Nieuwe chat! Zie dit topic.

Vraagje dossier huisarts

athena1978
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2014, 13:31
Gender: Vrouw

Re: Vraagje dossier huisarts

Bericht door athena1978 »

Zolang een arts niet specifieke details bespreekt over een bepaalde patiënt en op die manier alleen maar wil aangeven dat hij of zij ervaring heeft met behandelen van tg patiënten en problematiek zit een arts volgens mij ook niet fout..
Het is maar waar je je druk om maakt .. zonder artsen was je niet waar je nu bent.. En hoop ik voor je dat er nooit iets gebeurt waarvoor wat kennis is van jouw medische achtergrond.
Maar als je dit perse wilt dan kan je ook zeggen dat je van uit het buitenland terug geëmigreerd bent en geen medisch dossier mee heb genomen.
Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Re: Vraagje dossier huisarts

Bericht door diederique »

athena1978 schreef:Zolang een arts niet specifieke details bespreekt over een bepaalde patiënt en op die manier alleen maar wil aangeven dat hij of zij ervaring heeft met behandelen van tg patiënten en problematiek zit een arts volgens mij ook niet fout..
Het is maar waar je je druk om maakt .. zonder artsen was je niet waar je nu bent.. En hoop ik voor je dat er nooit iets gebeurt waarvoor wat kennis is van jouw medische achtergrond.
Maar als je dit perse wilt dan kan je ook zeggen dat je van uit het buitenland terug geëmigreerd bent en geen medisch dossier mee heb genomen.
Maar dan nog. Ook in die situatie zul je toch nog altijd een deel van je informatie, zoals je hormoon gebruik, moeten delen met je nieuwe huisarts.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
athena1978
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2014, 13:31
Gender: Vrouw

Re: Vraagje dossier huisarts

Bericht door athena1978 »

Dat is wel verstandig maar dat hoeft ze niet...

Ik zelf vind het handig en fijn dat ik met alles bij mijn huisarts terecht kan en die mij weer kan doorverwijzen naar een ziekenhuis en niet voor alles naar het vu zou moeten gaan. Inmiddels is mijn huisarts op de hoogte over hoe de bloedwaardes zouden moeten zijn mocht ik me niet goed voelen bv. etc.
Ik kom al 7 jaar niet meer in het vu..
Shana
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 aug 2014, 12:43
Gender: Vrouw

Re: Vraagje dossier huisarts

Bericht door Shana »

athena1978 schreef:Zolang een arts niet specifieke details bespreekt over een bepaalde patiënt en op die manier alleen maar wil aangeven dat hij of zij ervaring heeft met behandelen van tg patiënten en problematiek zit een arts volgens mij ook niet fout..
Het is maar waar je je druk om maakt .. zonder artsen was je niet waar je nu bent.. En hoop ik voor je dat er nooit iets gebeurt waarvoor wat kennis is van jouw medische achtergrond.
Maar als je dit perse wilt dan kan je ook zeggen dat je van uit het buitenland terug geëmigreerd bent en geen medisch dossier mee heb genomen.
Hoeveel ervaring heeft een huisarts die een MTF patient hij noemt? Ik vind wel dat ze fout zat. Ik weet nb over wie het gaat. Ik zou me er ook zeer onprettig bij voelen als zij wat dan ook over mij met haar andere patient zou bespreken. Hoe het medisch tuchtcollege erover denkt interessert me niet en ik ga dat ook niet uitzoeken, maar ik vind het niet kunnen.

En wat betreft zonder artsen was ik nu niet waar ik ben: is waar, maar met huisartsen heb ik persoonlijk weinig goede ervaringen. Als ik naar ze geluisterd had dan was ik nu nog hij geweest. En gaat er iets mis met een ingreep die ZIJ niet noodzakelijk vinden dan is het 'eigen schuld dikke bult'. Ik weet dat het ook anders kan, maar dit is mijn ervaring met de huisartsen die ik gedurende mijn transitie heb bezocht.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Vraagje dossier huisarts

Bericht door Emma »

Ach, ik kreeg gisteren van het VUmc een uitnodiging voor de voorlichtingsbijeenkomst eind deze maand en daar zaten twee brieven in, eenje voor mij en eentje voor een ander. Met naam en toenaam, en adres. Ik heb de brief vandaag aan Jos teruggegeven en heb mezelf laten vergeten wie het was, het zou zomaar iemand kunnen zijn geweest die actief is op het forum.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Shana
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 aug 2014, 12:43
Gender: Vrouw

Re: Vraagje dossier huisarts

Bericht door Shana »

Emma schreef:Ach, ik kreeg gisteren van het VUmc een uitnodiging voor de voorlichtingsbijeenkomst eind deze maand en daar zaten twee brieven in, eenje voor mij en eentje voor een ander. Met naam en toenaam, en adres. Ik heb de brief vandaag aan Jos teruggegeven en heb mezelf laten vergeten wie het was, het zou zomaar iemand kunnen zijn geweest die actief is op het forum.

Echt?? En ik altijd maar denken dat het genderteam geen organisatorische problemen heeft.........
Shana
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 aug 2014, 12:43
Gender: Vrouw

Re: Vraagje dossier huisarts

Bericht door Shana »

athena1978 schreef: Maar als je dit perse wilt dan kan je ook zeggen dat je van uit het buitenland terug geëmigreerd bent en geen medisch dossier mee heb genomen.
Dat kan misschien een optie zijn ja. Eigenlijk kan ik toch ook gewoon simpelweg vragen aan een nieuwe huisarts of het mogelijk is om met een schone lei te beginnen wat betreft dossier. Wil die huisarts dat niet dan bye bye.

Ik las hier
http://www.henw.org/archief/volledig/id ... tverhuizen" target="_blank
dit:

'Soms wil een patiënt bij de nieuwe huisarts met een ‘schone lei’ beginnen. Dit standpunt van de patiënt behoort door de huisarts te worden gerespecteerd; het is raadzaam dit standpunt uitdrukkelijk in de status te vermelden. In de praktijk zullen de meeste huisartsen de nieuwe patiënt echter duidelijk maken dat zij op zo'n basis geen inschrijving willen, omdat zij onder die omstandigheden niet kunnen instaan voor een optimale behandeling.'

Het is dan dus wss wel even zoeken zijn naar een huisarts die er akkoord mee gaat. Misschien is jouw idee handiger athena, maar een huisarts kan er misschien achterkomen dat het niet waar is?

Ik weet ook niet of ik mn oude dossier gewoon meekrijg van mijn oude huisarts als ik me er uitschrijf als patient. Als dat wel zo is dan kan ik natuurljk hetgeen dat me niet bevalt per ongeluk onder een aansteker houden en wat ik wel relevant vind meenemen naar de nieuwe huisarts. Ben zomaar hardop aan het denken hoor.
athena1978
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2014, 13:31
Gender: Vrouw

Re: Vraagje dossier huisarts

Bericht door athena1978 »

Shana schreef:
athena1978 schreef: Maar als je dit perse wilt dan kan je ook zeggen dat je van uit het buitenland terug geëmigreerd bent en geen medisch dossier mee heb genomen.
Het is dan dus wss wel even zoeken zijn naar een huisarts die er akkoord mee gaat. Misschien is jouw idee handiger athena, maar een huisarts kan er misschien achterkomen dat het niet waar is?
Ik denk niet dat een arts gaat uitzoeken of je wel echt uit het buitenland terug bent gekomen en je nieuwe arts kan volgens mij ook niet zonder jouw toestemming je dossier opvragen bij je oude huisarts.
Tevens is je nieuwe huisarts niet bekend bij je oude huisarts.
Maar zoals je zelf zegt is het je goed recht om met een schone lei te beginnen als je dat wilt en kan je dat gewoon zeggen dan ben je ook gewoon eerlijk.
(Alleen zullen er dan wel vragen in gedachten afspelen waarom dat zo is.. dus aannames die jij juist wil voorkomen)..
Shana
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 aug 2014, 12:43
Gender: Vrouw

Re: Vraagje dossier huisarts

Bericht door Shana »

athena1978 schreef:
Shana schreef: Maar zoals je zelf zegt is het je goed recht om met een schone lei te beginnen als je dat wilt en kan je dat gewoon zeggen dan ben je ook gewoon eerlijk.
(Alleen zullen er dan wel vragen in gedachten afspelen waarom dat zo is.. dus aannames die jij juist wil voorkomen)..
Waarschijnlijk wel ja. En voordat je het weet wordt je hij genoemd, aangekeken alsof je van pluto komt en van top tot teen bestudeerd om te zien of er iets mannelijks aan je te ontdekken is.

Etc etc

Blijft dus alleen jouw optie over
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Vraagje dossier huisarts

Bericht door Alice »

Voor het opvragen van jouw dossier door je nieuwe huisarts is jouw toestemming nodig. Die kun je weigeren maar dan is er een kans dat je niet inschreven wordt bij die arts. Je bent vrij om naar een ander te gaan. Maar in het algemeen willen huisartsen graag weten wie hun voorganger was. Ik weet niet hoe het gesteld is in jouw omgeving kun je daar een blik huisartsen opendraaien? in mijn omgeving niet.

Je krijgt het dossier in handen en je wilt er gedeeltes uit verwijderen. Houd in gedachte dat de stukken geïndexeerd zijn. Ik denk niet dat het prettig overkomt als bemerkt wordt dat er gedeeltes uit het dossier verdwenen is. Misschien is het beter het gehele dossier te laten verdwijnen.

Komende uit het buitenland, dan moet het gelijk geloofwaardig overkomen. Een huisarts heeft, beperkt, toegang tot GBA en er kan ook informatie ingewonnen worden bij de zorgverzekeraar.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.