Wat ik me zo afvraag

Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Wat ik me zo afvraag

Bericht door Fay »

Je slikt hormonen en die hebbben effect op je lichaam, nieren worden belast lever, en wat als niet meer

Ik vind het logisch dar je daar ondersteuning bij nodig hebt dmv aanpassen van je voeding, alleen, hoe kom je er nu achter wat je tekort komt of te veel etc

Magnesium slikken heeft mij geholpen evenals maca en rhodiola, maar er is vast meer waar je op moet letten, kalcium bijvoorbeeld

Ik denk dat het verstandig is eens op zoek te gaan naar een voedingsdeskundige die ook verstand heeft van hormoonhuishouding

Hoe doen jullie dat?

Fay
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Wat ik me zo afvraag

Bericht door Jessy »

Normaal gezien kun je via de endocrinoloog in contact komen met een diëtist(e) in het ziekenhuis. Tenminste, hier in België kan dat zo, wellicht het navragen waard.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Wat ik me zo afvraag

Bericht door Fay »

Dat is een goeie,thx, ik ga eens wat uitzoeken, liefst iemand die het hele pakket een beetje begrijpt

Fay
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Wat ik me zo afvraag

Bericht door Jeste »

Omdat ik voor de start met de hormonen toch wel een beetje angstig was voor bijwerkingen, was ik toen wel extra op m'n gezondheid gaan letten. Niet dat het zo dramatisch slecht was, maar het kon beter.
Meer lichaamsbeweging meer aandacht voor eten en minder alcohol en roken (overigens nooit verslaafd geweest aan roken en dus dagelijks gerookt).
Of het voor het hormoongebruik goed is geweest, dat weet ik niet, maar over het algemeen gezien was het wel heel goed. En dan viel het op zich nog wel mee met ongezond leven. Als ik dan naar de leefstijl van sommige andere mensen kijk denk ik wel eens "hoe houden ze het vol?".
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Wat ik me zo afvraag

Bericht door Fay »

Je heb een bepaalde verantwoordelijkheid, je gaat je lichaam belasten en dat moetje nie exta belasten, kat en spek

Ik drink zo ongeveer niet, geen behoefte aan, geen drugs, ik ken nogal wat mensen die daar geen probleem mee lijken te hebben, ik wel, sporten , als je de hele dag bewegen sporten noemt, ok, roken, ik was zon debiel die bleef roken, tot recent, ik kreeg er echt veel meer last van dan voor de hrt, kan je nagaan

Ik probeer mijn lichaam te volgen, dwz, die geeft aan waar het wellicht aandacht nodig heeft, maar ik wil ook graag weten waar ik extra op mag letten als gevolg van die hrt, tekorten her en der etc

Eveneens als gevolg van die hrt heb ik gewoon veel minder energie, momenteel slaapgebrek, mijn dosis is recent verhoogd, daar moet je dan ook op inspelen en naar luisteren

Kmag nog iets meer drinken, de 2 liter per dag haal ik te vaak niet, en verder denk ik dat het wel redelijk goed zit, tis een beetje net iets meer willen weten over het eea en hoe ik dat kan ondervangen

Mijn gewicht is overigens stabiel, nog steeds rond de 75 met een kilootje meer of minder en das prima

Doe ik dan niks wat wellicht nie zo verstandig is, welnee, maar dat houd ik voor mezelf:)

Fay
Gebruikersavatar
Susanna
Berichten: 120
Lid geworden op: 27 jan 2015, 22:43
Gender: Vrouw
Locatie: Tussen Rotterdam en Capelle a/d IJssel

Re: Wat ik me zo afvraag

Bericht door Susanna »

Voordat ik in behandeling mocht bij het VU moest ik eerst afkicken van verschillende soorten drugs. Na 6 weken afkickkliniek was ik gelukkig ook klaar met de drugs omdat ik zo graag wou veranderen (lichamelijk en geestelijk). Ik ben gestopt met het roken maar ben wel overgestapt op een elektrische sigaret (alleen maar nicotine en geen teer en andere giftige stoffen). Ik krijg calcium met vitamine D tabletten van de endocrinoloog om mijn botgestel te versterken. Ik ben wel veel aangekomen sinds ik ben gestopt met spul en roken. Van 55kg naar bijna 80kg maar het staat me wel beter. Het vet is precies daar gaan zitten waar ik het wil (heupen, billen en gezicht). Ik ben 1 meter 78. Ik ben ook erg benieuwd naar gezonde voeding voor MtoF transgenders tijdens de hormoontherapie. Wat is goede voeding voor een mooi gladde en zachte huid?

Een plaatje van mijn elektrische sigaret die meer dan genoeg voldoening geeft. :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Wat ik me zo afvraag

Bericht door Fay »

Hai

Dei electrische sigaret helpt mij ook enorm, alles beter dan de real sigaret, ook al is de e sigaret niet gezond, het scheelt in alles, conditie kosten belasting van je lichaam, ik zie het als ene overgangsmiddel, tijdelijk...

Mbt voeding eet ik vrij eenzijdig maar krijg naar mijn id wel genoeg vitamines binnen, ik zit qua gewicht nog steeds stabiel op 75/76 kilo (1.86)

Calcium mag ik wat meer op letten omdat ik de voeding waar het in zit wellicht iets te weinig eet
Ik slik wel magnesium, works for me, maar het blijft toch ergens wat gissen en gokken of je lichaam wel binnenkrijgt wat het nodig heeft,daarom idd die voedingsdeskundige, zou graag weten wat ik te kort kom of te veel heb, soort uitdraai van je lichaam, om daar op in te spelen

Alle tips welkom nog steeds:)

Fay
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Wat ik me zo afvraag

Bericht door Eveliene »

Omdat ik nogal heftig reageer op een stress situatie waar ik momenteel in zit heeft de huisarts breed bloed laten prikken en zo ontdekten we dat ik veel te laag in vitamine E zat en waren mijn lever en andere dingen in prima conditie. Voor de lever gebruik ik mariadistel of flesjes detox als ondersteuning.
Calcium kan je het beste in combinatie met zink en magnesium nemen omdat dat beter word opgenomen, liefst met een capsule omega zuren.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Wat ik me zo afvraag

Bericht door Danielle »

Gewoon om vragen bij de endocrinoloog, heb ik ook gedaan en toen is mijn hele vitaninereeks en schildklierfunctie gecontroleerd. Heb aangegeven dat ik me slap en futloos voelde. Behalve dat ik te weinig vitamine D opneem (en dat nu voorgeschreven krijg) is er niets uitgekomen. Leverfunctie zit in het standaard rijtje waar ze op controleren bij bloedonderzoek.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Wat ik me zo afvraag

Bericht door Anon20180730 »

ben laatst overgestapt van whiskey and cigars naar blauwe bes en sinaasappel met eierstruif. Nu nog bloed laten prikken, ben benieuwd :o