Nieuwe chat! Zie dit topic.

Vrouw naar man wanneer?

Make-up, kleding, en zo voort
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Vrouw naar man wanneer?

Bericht door Nathan90 »

Mijn eigen ervaring en kijkende naar vriendinnen door de jaren heen (die mannenkleding droegen) is dat je er nul reactie op krijgt. Eventueel dat ze denken dat je lesbienne bent, want in veel gevallen ook zo is (kijkend naar die vriendinnen) en toentertijd gold dat ook voor mij haha.
Bas123
Berichten: 129
Lid geworden op: 06 feb 2015, 11:07
Gender: Trans FtM

Re: Vrouw naar man wanneer?

Bericht door Bas123 »

Lijkt me wel vreemd als je opeens met mannenkleding op het schoolplein staat waar iedereen je als vrouw kent.
Je nog geen hormonen hebt, maar ''opeens na jaren met lang haar'' opeens kort haar een mannenkapsel, en mannenkleding.

Wat zullen ze dan denken of zeggen?

Ik kom uit een klein dorp iedereen kent elkaar.

Vind dit wel lastig hoor.

Ik wil wel maar wat zullen ze wel niet denken of zeggen?
Zullen mijn kinderen nog wel gevraagd worden om te spelen of worden hun hier ''ook'' op afgerekend?

Ik wil zo graag uit de kast!
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Vrouw naar man wanneer?

Bericht door Emma »

Gisteren had ik een 10 minutengesprek met de leerkrachten van mijn zoon Benjamin van 10. Zijn juf vertelde dat ze een paar weken geleden een spontaan gesprek in de klas hadden over diversiteit van ongeveer een uur. Het is Speciaal Onderwijs, het zijn soms moeilijke kinderen met voornamelijk problemen die met autisme te maken hebben en soms slecht reageren op dingen die anders zijn dan dat ze denken dat 'normaal' is.
Maar daar bleek dus helemaal niets van! Benjamin heeft als ervaringsdeskundige honderduit zitten praten over mij, zijn ervaringen met mij, en nog een heleboel andere dingen. En de conclusie was: goh was goed, en het belangrijkste is dat je gelukkig kunt zijn!

Ik denk dat de kinderen er snel uit zullen zijn. Dat is mijn ervaring en ik hoor het ook van anderen...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Vrouw naar man wanneer?

Bericht door Nathan90 »

Je hoeft ook niet van vandaag op morgen volledig om Daan. Dan kan voor jouzelf ook lastig zijn, ongeacht wat anderen zeggen of denken.

Je kan beginnen met het een of ander. Broeken, shirts, overhemden, vesten, nieuw kapsel. Het kan in elke volgorde en naar gelang wat je zelf leuk vind of waar je denkt aan toe te zijn.
Bas123
Berichten: 129
Lid geworden op: 06 feb 2015, 11:07
Gender: Trans FtM

Re: Vrouw naar man wanneer?

Bericht door Bas123 »

Allemaal dank voor jullie reacties!
Super wat is dit toch handig zo'n forum.
Bas123
Berichten: 129
Lid geworden op: 06 feb 2015, 11:07
Gender: Trans FtM

Re: Vrouw naar man wanneer?

Bericht door Bas123 »

Ik laat jullie weten wanneer ik om ga!


Ik licht eerst mijn totale ''belangrijke'' omgeving in.
* Als ik om ga doe ik het volgende in 1 keer:
- Ik gebruik een binder
- Ik gebruik een packer
- Ik draag enkel mannenkleding
- Ik heb een mannenkapsel
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Vrouw naar man wanneer?

Bericht door Nathan90 »

Zolang je het maar niet voor jezelf forceert Daan. Het moet voor jou ook goed voelen.

Bedenk bijvoorbeeld ook dat de packer (meer dan de binder) in het begin heel onwennig kan zijn en dat heel veel transmannen helemaal geen packer dragen. (bedenk overigens ook dat die packer de dysforie daar beneden ook kan verergeren overigens, ik weet dat het bij mij erger is geworden en weet dat het bij best veel andere jongens ook zo is)
Misha
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 mar 2014, 21:24
Gender: Trans FtM
Locatie: Tilburg

Re: Vrouw naar man wanneer?

Bericht door Misha »

Ik heb nog nooit een reactie op mijn mannenkleren gehad. Misschien scheelt het dat ik lang haar heb (en nog zacht en glanzend ook...).

En over de binder: je kan ook nog een tussenstap nemen. Ik draag zelf altijd sporttopjes, van de Hema. Die drukken je borst plat en zitten comfortabel genoeg om de hele dag aan te hebben, en toch hoef je geen bh aan. Het werkt denk ik wel alleen als je al kleine borsten van jezelf hebt.
TimV
Berichten: 39
Lid geworden op: 15 okt 2014, 21:29
Gender: Trans FtM
Locatie: Zeist

Re: Vrouw naar man wanneer?

Bericht door TimV »

Hey,

Beetje late reactie, maar ik zal even delen hoe ik het heb gedaan/doe. Ik ben inmiddels al een tijdje bezig met dit vraagstuk (twee jaar toch zeker wel) en nog niet begonnen met hormonen (wel bij het VU aangemeld, maar wachttijden maken dat proces langzaam). Nou ben ik begonnen met tegen een paar mensen in mijn omgeving zeggen dat ik met twijfels rondliep voordat ik begon met kleding kopen/ haren knippen, omdat ik ze er aan wilde laten wennen dat ik als jongen/man gezien wil worden. Vervolgens knipte ik mijn haar in drie of vier fases van heel lang naar heel kort nadat ik mijn kleding (wat altijd wat neutraal was) heb ingewisseld voor mannenkleding. Ik kreeg vrij weinig reacties op mijn kleding, wel veel op mijn haar. Mensen reageren vooral met "oh, wat zonde" of "je ziet er zo mooi uit als je vrouwelijker kleedt en met lang haar". Daar kan ik mee leven en ik wordt nu gezien als mannelijke vrouw/ lesbienne door mensen die me kennen en waar ik nog niks tegen gezegd heb, maar vreemden zien me vaak als man en sommige mensen in mijn omgeving ook. Ik hoop dat de mensen die er nu op tegen zijn me wel als man gaan zien als ik eenmaal aan hormonen ga, maar ik verwacht het niet meer. Het lijkt niet veel uit te maken of je langzaam of snel verandert, je zal toch commentaar krijgen, met vervelende opmerkingen te maken krijgen en waarschijnlijk nog een tijdje niet door iedereen als man gezien worden. Je moet alleen kijken wat voor jezelf het prettigst is en hoe je veilig bent (ik woon in een grote stad en ben zelfs daar al een paar keer bedreigt en meerdere malen uitgescholden voor flikker sinds ik erbij loop als een man/vrouw voor de buitenwereld). Ik weet niet hoe het in je woonplaats is, maar afhankelijk van je situatie en noodzaak om je stijl te veranderen zou ik er wel rekening mee houden dat plotselinge veranderingen bij sommige mensen haatreacties teweeg brengt. Verder, ik ben een persoon die veel twijfelt, waardoor het ook makkelijker was om kleine stappen te nemen en lang de tijd te nemen. Verder nog: Ik draag vaak een binder, voor de mensen die me kennen maakt het geen verschil in hoe ze me zien (als man of vrouw) maar bij onbekende mensen helpt het vaak om als man door te kunnen gaan. Ik draag geen packer, die zijn redelijk duur en onhandig en mannenbroeken hebben bij mij altijd een extra lege ruimte bij mijn kruis waardoor het er toch nog uitziet of er iets zit (ik weet dat het lucht is, maar mensen op straat niet).

Ik weet niet zeker of dit relevant is en of het je helpt, maar succes in ieder geval!

Gr,
Tim
Jake
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 sep 2012, 23:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Drenthe

Re: Vrouw naar man wanneer?

Bericht door Jake »

Hey Daan,

In mijn ervaring kun je het beste kleine stapjes nemen, dan kunnen mensen er makkelijk aan wennen. Zeker als je bang bent voor reacties kun je beter gefaseerd beginnen. Als je van de ene op de andere dag van vrouwelijke naar mannelijke kleding gaat dan zal iedereen het opvallen. Waarschijnlijk zou je dan ook veel vragen krijgen. Maar als je je langzaam steeds mannelijker kleedt dan valt het mensen vaak niet eens op. Zeker als transman heb je het geluk dat het over het algemeen wordt geaccepteerd als vrouwen in unisex/mannenkleding lopen. Ik heb dat zelf altijd al gedaan, mijn moeder trouwens ook, gewoon omdat het comfortabel zit (dus dat excuus kun je ook altijd nog gebruiken :P ).

Voor haar geldt eigenlijk hetzelfde als voor kleding. Als je ineens al je haar eraf zou scheren dan valt het natuurlijk op. Maar als je langzaam je haar steeds korter laat knippen dan vinden mensen dat wel best. Er zijn zat vrouwen met kort haar, dus ook dat wordt wel geaccepteerd. Misschien dat mensen het zonde vinden, maar meer ook niet. En mocht je wel vragen krijgen dan zeg je gewoon dat je het lange haar zat was :)

Op een gegeven moment zul je in het openbaar soms/vaak worden gezien als jongeman, en zelf voel je je 100x beter! :D Dat alleen is het al waard. Als je dan je familie gaat inlichten valt soms alles op de juiste plek en snappen ze ineens waarom je die kleding bent gaan dragen. En mochten ze slecht reageren, njah jammer dan, op dat moment loop je al als man rond en dat moeten ze maar accepteren. Het grappige is dat als je eenmaal begint met die kleine stappen ondernemen dat je zelf steeds sterker in je schoenen staat. Het wordt dan steeds makkelijker om schijt te hebben aan slechte reacties. Trouwens, als je mensen gaat inlichten terwijl je nog vrouwelijke kleding draagt krijg je volgens mij vaker een reactie van "Hoezo transgender? Je bent gewoon een vrouw, ik zie niets mannelijks"...

Over het algemeen geldt wel dat als je er zelf luchtig over doet dat anderen er beter op reageren. Als je er zelf iets heel groots van maakt dan gaan anderen het ook als iets groots zien, en dan krijg je dus meer reacties. Ik was zelf ook heel bang om naar de kapper te gaan, maar dat was echt helemaal nergens voor nodig. Iedereen vond juist dat het mooi stond :lol: En wat betreft binders, ik was bang voor reacties daar op, maar niemand merkte überhaupt dat er iets was verdwenen :lol: Ik maakte me vooraf overal druk over, maar dat was totaal nergens voor nodig. Voor mijn omgeving maakte het geen enkel verschil, het enige (GROTE) verschil wat het maakte was mijn eigen gevoel. Ik voelde me zo ontzettend veel beter na al die kleine veranderingen, dat had ik gewoon jaren eerder moeten doen. Ik zou er dus zeker niet mee wachten totdat je hormonen hebt. Als je straks aan de testosteron mag zul je niet ineens lichamelijk veranderen, daar gaan ook maanden overheen, dus die fase zul je hoe dan ook houden. De keuze is aan jou of je deze periode voor de hormonen nog wilt doen alsof je vrouw bent, of dat je alvast jezelf wilt worden ;)