HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Plaats reactie
Robyn
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2014, 22:26
Gender: Trans MtF

HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door Robyn »

Om dit topic maar te gebruiken ipv nieuwe aan te maken. Ik ga volgende week met vrienden en weekje weg en de week erop (uiterlijk 20 maart) word ik gebeld als ik in de kleine vergadering besproken ben.

Trouwens nog een hormoongerelateerde vraag. De vele before/after foto's op het internet zijn super hoopgevend, maar in hoeverre verschilt de hormoondosering en gebruik in het buitenland en in Nederland?
Groetjes,
Robyn
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dat gaat snel opeens :D

Bericht door diederique »

Hoewel de WPATH richtlijnen redelijk uniform zijn, is er international toch wel verschil. De belangrijkste verschillen zijn dat in Europa Androcur/Cyproterone Acetaat gegevens wordt in doseringen pre-op van 50-100 mg per dag, post-op soms 25 mg per dag. In de VS wordt in plaats van Androcur Spriolactone gegeven, dosis (volgens mij?) tot 200 mg/dag.

De Estradiol (pillen zoals Proynova tot 40 jr/pleisters zoals Systen 50 of 100) wordt in Europa tegen de laagst mogelijke dosis gegeven die nog effect heeft -doorgaans tot 4 mg per dag. In de VS wordt vaak een hogere dosis gegeven, volgens de WPATH richtlijnen tot 6 mg (of equivalent) per dag.

Daarnaast wordt in de VS sosm Progesteron bij gegeven, in Europa gebeurt dit minder/ in Nederland eigenlijk niet.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Robyn
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2014, 22:26
Gender: Trans MtF

Re: Dat gaat snel opeens :D

Bericht door Robyn »

Die hogere dosis die in de vs word gegeven, geeft dat ook een betere werking dan de lagere NL dosis of maakt de hoeveelheid niet uit zolang het lichaam er maar op reageert?
Groetjes,
Robyn
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Dat gaat snel opeens :D

Bericht door Cait »

Hoe dan ook verschild het uiteraard per persoon, maar ik ben er ook wel benieuwd naar
Robyn
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2014, 22:26
Gender: Trans MtF

Re: Dat gaat snel opeens :D

Bericht door Robyn »

Ja ik ben ook benieuwd omdat ik echt fantastische resultaten heb gezien bij meerdere mtf's maar de meeste komen uit de VS en gezien daar de dosering anders is.
Groetjes,
Robyn
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Dat gaat snel opeens :D

Bericht door Veronica »

Het ligt ook aan de manier van innemen, in VS hebben zo ook implantaten onder je huid, in tegenstelling tot een pil gaat de hormoon dan direct in je bloedbaan dus de effect is dan groter denk ik, een pilletje daartegen gaat nog via je lever voordat het in je bloed komt en de doseringen hier zijn ook lager.

Het is een combi van, maar het betekend niet dat het veilliger is om hogere dosis progynova te nemen, die werkt anders dan zo'n implantaat waar een hogere dosis volgens sommigen minder kwaad kan dan een hogere dosis als pil.

Dan hebben we nog gel en pleister, beide naast een pil in Nederland verkrijgbaar, implantaten zijn niet meer in EU verkrijgbaar heb ik gehoord.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: Dat gaat snel opeens :D

Bericht door Anon20190209 »

Door progynova onder de tong te laten smelten komt het ook direct in de bloedbaan terecht en passeert dus niet eerst de lever. Dit resulteert in hogere estradiolwaardes zonder een hogere dosering in te nemen! Dit is in de VS heel gebruikelijk. VU heeft hier naar eigen zeggen nog nooit van gehoord.......!
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Tabletten onder de tong

Bericht door Veronica »

Cher schreef:Door progynova onder de tong te laten smelten komt het ook direct in de bloedbaan terecht en passeert dus niet eerst de lever. Dit resulteert in hogere estradiolwaardes zonder een hogere dosering in te nemen! Dit is in de VS heel gebruikelijk. VU heeft hier naar eigen zeggen nog nooit van gehoord.......!
Heb ik zelf vaak over gehoord maar het blijkt een fabeltje te zijn, niet alleen voor progynova maar ook voor andere medicijnen (was een onderzoek in de VS en Duitsland).

Namelijk, alles wat je slikt gaat altijd via je lever.

Dat terzijde, progynova doet alsnog z'n werk, alleen niet zo snel als in die YouTube filmpjes uit VS, puur omdat de dosis lager is en niet direct in je bloed terecht komt, verder verschilt de werking van progynova en andere medicaties ook per persoon, bij de 1 slaat het beter aan dan bij een ander, daarom vind ik dat VU eigenlijk dosis moet aanpassen op patiënt, en zo raar is dat niet, gebeurt vaak met andere medicatie ook.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: Tabletten onder de tong

Bericht door Anon20190209 »

Veronica schreef:
Cher schreef:Door progynova onder de tong te laten smelten komt het ook direct in de bloedbaan terecht en passeert dus niet eerst de lever. Dit resulteert in hogere estradiolwaardes zonder een hogere dosering in te nemen! Dit is in de VS heel gebruikelijk. VU heeft hier naar eigen zeggen nog nooit van gehoord.......!
Heb ik zelf vaak over gehoord maar het blijkt een fabeltje te zijn, niet alleen voor progynova maar ook voor andere medicijnen (was een onderzoek in de VS en Duitsland).

Namelijk, alles wat je slikt gaat altijd via je lever.

Dat terzijde, progynova doet alsnog z'n werk, alleen niet zo snel als in die YouTube filmpjes uit VS, puur omdat de dosis lager is en niet direct in je bloed terecht komt, verder verschilt de werking van progynova en andere medicaties ook per persoon, bij de 1 slaat het beter aan dan bij een ander, daarom vind ik dat VU eigenlijk dosis moet aanpassen op patiënt, en zo raar is dat niet, gebeurt vaak met andere medicatie ook.
Laten smelten onder de tong is niet doorslikken.... Door laten smelten onder de tong wordt de estradiol door het mondslijmvlies opgenomen en komt daardoor rechtstreeks in bloedbaan terecht. Met doorslikken passeert het eerst de lever waardoor een deel van de estradiol al verloren gaat voordat het in de bloedbaan terecht komt.

Tevens wordt de lever minder belast omdat het niet eerst de lever passeert bij smelten onder de tong.
Er zijn veel medicijnen als smelttablet op de markt juist om hun snelle en efficiënte werking.
Dus smelten onder de tong is echt geen fabel.

Zelf doe ik dit al best wel lang na er over gelezen te hebben op Amerikaanse sites. Estradiolwaarde is daardoor een stuk hoger dan vroeger!
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Tabletten onder de tong

Bericht door Anon20180501 »

Ik ben echt een leek op dit gebied maar bij deze discussie moet ik aan hartpatiënten denken die als ze een aanval voelen aankomen een pilletje onder de tong laten smelten.

Onderstaande komt van een niet onafhankelijke bron

"Sublinguale toediening: sommige geneesmiddelen worden onder de tong (sublinguaal) geplaatst, zodat ze rechtstreeks kunnen worden geresorbeerd door de kleine bloedvaten die onder de tong liggen. Sublinguale toediening is vanwege de snelle resorptie vooral geschikt voor nitroglycerine, dat wordt gebruikt om angina pectoris (pijn op de borst door onvoldoende bloedtoevoer naar de hartspier) te verlichten. Daarbij komt het geneesmiddel onmiddellijk in de bloedbaan terecht zonder eerst de darmwand en de lever te hoeven passeren. De meeste geneesmiddelen kunnen echter niet op deze manier worden toegediend omdat de resorptie vaak onvolledig en onregelmatig plaatsvindt."

Ik heb de estradiol een tijdje laten smelten onder de tong (te kort om te kunnen vergelijken) maar vanwege het idee dat met elke slikbeweging toch een behoorlijke hoeveelheid door mijn keel verdween ben ik er maar mee gestopt... :?

Maar goed, mijn geloof in aangenomen waar- en zekerheden is wel vaker teleur- en bijgesteld. ;)

grts Daniéla
Plaats reactie