even iets rechtzetten

Gebruikersavatar
Jennifer W
Berichten: 305
Lid geworden op: 17 aug 2014, 20:18
Gender: Vrouw

even iets rechtzetten

Bericht door Jennifer W »

Hallo allemaal,

In mijn kennismaking gaf ik aan tweeslachtig geboren te zijn, een hermafrodiet.
Ik moet daar nu even op terug komen, nu ik wat meer informatie heb gekregen.

Ik wist wel al dat de term "hermafrodiet" en of "tweeslachtig" niet helemaal de juiste duiding is van hoe ik geboren ben.
Immers, hermafrodiet of tweeslachtigen kunnen zowel verwekken als baren van kinderen.
Dit was bij mij niet het geval en is zeer, zeer zeldzaam.

Toch werd mij het altijd uitgelegd als , ik ben tweeslachtig geboren.
Het heeft er namelijk zijdelings wel mee te maken.
Er vormt zich een geslacht. echter kan bij geboorte het zo zijn dat het geslacht niet af is en of misvormt is.
Wat wel vaak gezien word bij "pseudo-hermafrodieten" (de werkelijke term voor mensen met een misvorming van het geslacht danwel het niet af zijn van het geslacht)
is dat de chromosomen wat door elkaar lopen, of beter, afwijken van de norm XX of XY.

En dat is dus wat er bij mijn geboorte aan de hand was, het niet af zijn van het mannelijke geslacht met misvorming.
En in de volksmond werd dat dus tweeslachtig genoemd (ben ik nu recentelijk op gewezen), maar eigenlijk klopt die term niet helemaal.
Tevens wijken bij mij de chromosomen af tov een "normale" man en mede daardoor is mijn lichaam ook op delen vrouwelijk en andere delen mannelijk.

Hier wat meer informatie erover (welke mij onlangs ook werd aangereikt)

http://nnid.nl/definitie/

Ik ben niet met alles eens wat daar staat, maar gezien bovenstaande maakt het een en ander wel wat helderder.

Een quote uit gelinkt stuk:

-"Transseksuele mensen zoeken de hulp van een arts om hun lichaam aan te passen aan hun inzichten en mensen met een intersekse-conditie/DSD zoeken hulp om van de arts af te komen die hun lichaam heeft aangepast aan zijn inzichten."

Dit maakt het ook begrijpelijker waarom men destijds ervoor gekozen heeft het geslacht af te maken ipv te wijzigen, dit inzicht is voor mij ook nieuw moet ik erbij zeggen.
Vandaar dat ik het anders beschrijf in mijn kennismaking.

Daarnaast weet ik, voel ik, dat ik een vrouw ben.

Opzich had ik niet perse dit hoeven te benoemen allemaal maar vond het zelf interessante informatie en dacht dat dit wellicht voor jullie ook interessant is.

Of misschien wisten jullie dit allemaal al, maar goed dan heb ik mijn gedachte in ieder geval een keer opgeschreven, dat help overzicht te krijgen.

Groetjes,

Jennifer
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: even iets rechtzetten

Bericht door Jessy »

Het verbaast me dat je de term "hermafrodiet" nog gebruikt. Naar mijn weten is die al redelijk ouderwets en door velen niet graag meer gehoord, en wordt er nu gesproken over "interseksueel".

Jouw situatie is mij heel bekend, ik kende iemand die in hetzelfde schuitje zat en waar bij geboorte was beslist om het lichaam af te maken als man, terwijl in de puberteit al snel duidelijk werd dat ze psychisch een vrouw was. Ironisch genoeg begint dan dezelfde ellende als het geslachtswijzigende traject voor een transgender, compleet met wachttijd en psychologische gesprekken en alles erop en eraan.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Jennifer W
Berichten: 305
Lid geworden op: 17 aug 2014, 20:18
Gender: Vrouw

Re: even iets rechtzetten

Bericht door Jennifer W »

Hai Jessy

Ja de term blijkt inderdaad ouderwets te zijn.

Maar goed, ik ben nu weer up to date zeg maar.

Ik sta inderdaad aan het begin van eenzelfde traject als welke een transgender moet doorlopen.
5 September heb ik mijn eerste gesprek voor de diagnostische fase ...Yay....

Ik zie er deels wel tegen op omdat ik het idee heb dat je dan jezelf weer moet bewijzen en daar zit ik zo niet op te wachten momenteel
(althans dat is een gedachte/angst die mij bezig houd, best kans dat dit niet gegrond is)
Aan de andere kant ben ik best een beetje blij dat het eindelijk zover is al is het nog maar het begin.