pruiken

Make-up, kleding, en zo voort
Judiana
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 mar 2012, 12:54
Gender: Transgender

pruiken

Bericht door Judiana »

zou een pruik helpen?

voor een first time buyer, wat zijn de do's and dont's...

eventueel links zijn ook welkom

ik heb zelf een wat rechthoekig met breed voorhoofd...
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: pruiken

Bericht door Jessy »

Zou een pruik helpen?
Dat hangt helemaal af van jouw eigen haar, en hoe goed je je daarbij voelt. Als je genoeg haar hebt zou ik lekker leren om het leuk te stijlen.
Kom je plaatselijk wat tekort, of wil het gewoon langer, kun je gaan voor gedeeltelijke haarwerkjes die je gemakkelijk kunt inplaatsen.
Als het echt nodig is, kun je voor een pruik gaan.

Voor een first time buyer, wat zijn de do's and dont's...
Allereerst, koop geen pruik van een tientje bij een carnavalszaak. Een beetje kwaliteit kost wat meer, maar is het zeker waard. En nog hoeft het niet de hoofdprijs te kosten.
Mijn ervaring is dat Afrikaanse winkeltjes nogal eens degelijke synthetische pruiken hebben voor weinig geld (die op mijn foto is er zoeen, en kostte minder dan 50 Eur).
Voordeel van goedkopere synthetische pruiken is dat je gemakkelijk meerdere kunt aanschaffen om te experimenteren wat goed bij jou past.
Nadeel is dat je vast zit aan één kapsel, de levensduur is niet superlang (paar maanden bij fulltime gebruik), en het haar wil nogal eens uitvallen.

Als je wat verder bent en echt met een pruik verder wil, dan overweeg je best een van echt haar. Kost wel een stuk duurder (beginnend rond de 200 Eur voor kort haar, oplopend tot over de 1000 Eur voor heel lang haar) maar voor fulltime gebruik een stuk betere en realistischer keuze. Je kunt er alles mee doen wat je met echt haar ook kunt (verven, stijlen, krullen, enz) en zit niet vast aan 1 model zoals bij synthetische pruiken. Ook is het haar lichter, voelt beter, en een stuk minder last van statische electriciteit die het overhoop haalt. En gaat langer mee.

Zeer belangrijk voor de levensduur, en het uiterlijk, is goed onderhoud van de pruik. Maar daar kunnen ze je in de winkel wel meer over vertellen. En anders wil ik daar (een andere keer) best een bericht aan wijden.

Als je een breed voorhoofd hebt, moet je dat niet helemaal vrij laten want dan valt het teveel op. Maar een beetje voorhoofd mag je best zien, zolang de breedte maar wat gebroken wordt.
Dat kun je doen bijvoorbeeld met een scheiding in het midden, waarbij de hoeken van het voorhoofd bedekt blijven; of met een volledig opzij geplaatste pony:

Afbeelding Afbeelding


Wat je absoluut NIET moet doen, is een rechte lijn pony die het hele voorhoofd bedekt. Dat trekt heel veel aandacht naar de kaaklijn.

Afbeelding


Verder is het ook een beetje kijken hoe de rest van het haar valt. Denk aan hoe bepaalde delen van je gezicht benadrukt of juist verdoezeld kunnen worden, en je gezicht langer of juist breder kan lijken. Beste advies is naar een pruikenwinkel te gaan waar ze je kunnen laten passen. Die hebben wel een kijk op wat bij jouw gezicht past, en kunnen je een aantal goede opties laten zien waaruit je de keuze maakt.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: pruiken

Bericht door Arike »

Judith schreef:zou een pruik helpen?

voor een first time buyer, wat zijn de do's and dont's...

eventueel links zijn ook welkom

ik heb zelf een wat rechthoekig met breed voorhoofd...
Ik vond een pruik best helpen in het begin (in de eerste plaats had ik toen best kort haar, ten tweede gaf het mij gewoon een extra stukje zelfvertrouwen, dat vrouwelijke kapsel ;) )

Ik ben het eens met Jessy.... Koop geen pruik bij de carnavalszaak.... Maar je eerste pruik hoeft ook niet superduur te zijn ....
Ik kocht mijn eerste pruik bij Back stage aan de Rozengracht in Amsterdam

Daar kan je je pruik ook passen, en dat verdient bij mij betreft de voorkeur boven internet, een pruik staat toch altijd weer anders afhankelijk van de vorm van het hoofd...
Verder zou ik eggen voor een natuurlijke look: Hou de kleur dichtbij je eigen haarkleur, opdat ook een pruik een goede match vormt met je huidskleur. Voorkom ook dat een pruik teveel volume heeft... een te bolle bos, pruikhaar maakt onecht
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Madeleine
Berichten: 539
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:06

Re: pruiken

Bericht door Madeleine »

Arike schreef: Verder zou ik eggen voor een natuurlijke look: Hou de kleur dichtbij je eigen haarkleur, opdat ook een pruik een goede match vormt met je huidskleur. Voorkom ook dat een pruik teveel volume heeft... een te bolle bos, pruikhaar maakt onecht
En let op de lengte, te lang is ook behoorlijk opvallend :mrgreen:
Vroeger voelde ik mijzelf een "vreemde eend in de bijt", maar sinds ik het ben voel ik mijzelf heel normaal..:mrgreen:
Judiana
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 mar 2012, 12:54
Gender: Transgender

Re: pruiken

Bericht door Judiana »

thanks voor de tips...

ik neem backstage in a'dam mee in de to go to in the future lijst... ( die wordt steeds langer)
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: pruiken

Bericht door Arike »

Madeleine schreef:
Arike schreef: Verder zou ik eggen voor een natuurlijke look: Hou de kleur dichtbij je eigen haarkleur, opdat ook een pruik een goede match vormt met je huidskleur. Voorkom ook dat een pruik teveel volume heeft... een te bolle bos, pruikhaar maakt onecht
En let op de lengte, te lang is ook behoorlijk opvallend :mrgreen:
Goeie aanvulling!
Mijn eerste pruik was ook niet super lang, flink korter in ieder geval dan het haar dat ik nu heb ;) 8-)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Judiana
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 mar 2012, 12:54
Gender: Transgender

Re: pruiken

Bericht door Judiana »

wellicht iets wat schouderlang is in zwart ( ik wordt ook al grijs :D)
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: pruiken

Bericht door Jessy »

Ga alleen voor zwart als dat jouw eigen haarkleur was. Zwart moet je staan, en maakt je huidkleur bleek.
Je kunt veel beter gaan voor donkerbruin, dat ziet dan net iets beter uit. Wederom zie mijn foto, dat is dus ook geen zwart ;)

Schouderlang is een mooie lengte.
Heel lang moet je wat mee oppassen. Je moet de leeftijd er een beetje voor hebben.
Als ik naar mezelf kijk is die van mij redelijk lang, maar doordat ik kwa lichaamslengte nogal lang ben valt het alweer iets minder op. Wat ik wil zeggen is dat het een beetje in verhouding tot je lichaamsbouw moet staan. Wederom een reden dat passen een goede zaak is ;)
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Judiana
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 mar 2012, 12:54
Gender: Transgender

Re: pruiken

Bericht door Judiana »

ik heb diep zwart haar kort maar wat dicht op elkaar geplant zit ( ooit door operatie kaal geweest)
Lotte
Berichten: 93
Lid geworden op: 28 mei 2012, 21:36
Gender: Transgender
Locatie: Zweden

Re: pruiken

Bericht door Lotte »

Weten jullie een zaak in Amsterdam of omgeving waar je rustig een pruik kan uitzoeken zonder gêne. Aangezien ik voor het eerst van mijn leven een pruik wil kopen, wil ik uiteraard rustig verschillende soorten uitproberen. Doen winkels hierover moeilijk i.v.m. hygiëne ?
Mijn originele haarkleur was donkerblond. Maar ik ben vanaf mijn 24e ongeveer al kaal en grijs. :oops: