Stijlbreuk?

Make-up, kleding, en zo voort
Gebruikersavatar
alida
Berichten: 188
Lid geworden op: 31 mar 2014, 21:27
Gender: Vrouw

Stijlbreuk?

Bericht door alida »

Aangezien ik best wel een androgyn uiterlijk heb, fantaseer ik vaak over een soort geleidelijke transitie: heel langzaam mijn uiterlijk vervrouwelijken totdat ik vooral als vrouw word gezien. Mijn stijl in boy mode is nogal alternatief: lang haar, veel donkere kleuren (heel veel zwart), hoodies, gympen. Het is een stijl die op zichzelf al redelijk androgyn is en zich leent voor een subtiele verschuiving richting een meer uitgesproken vrouwelijkheid, denk ik. (Hoewel het me soms ook wel leuk lijkt om het eens over een heel andere boeg te gooien.)

Dat brengt me bij mijn vraag: is jullie stijl en smaak in kleding heel anders geworden dan in jullie geboortegeslacht? Of is er toch een soort continuïteit?
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Stijlbreuk?

Bericht door Fay »

Was altijd al wat androgyne,vanaf mijn 17e lang haar, kleuren kleren zwart paars kobaltblauw,dus nee niet veel veranderd, mogen de moontjes doen

Fay
Laatst gewijzigd door Fay op 02 apr 2014, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barbarella
Berichten: 1255
Lid geworden op: 15 jul 2012, 22:01
Gender: Vrouw

Re: Stijlbreuk?

Bericht door Barbarella »

JEEEEEEJ een aankleed fanaat,

Welkom op het forum

Later meer

Barbarella
Na mij de zondvloed!
Gebruikersavatar
alida
Berichten: 188
Lid geworden op: 31 mar 2014, 21:27
Gender: Vrouw

Re: Stijlbreuk?

Bericht door alida »

Barbarella schreef:JEEEEEEJ een aankleed fanaat,
:)
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Stijlbreuk?

Bericht door Jeste »

alida schreef:Dat brengt me bij mijn vraag: is jullie stijl en smaak in kleding heel anders geworden dan in jullie geboortegeslacht? Of is er toch een soort continuïteit?
Bij mij is het wel wat vrouwelijker geworden, maar wel met een androgyne inslag. Ik draag vaak een mix van jongenskleding (voor kinderen dus) en vrouwenkleding.
M'n haar blijf ik gewoon kortscheren en het soort schoenen is ook hetzelfde gebleven (schoenen waarop het goed lang lopen is, zonder dat ik last van m'n voeten krijg).

Voor zover het veranderd is, is dat heel geleidelijk gegaan over een periode van meer dan 10 jaar. Dat heeft wel een nadeel, want mensen die mij kennen lijken daardoor niets aan me te zien.
Er is veel vrouwenkleding die niet echt opvalt als speciaal voor vrouwen. Dat soort kleding heb ik vaak aan. Was ook wel praktisch in verband met de maat, want ik heb de lichaamsbouw van een meisje.

Wel was ik deze week in een aantal kringloopwinkels en daar had ik wat meer uitgesproken vrouwelijke kleding gekocht.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Tim
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mar 2014, 00:13
Gender: Trans FtM

Re: Stijlbreuk?

Bericht door Tim »

Mijn smaak is niet anders geworden. De kleding die ik nu draag is wat ik al heel lang wil dragen. Ik heb het alleen niet altijd durven dragen, dus mijn stijl is de afgelopen tijd aanzienlijk veranderd. Eerst droeg ik enigszins vrouwelijke kleding (wel spijkerbroeken en hoodies, maar toch vrouwelijk met mijn haar, schoenen etc. erbij). Nu draag ik voornamelijk skater-achtige kleren en heb eindelijk kort haar. Het geheel ziet er heel anders uit ook al droeg ik eigenlijk altijd al spijkerbroeken, hoodies en simpele shirts. Hmm, deze vraag is nog lastiger te beantwoorden dan ik dacht, maar ik laat het er maar even bij dat mijn stijl wel is veranderd, maar mijn smaak niet.
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Stijlbreuk?

Bericht door Jessy »

In mijn geval moet ik wel een onderscheid maken tussen mijn smaak, en wat ik effectief droeg. Mijn smaak is weinig verandert, wat ik effectief draag wel. Als man functioneerde ik niet goed en droeg ik simpele zwarte en grijze kleding, om mezelf een beetje te verbergen in de schaduw.
Als vrouw draag ik wat ik altijd mooi vond... meer kleur! ;)
Stijl is ook heel anders. Als man droeg ik meestal jeans of werkbroeken, als vrouw loop ik vaker in een rok.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
alida
Berichten: 188
Lid geworden op: 31 mar 2014, 21:27
Gender: Vrouw

Re: Stijlbreuk?

Bericht door alida »

Als ik er zo over nadenk is mijn smaak in vrouwenkleding ook wel breder dan mijn stijl. Als ik naar modefotografie kijk, bijvoorbeeld, dan kan ik echt lyrisch worden van dingen die wel heel ver van mijn huidige verschijningsvorm afliggen. ;) Ik heb nog wel veel driftig geëxperimenteer voor de boeg geloof ik...