NL recept en buitenlandse apotheek

Plaats reactie
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

NL recept en buitenlandse apotheek

Bericht door NaomiClareNL »

Hoi,

Nadat ik eerder dit jaar weer (en voor de zevende keer in 3+ jaar) begonnen ben met de hormonen (alleen oestrogeen tot nu toe) begin ik door mijn zelf bij de bekende verweggistan apotheek gekochte pleisters te raken. Voel me weer goed worden, (suicidale) depressie is weer kompleet weg, alleen nog geen andere merkbare effekten. Dat is ook nog niet zo'n probleem na 3 jaar ellende.

Doordat er problemen zijn bij internetapotheken als gevolg van ingrijpen door de Amerikaanse overheid onder druk van de Amerikaanse banken en farmaceutische industrie is het nu dus lastiger om daar zonder recept te bestellen.
Dus dacht ik, laat ik het VUmc weer eens proberen. En zie, tot mijn zeer grote verrassing hebben ze toch een recept gefaxt naar mijn apotheek met de door mij gewenste dosering EN merk pleister. Geen Systen of PCH dus maar de door mij gewenste Novartis Estradot.

Probleem vandaag is dat de apotheek dit niet kan leveren. This sucks en niet zo'n klein beetje ook natuurlijk.
Was niet duidelijk of dit nu komt doordat het niet meer geleverd word of niet meer gemaakt (ik vermoed dat het neerkomt op niet bestellen door apotheek danwel dat het niet in het Nederlandse prijzensysteem staat). Dus moet ik het op andere manier proberen (andere apotheken dan BENU etc.) alsmede navragen bij de leverancier.

Mijn vragen konkreet:
- ik heb het (gefaxte) recept meegekregen, hoe zijn de ervaringen als je daarmee (een Nederlands recept dus) naar een Belgische of Duitse apotheek gaat?
- Ik ga ervan uit dat het zelf betalen is en dat terugkrijgen van de verzekeraar zeer waarschijnlijk niet lukt. In het beste geval verrekend die het met de eigen bijdrage en die is nog niet aangesproken dit jaar... Ervaringen?

groetjes,
Naomi
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: NL recept en buitenlandse apotheek

Bericht door Eveliene »

Estradot is zelfs in Engeland niet meer verkrijgbaar wat heel jammer is want die kleine pleisters laten geen plekken achter op mijn huid die na 3 dagen weer moeten genezen met een zalf van de dermatoloog. Dus bestel ik ze maar weer bij inhouse waar je gewoon de rode lettertjes kan negeren want dat stukje tekst is speciaal voor de Amerikaanse klanten en niet voor ons Europeanen. Bij twijfel kan je zelfs je recept van de VU doormailen. Helaas alles zonder dat de verzekering (de Friesland) het vergoed dus alle kosten zijn voor jezelf en estradot is niet bepaald de goedkoopste maar wel de fijnste van allemaal..
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: NL recept en buitenlandse apotheek

Bericht door Alice »

NaomiClareNL schreef:Probleem vandaag is dat de apotheek dit niet kan leveren. This sucks en niet zo'n klein beetje ook natuurlijk.

Wat is de informatie van je apotheek? moet besteld worden, nalevering? Geheel niet meer beschikbaar in de NL?
NaomiClareNL schreef:- ik heb het (gefaxte) recept meegekregen, hoe zijn de ervaringen als je daarmee (een Nederlands recept dus) naar een Belgische of Duitse apotheek gaat?
Ik neem aan dat je een copy van het originele recept mee gegeven is door je apotheker?, niets mis mee komt meer voor en wordt na verificatie geaccepteerd,
Als je naar een B apotheek gaat moet je altijd het recept in persoon aanbieden. De apotheker beslist hoe daar mee omgegaan wordt. Vermoedelijk, zeker, zal de apotheker in conclaaf gaan met de receptverstrekker/apotheker.
Zijn deze pleisters ook niet in B beschikbaar dan zal een B apotheker positief met je meedenken voor een goed alternatief (persoonlijke ervaring), beschikbare pleisters, gel ofzo. Dit in tegenstelling NL, hebbe-we-niet-doene-we-niet-doei.
NaomiClareNL schreef: - Ik ga ervan uit dat het zelf betalen is en dat terugkrijgen van de verzekeraar zeer waarschijnlijk niet lukt. In het beste geval verrekend die het met de eigen bijdrage en die is nog niet aangesproken dit jaar... Ervaringen?
- Ik ga ervan uit dat het zelf betalen is en dat terugkrijgen van de verzekeraar zeer waarschijnlijk niet lukt.
Juist gezien
In het beste geval verrekend die het met de eigen bijdrage en die is nog niet aangesproken dit jaar
Dat het niet vergoed wordt is niet zo erg. Het kan zeker interessant zijn bij eigen inkoop als je verder geen gebruik maakt van medische diensten anders dan je huisarts.
Laatst gewijzigd door Alice op 28 jul 2014, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: NL recept en buitenlandse apotheek

Bericht door Anon20190209 »

Estradot is helaas niet meer verkrijgbaar in nederland dit geldt ook voor estraderm en climara enzo.
De reden hiervan is dat de merknamen nauwelijks nog werden afgenomen zodat het niet langer rendabel was om het langer op de markt te houden. Heb Bayer en Novatis hier over gebeld en ook zij gaven dit antwoord.

Systen zijn opzich fijne pleisters maar wel groter dan estradot maar geven ook meer estradiol af en kleiner dan de pch pleisters. Plak je bijvoorbeeld 2x 100mcg per week zou je ook 2x 50mcg per keer kunnen plakken, opervlakte per pleister is dan kleiner en blijven veel beter zitten is mijn ervaring met systen, en absoluut geen irritatie is per persoon ook heel verschillend.

wou ik toch effe met jullie delen, zonde van je centjes om zelf te gaan betalen terwijl dit niet nodig is!!

groetjes Cher.
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: NL recept en buitenlandse apotheek

Bericht door diederique »

Cher schreef:Estradot is helaas niet meer verkrijgbaar in nederland dit geldt ook voor estraderm en climara enzo.
De reden hiervan is dat de merknamen nauwelijks nog werden afgenomen zodat het niet langer rendabel was om het langer op de markt te houden. Heb Bayer en Novatis hier over gebeld en ook zij gaven dit antwoord.

Systen zijn opzich fijne pleisters maar wel groter dan estradot maar geven ook meer estradiol af en kleiner dan de pch pleisters. Plak je bijvoorbeeld 2x 100mcg per week zou je ook 2x 50mcg per keer kunnen plakken, opervlakte per pleister is dan kleiner en blijven veel beter zitten is mijn ervaring met systen, en absoluut geen irritatie is per persoon ook heel verschillend.

wou ik toch effe met jullie delen, zonde van je centjes om zelf te gaan betalen terwijl dit niet nodig is!!

groetjes Cher.
Er moet me iets van het hart. Naomi stelt haar vraag niet voor niets. Laten we ons binnen het forum richten op haar vraag en eventueel alle achtergronden van de vraag die de afgelopen tijd al zijn gepasseerd en niet, hoe goed bedoeld dan ook, antwoorden geven waar zij waarschijnlijk niets aan heeft, respectievelijk die voor haar een allang gepasseerd station vormen.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: NL recept en buitenlandse apotheek

Bericht door Alice »

Een aanvulling,
Bij navraag blijkt dat Novartis Estradot in België niet verkrijgbaar is.
Nog(?) wel in Duitsland, 25 - 37,5 - 50 - 75 - 100µg/24h pleisters.

In België is wel Vivelle Dot verkrijgbaar afkomstig van Novartis Pharma 25 - 37,5 - 50 - 75 µg/24h pleisters. Ik vraag mij af of deze gelijk zijn aan de Estradot
24 x 75µg/24h, prijs € 40,78, Rx,
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: NL recept en buitenlandse apotheek

Bericht door NaomiClareNL »

Even een update.

Kreeg gisteren eind van de middag bericht van Novartis dat ze het nog steeds produceren en het inderdaad niet standaard naar Nederland geleverd word. Novartis raadde me aan om het via Internationale Apotheek Venlo te proberen of een apotheek in het buitenland.
Vandaag moest ik toevallig mijn emigrerende zusje helpen naar Schiphol te komen. Op de terugweg even langs de VUmc apotheek. Die heeft Estradot ook niet in het systeem staan en het stond ook niet in het systeem van hun reguliere distributeur van niet of moeilijk verkrijgbare nedicijnen.
Na enig zoeken kwamen ook zij bij de Internationale Apotheek Venlo uit. Die kan wel leveren. Zowel via de VUmc apotheek als de reguliere apotheek.

Gegevens:
Novartis Estradot 50 mcg
artikelnr. 2zn01580749
prijs: €8,85 voor een doosje met 8 pleisters (mij niets bekend over andere bijkomende kosten)
levertijd 2-4 dagen
Internationale Apotheek Venlo
077-3519275
http://www.ip-pharmacy.com/default.asp?q=Zoektekst" target="_blank

Je hebt wel een recept nodig dus.

Als ook deze poging met merkpleisters niet werkt dan ga ik eens vragen of ze ook injekties in de aanbieding hebben en zeuren bij VUmc om een ander recept. Deze keer kreeg ik zonder ook maar een kik een recept voor de merkmedicijnen. Maar dat is voor later.
Eerst maar eens mijn eigen apotheek dit laten bestelllen aangezien ik voorlopig niet in Amsterdam kom.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Plaats reactie