Stoppen met roken

Gebruikersavatar
Ronny
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 dec 2013, 10:13
Gender: Trans MtF

Stoppen met roken

Bericht door Ronny »

Zoals de meeste transgenders in transitie weten is roken een big no no. Nu zit ik eraan te denken om cold turkey te stoppen met roken maar wil graag weten hoe jullie daar mee omgegaan zijn en hoe jullie gestopt zijn. Ik hoor veel positieve verhalen over het medicijn Champix om je door die beginfase van het stoppen heen te helpen.
Gebruikersavatar
Lara25
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 sep 2014, 21:27
Gender: Vrouw

Re: Stoppen met roken

Bericht door Lara25 »

Ik ben ook een roker inderdaad.. Ben wel een jaar gestopt geweest. Voor mij werkte cold turkey erg goed, alleen de eerste 3 dagen waren heel lastig want ik rookte best stevig. Wat mij hielp was veel lollies eten! Zo ben je toch bezig met de hand mond beweging en leidt erg af. Dit werkte voor mij super en de moeilijkste dagen waren zo voorbij. Nog een tip; stop niet nadat je dezelfde dag al gerookt hebt. Stop bijvoorbeeld als je wakker bent geworden. Dit maakt het iets makkelijker omdat je 's nachts ( neem ik aan) niet gerookt hebt. Is toch alweer een voorsprong van een paar uur. Probeer caffeine te vermijden vooral koffie, dan moet het je lukken. Bedenk wel, je kan pas stoppen als je het zelf echt wil. Twijfel je eraan lukt het niet... maar ik ga ook stoppen, want ik had me niet gerealiseerd dat het een no go is icm hormonen.

Succes!!
Gebruikersavatar
Ronny
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 dec 2013, 10:13
Gender: Trans MtF

Re: Stoppen met roken

Bericht door Ronny »

Thanks voor de feedback, jij ook succes met stoppen.
Gebruikersavatar
Lara25
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 sep 2014, 21:27
Gender: Vrouw

Re: Stoppen met roken

Bericht door Lara25 »

Bedankt maar dat gaat wel goedkomen en we zitten precies in de goede maand haha :D
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Stoppen met roken

Bericht door Anon20180730 »

Lara25 schreef: maar ik ga ook stoppen, want ik had me niet gerealiseerd dat het een no go is icm hormonen.
dacht dat het meer had te maken met je herstel bij een srs (niet zo zeer dus met de hrt)
bij ff google zie je ook dit soort waarschuwingen: http://www.tweestedenziekenhuis.nl/over ... eer-beter/" target="_blank
Gebruikersavatar
Lara25
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 sep 2014, 21:27
Gender: Vrouw

Re: Stoppen met roken

Bericht door Lara25 »

hmm bedankt voor de link! Het kwam gisteren aan bod bij de voorlichtingsavond in het VU, 'ook voor beste resultaten van de hormonen is roken uit ten boze' beide niet goed dus :P
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Stoppen met roken

Bericht door Fay »

Wat ook helpt is als je stopt je voedingspatroon drastisch omgooien, dwz, reetegezond, je drang naar roken wordt met de dag minder als je hier aan begint

http://www.jasperalblas.nl/" target="_blank

(btw, week 3, 7 kilo kwijt, nu en dan nog een sigretje ipv en pakje per dag, gewoon geen zin meer)

Fay
Gebruikersavatar
Ronny
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 dec 2013, 10:13
Gender: Trans MtF

Re: Stoppen met roken

Bericht door Ronny »

Bedankt voor de linkjes. We weten allemaal wel dat roken gewoon hartstikke ongezond voor je is en in transitie is het gewoon heel belangrijk dat je gezond bent en je lichaam kan omgaan met alle veranderingen, hormonen en in later stadium de operaties.
athena1978
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2014, 13:31
Gender: Vrouw

Re: Stoppen met roken

Bericht door athena1978 »

Ronny schreef:Zoals de meeste transgenders in transitie weten is roken een big no no. Nu zit ik eraan te denken om cold turkey te stoppen met roken maar wil graag weten hoe jullie daar mee omgegaan zijn en hoe jullie gestopt zijn. Ik hoor veel positieve verhalen over het medicijn Champix om je door die beginfase van het stoppen heen te helpen.
Ik denk dat het een beetje ligt aan hoe verslaafd je bent en hoeveel je rookt op een dag of je cold turkey kan stoppen. Ik heb het wel eens geprobeerd met pleisters en kauwgum 3 jaar geleden en ook cold turkey maar de wil is niet zo sterk.
Ik ken iemand die succesvol is gestopt icm gebruik van Champix alleen is dat volgens mij nogal prijzig. Ze was wel iets van 15 kilo aangekomen ook al zei ze dat ze niet meer was gaan eten. gewichtstoename is volgens mij ook een bijwerking van Champix.
Gebruikersavatar
Ronny
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 dec 2013, 10:13
Gender: Trans MtF

Re: Stoppen met roken

Bericht door Ronny »

15 kilo aankomen zie ik niet zo zitten ;-)