Sporten en hormonen

Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 jul 2014, 08:43
Gender: Trans MtF
Locatie: Regio Gent/Belgie

Sporten en hormonen

Bericht door Daphne »

Hey,

Hier ben ik nog eens met een vraagje :roll: ik weet wel niet of het nu net hier mag geplaatst worden maar ik vond van wel.

Gisteren merkte ik een lichte stijging in mijn gewicht :x Het is helemaal niet veel maar toch wil ik het niet. Vooral door de eetbuien die ik heb en onregelmatige momenten waarop ik eet is dit te wijten denk ik. Ik heb altijd op mijn voeding gelet en redelijk sportief geweest( vooral lopen omdat ik het ontspannend vond in moeilijke tijden). Maar door mijn hormonen krijg ik zo van die momenten dat ik me afvraag vanwaar komt dit toch. Ik combineer zaken die zo vreemd zijn en super ongezond.

Nu wil ik dus wat gewicht kwijt geraken maar vroeg mij af in hoeverre ik hier in mag gaan. De voeding ga ik toch zeker weer normaal te krijgen alhoewel ik hier voor vrees. Maar ik zou dus weer wat willen beginnen lopen en weet niet of dit wel zo verstandig zou zijn.

Deze ochtend merkte ik al dat mijn conditie toch al een pak is gezakt in vergelijking met vorige zomer. Door de hormonen veranderd toch heel mijn vetverdeling en spierontwikkeling dus moet ik hier dan niet voor opletten? En voor mijn borstgroei, hier moet er toch vet terecht komen zal dat dan ook niet verminderd worden door te sporten ?

Ik wil gewoon mijn transitie zo goed mogelijk laten gebeuren en de hormonen optimaal hun werk laten doen. ;)

Alvast bedankt

Groetjes
Daphne
Be who you truly are it will set you free.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Sporten en hormonen

Bericht door Veronica »

Ik eet evenveel als voor de hrt en al na kleine 1,5 maand kwam ik al 3kg aan, ik weeg nog steeds 63kg maar doe zelf niet aan sport, aankomen door hrt is doodnormaal alleen komt de een meer aan dan de ander.

Verder is veel lopen juist heel goed voor je, zeker voor je botten, verder is gezonde voeding en normaal eten (dus wel ontbijten, Lunchen en avond eten) ook van belang, en die ene zak chips of degelijke kan geen kwaad in de week.

Sporten kan nooit kwaad maar doe geen krachttraining of zo.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
vhBxl
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 dec 2013, 11:43
Gender: Trans MtF

Re: Sporten en hormonen

Bericht door vhBxl »

Mijn eetpatroon is niet veranderd in vergelijking met voor de hrt en ik ben ongeveer even fit, toch ben ik 5kg aangekomen op zo'n 6 maand tijd... Had ik niet gezorgd dat ik altijd naar mijn werk bleef fietsen, ik zou zo slap als een vodje geworden zijn :p Veronica heeft gelijk dat sporten geen kwaad kan, lopen is zeker een goede vorm van sport :)
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 189
Lid geworden op: 11 nov 2012, 19:13
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Twente

Re: Sporten en hormonen

Bericht door Sandra »

Mijn ervaring is ongeveer gelijk. Sinds start hrt 16-04-2014, ben ik eerst 3 kg aangekomen (thuis en op de weegschaal bij de endo 09-07-2014), inmiddels ben ik ook al weer een kg kwijt (thuis). Ik sport niet actief, wandel echter (wegens werkeloosheid) 3 – 4 keer per week 1 – 1,5 uur om mijn conditie op peil te houden. En alles ontwikkelt zich naar tevredenheid. Mijn eetgewoontes zijn niet veranderd, en ik vind op tijd en plaats een zak chips of borrelnootjes nog steeds heerlijk.
Sandra.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 214
Lid geworden op: 24 dec 2013, 15:08
Gender: Vrouw

Re: Sporten en hormonen

Bericht door Janneke »

Kracht training is met mate juist heel goed voor je botten en dat is iets waar je je echt zorgen over moet maken want op lange termijn ga je daar kapot aan als je het niet onderhoudt. Echte spierbundels krijg je toch niet meer als je nauwelijks meer testosteron in je lijf hebt. Ik sportte heel erg veel, trainde tot wel 20 uur per week en ik heb echt geen 'six packje' ofzo maar wel gewoon een mooi gevormd lijf. Ik denk dat het erg belangrijk is om veel te bewegen, het zorgt voor een goede bloedsomloop die in alle haarvaatjes van je lijf komt....en waar bloed naar toe kan komt ook vet :P
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 jul 2014, 08:43
Gender: Trans MtF
Locatie: Regio Gent/Belgie

Re: Sporten en hormonen

Bericht door Daphne »

Oke super. Ik heb voor mezelf al een doel gesteld om terug mijn conditie op punt te krijgen. Ik zou graag iedere dag beetje gaan lopen al is het niet veel maar dat ik toch ermee bezig ben. Krachttraining vind ik eigenlijk niet zo tof om te doen. Lopen valt echt nog mee voor mij dat heb ik altijd graag gedaan en vind ik ontspannend. :)

Hopelijk krijg ik er resultaat uit en anders zal ik mijn programma moeten veranderen hé. :P

Groetjes
Daphne
Be who you truly are it will set you free.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 jul 2014, 08:43
Gender: Trans MtF
Locatie: Regio Gent/Belgie

Re: Sporten en hormonen

Bericht door Daphne »

Update: Heeft niet echt met mijn hormonen te maken maar vond het toch maar eigenaardig.

Ik ben dus weer beginnen lopen en heb nu na 2 dagen waarschijnlijk al een ontstoken pees. Ik begrijp er echt niets van :?: Vroeger kon ik gemakkelijk 5 a 6 km lopen en had ik enkel last van mijn ademhaling (komt door mijn lichte vorm van astma). En nu wil ik weer gaan lopen en maak ik dit mee. Ik heb maar 3,5 km gelopen die twee dagen maar zit nu wel met het probleem.

Het eenigste wat ik nu kan doen is pauzeren met lopen tot ik weer pijnloos kan stappen :cry: Maar wat als ik dan weer begin en die pees weer ontstoken geraakt. Ik dacht nu al te veel verminderd te hebben door maar de helft te lopen. Hopelijk door strek oefeningen te doen zal dit al wat helpen. Anders ga ik maar eens naar een sport dokter ofzo om eens te luisteren.
Be who you truly are it will set you free.
Afbeelding
Davina
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jun 2014, 17:15
Gender: Transgender
Locatie: Antwerpen

Re: Sporten en hormonen

Bericht door Davina »

Of dat het iets met de hormonen te maken heeft weet ik niet zo goed maar het is in het begin aan te raden om zeer rustig te beginnen en op te bouwen. Dit was dus blijkbaar te zwaar voor je lichaam. Dus kan je best niet te lang en niet te snel van start gaan en best ook een dagje of 2 tussen laten. Dan hebben je spieren de tijd om te herstellen en aan te sterken. En wanneer je voelt dat je sterker wordt kan je je schema rustig verder opbouwen.

Wat ook een minder belastende sport voor je gewrichten is is fietsen. Je zou eventueel dit kunnen afwisselen met het lopen.
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 jul 2014, 08:43
Gender: Trans MtF
Locatie: Regio Gent/Belgie

Re: Sporten en hormonen

Bericht door Daphne »

Ja het blijkt inderdaad het geval te zijn dat het teveel was voor mijn lichaam. Maar dit had ik toch niet echt verwacht aangezien ik altijd graag heb gesport en dat ook veel heb gedaan. Ik dacht dat een halvering al voldoende zou geweest zijn. :(

Nu ga ik even wachten om mijn pees te laten genezen en terwijl een nieuw schema opstellen. Als ik heb nog eens met een km verminder zal dat toch wel voldoende zijn. En dan zal ik ook de dagen afwisselen met fietsen en lopen. Alhoewel ik niet echt weet hoeveel km ik zou moeten fietsen maar dat zal ik wel zien zeker :D
Be who you truly are it will set you free.
Afbeelding
Davina
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jun 2014, 17:15
Gender: Transgender
Locatie: Antwerpen

Re: Sporten en hormonen

Bericht door Davina »

Je kan inderdaad proberen met een km minder te lopen. Bij het fietsen leg je best niet de focus op het aantal kilometers maar eerder op de tijd. Bv aan een rustig en ontspannen tempo fietsen met de duur van 45-60 min met eventueel een pauze tussendoor. En als dit goed gaat kan je dit verlengen naar je niveau.