Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hysto en colpectomy

Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Hysto en colpectomy

Bericht door Mr.X »

Over een maandje ga ik onder het mes voor deze twee operaties. Zijn hier andere jongens die deze operaties ondergaan zijn? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen? Veel/weinig pijn? Hoe lang was je in het ziekenhuis? Hoe snel was je weer op de been en aan het werk/sporten?
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Hysto en colpectomy

Bericht door Nathan90 »

Weinig/geen jongens hier in datum stadium ben ik bang. Laat staan actief aanwezig.

Wat ik weet, pijn valt mee (maar is erg verschillend per persoon natuurlijk). Ziekenhuis, tot je zelfstandig kan plassen. Aantal nachten waarschijnlijk en revalidatie kan je het beste navragen bij ziekenhuis. Dat durf ik nu zo niet te zeggen, schiet me ook maar eén iemand te binnen die kort geleen colpectomy heeft gehad. Veel doen dit niet, dus weet er weinig van. Hysto zijn er zat, maar de meeste doen dit in combi met de borst, dus dan zit je vooral aan die revalidatie vast. In ieder geval korter dan borstoperatie wel.
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Hysto en colpectomy

Bericht door Mr.X »

Ik merk dat er op dit forum inderdaad erg weinig jongens zitten, haha. Zijn ze niet actief, of zijn we echt zo erg in de minderheid? :P
Bedankt voor je reactie, though. Weet je waarom de meesten niet voor een colpectomy gaan? Ik dacht dat dit toch wel verplicht was als een meta of phallo wilt. Of doen ze de buikoperate apart, en dan de colpectomy met de meta of phallo? Ik weet dat op de VU wel vaker de combi hysto+colpecto gedaan wordt. Ze staan ook als combi op de wachtlijst. Nou ja, ik vraag de 17de wel op de VU. Dan zie ik Trotsenburg weer.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hysto en colpectomy

Bericht door Emma »

Er zijn de laatste tijd best veel mannen bij gekomen op het forum. Maar veel die nog aan het rondkijken zijn, of soms nog niet zeker zijn van hun identiteit...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
TimV
Berichten: 39
Lid geworden op: 15 okt 2014, 21:29
Gender: Trans FtM
Locatie: Zeist

Re: Hysto en colpectomy

Bericht door TimV »

Hey,

Er zijn inderdaad weinig mannen hier. Van de mensen waar ik in het echt mee heb gesproken gaan die vooral naar Youtube voor de informatie. Maar ik dacht ook dat er wat minder waren die voor de 'bottom' operatie gaan. Ik ken er zelf in ieder geval geen en bij mij zal het nog wel een aantal jaar duren ben ik bang. Maar twee operaties lijkt me zowieso wel ingrijpend, al helemaal als het buikoperaties zijn. Van de hysto heb ik toevallig pas geleden een voorlichting bijgewoond (idd in combinatie met de borst ging het toen over) en daarbij zeiden ze dat de revalidatie een aantal dagen was. Het sporten duurde daarbij dacht ik ook wat langer, maar weet ik niet meer zeker. Maar dat ligt er ook aan wat je onder sport verstaat. Ik neem aan dat wandelen en al redelijk snel zal mogen, maar als je wil gaan fietsen/hardlopen/gewichttraining dan lijkt het me dat er makkelijk een maand of wat overheen kan gaan voor je dat kan doen. Maar dit zijn allemaal vermoedens gebaseerd op wat ik in het verleden heb gehoord/gelezen, geen eigen ervaring. Misschien is er wat meer info over te vinden op YouTube?

Gr,
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Hysto en colpectomy

Bericht door Nathan90 »

Niet om iets negatiefs over de dames te zeggen, maar ik denk dat veel jongens toch worden afgeschrikt door het gebabbel door alle dames hier. Zeker als er al niet zoveel mannelijk volk actief is, dan voeg je je daar moeilijk bij. Facebookgroepen zijn onder de transjongens dan veel populairder momenteel. Daar heb ik ook alle informatie vandaan die ik naar jou doorspeel ;)

De meeste gaan niet voor colpectomy omdat de meeste (volgens mij) eigenlijk niet voor meta of phallo gaan. Of nog niet in ieder geval. Veel vinden de resultaten niet bevredigend genoeg voor de grootte van de operatie zegmaar. Maar klopt, colpectomy is verplicht met een meta of phallo (op een hoge uitzondering na misschien) en deze moet (zover ik weet) ook gedaan zijn voor je de meta/phallo operatie hebt ja.

Betreft het aantal mannen trouwens. We hebben er een hoop die zijn aangemeld hoor, maar weggegaan en/of inactief nu bijna allemaal. ;) Ik blijf vooral ook nog wat kijken hier om degene met vragen die ze nergens anders kunnen/willen stellen te helpen of door te kunnen sturen. :)
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Hysto en colpectomy

Bericht door Mr.X »

Dat heb ik ook wel eens gedacht, van dat gebabbel. Inderdaad, niks negatiefs naar de vrouwen, maar er wordt toch veel gesproken over vrouwelijke dingen. En dan schrikt inderdaad af. Voor dit forum zou het misschien ook handig zijn om het medische gedeelte te splitsen in mtf and ftm. Dan zouden we eventuele triggerende topics kunnen vermijden voor beide groepen. But anyway!

Welke facebookpaginas zijn hot voor de mannen? Het lijkt me nuttig dat ik daar ook eens naar ga kijken voor meer informatie.
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Hysto en colpectomy

Bericht door Nathan90 »

De Nederlandse pagina's zijn allemaal onzichtbaar. Stuur me even een PM met je FBpagina link als je wil, dan voeg ik aan een of twee toe.
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Hysto en colpectomy

Bericht door Mr.X »

Ik dacht, ik schrijf even een update voor die paar jongens die ook aan deze procedure zitten te denken. Er is toch best weinig informatie over te vinden op het internet. Vooral de gecombineerde procedure komt blijkbaar niet zo heel vaak voor.

Maandag 23 feb ben ik door Trotsenburg geopereerd. Hij heeft dus laprascopisch baarmoeder en eierstokken verwijderd en het extra gat weggehaald. Dat laatste is niet een volledige verwijdering. Hij zei dat hij het er een soort van uitschraapt tot er een heel dun laagje over is. Na de operatie moet je een dag bedrust houden zodat de dunne wanden die nog over zijn kunnen verkleven. Trotsenburg vergeleek het met lippen. Dat is ook een dunne huid, en die plakken ook aan elkaar. Hij naait dus niks dicht.

Maandag ochtend om 8 uur was ik aan de beurt. Lekker vroeg. Ik schat dat hij zo'n 3 uur bezig was omdat zijn volgende patient om half 12 al werd opgehaald. De rest van de dag half geslapen zonder pijn. Ik heb 4 kleine (0.5cm) sneetjes in mijn onderbuik en een catheter voor het plassen. Ook ter informatie: je wordt wakker met een verband van binnen. Trotsenburg doet dat om bloedingen op te vangen maar ook om te voorkomen. Dat klinkt raar omdat de wanden moeten verkleven, maar dat gebeurd dus pas een dag later, wanneer het verband verwijderd word. Dat is een erg raar gevoel en doet een beetje denken aan een magician die uit z'n mouw het ene doek na het andere trekt. Erg raar! Dinsdag was dus een dag van bedrust na het verwijderen van dat verband. Ook toen geen pijn gehad.

Woensdag werd de catheter afgeklempt en moet je je blaas weer trainen. Dat houdt in, je moet wachten tot je denkt dat je moet plassen. Echt aandrang voelen dus. Dan wordt het kraantje van de cathether open gezet en de urine opgevangen. Als dat twee keer goed gaat en voldoende is, mag de catheter er uit. Daarna moet je nog twee keer plassen op een po. Ze kijken dan naar hoeveel je plast en hoeveel urine er in de blaas achterblijft. Als er minder dan 150ml achterblijft, dan mag je naar huis.

Sinds woensdag middag ben ik weer thuis en ik voel me prima. De wonden doen geen pijn. Recht op staan is nog wat ongemakkelijk. Ook niet raar na wat orgaanverwijdering. Verder heb ik geen pijn gehad en valt het doen van een dubbele procedure tot dusver niet tegen. Het scheelt toch weer dat je dan een keer minder onder narcose moet.
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Hysto en colpectomy

Bericht door Nathan90 »

Super, bedankt voor de update :)

Aangezien ik de borstoperatie ook alleen doe omdat ik het dan beter kan plannen deze zomer is er grote kans dat ik de hysto en colpectomie ook in één keer wil laten doen.