op: 05 feb 2013, 00:21
Gender: Vrouw
Locatie: Almere

Re: vertellen familie

Bericht door Claire »

Goed gedaan!! :D :hug:
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Gebruikersavatar
Niek68
Berichten: 150
Lid geworden op: 28 feb 2015, 17:06
Gender: Trans FtM
Locatie: Huissen

Re: vertellen familie

Bericht door Niek68 »

Bedankt Claire. Het is ook een hele last van mijn schouders en ik besef me ook hoeveel geluk ik heb tot nu toe met mijn familie en anderen in mijn omgeving. Nu woensdag afwachten wat de huisarts zegt maar ze is echt een geweldig mens ik kan goed met haar praten en als het goed is heeft ze ook de rapportage van mijn behandelaar. Eigenlijk verwacht ik ook daar geen problemen. En dan aanmelden bij het VU.
Het lijkt wel of mijn kat mijn euforische gevoel heeft overgenomen, hij speelt, rent en springt in het rond sinds vrijdag. Misschien zit het in mijn hoofd en heeft hij gewoon de lente in zijn bol maar ik heb het gevoel dat hij de opluchting van mij merkt en daar blij van is.
Ik ga nu ook fysiek aan mezelf werken. Stoppen met roken, dit in aanloop van de mogelijke operaties waar je sowieso voor gestopt moet zijn (en kwaad kan het niet om te stoppen, is natuurlijk erg ongezond).
Ik ben al 57 kilo afgevallen maar nog steeds te zwaar dus wil meer afvallen, ook voor het mooiere resultaat maar vooral om de risico's zo klein mogelijk te maken. Ik ben erg dun geweest (48 kilo bij 1.69) en was heel gespierd. Lijkt me mooi om die spieren weer terug te hebben, dat lage gewicht hoeft dan weer niet als het maar gezond is, tussen de 60 en 70 kilo is wel mijn doel. Gelukkig kan ik daarvoor de tijd nemen want het gaat toch wel even duren en beter rustig aan gewicht verliezen dan snel en dat het er dan ook weer snel aan komt. Helaas geen geld voor de sportschool dus moet het zelf doen, wandelen, fietsen en ik heb een set gewichten thuis. En dan nog goed op mijn eten letten, gewoon gezond niet specifiek een dieet want vaak kom je dan weer aan als je stopt. Grote plannen dus.
There's only one way of life and that's your own