androkur depressie

Baukje
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 apr 2014, 13:47
Gender: Vrouw

Re: androkur depressie

Bericht door Baukje »

Ik heb/had ontzettend last van de bijwerkingen van androcur: de hele dag door hoofdpijn, minstens 10 uur slaap nodig hebben en dan nog de hele dag doodmoe zijn, daar ook depressief van worden wat nog eens versterkt wordt door de androcur, en dan ook nog last van lusteloosheid, zodat afleiding zoeken ook geen optie was. Op eigen houtje de dosis omlaag geschroefd van 50mg naar 25mg. Dat leek iets te helpen, al kreeg ik toen wel last van opgefoktheid, maar terug naar 50mg was ook geen optie meer. Ik was ervan overtuigd dat als ik de 9 maanden tot mijn operatie nog 50mg androcur zou blijven slikken, ik dat niet zou overleven. Ik was de androcur echt helemaal spuugzat en wou zo echt niet verder. Vervolgens heb ik een week lang zitten stressen over de vraag of ze bij het vumc bereid zouden zijn om me te helpen, of dat het protocol toch echt belangrijker is dan mijn gezondheid.

Pasgeleden mocht ik weer naar het ziekenhuis en was vastberaden om daar met een alternatief weer de deur uit te gaan. Mijn voorkeur ging uit naar decapeptyl, omdat ik spiro niet echt zie zitten. Had eerst een gesprek met van der Donk. Zij leek zich best wel zorgen te maken, en moedigde me aan om ook alles straks bij de endo te vertellen. Als endo had ik die nieuwe meid, die net klaar was met haar stage. Voor zover dat ging heb ik verteld wat me mankeerde. Ze bleef maar vragen wat van der Donk daarover gezegd had. Uiteindelijk is ze maar naar haar toe gegaan om het zelf te vragen. Ze zij dat er eigenlijk geen alternatieven waren, dus toch het beste wel androcur kon blijven slikken, maar dan misschien met een lagere dosis. Ik heb nog decapeptyl voorgesteld als alternatief, maar dat 'hadden ze niet op voorraad'. Vastberaden om te stoppen met de androcur ben ik toen zonder testo-blokker het ziekenhuis uit gegaan. Wel heb ik kunnen regelen dat ik over een maand weer terecht kan bij de endo en mijn psych.

Ik ben nu gestopt met de androcur, en mijn klachten lijken als sneeuw voor de zon te verdwijnen. Ik slaap nog wel 10 uur per nacht en heb af en toe ook nog steeds hoofdpijn, maar de depressiviteit en lusteloosheid zijn na 3 dagen al helemaal weg.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: androkur depressie

Bericht door Fay »

Vervelend, en een bekend verhaal

Ik heb ook van der donk, kijken wat ze vrijdag zegt, ik ga voor hetzelfde verhaal

Fay
elke
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 feb 2014, 21:59
Gender: Transgender

Re: androkur depressie

Bericht door elke »

Interessant Baukje.

Voor degenen die met androcur zijn gestopt: Zouden jullie ons op de hoogte willen houden van jullie hormoonwaarden?

Met andere woorden: hoe hoog is jullie testosteron/oestrogeen nu? na het stoppen?
Blijft de testo laag of ging het toch weer omhoog?

Kom de depressie van het testo-tekort? Of door de androcur zelf. Dat is voor ieder persoonlijk maar lijken
me belangrijke vragen.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: androkur depressie

Bericht door Fay »

Geen id, geen info over waardes

Wel verdween ook bij mij het depressieve gevoel met minstens de helft als sneeuw voor de zon

Lichamelijk, zonder andro gaat het behaalde resultaat van hrt vrij snel achteruit iig

Gevoelsmatig/emotioneel, alle kanten op

Fay
Baukje
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 apr 2014, 13:47
Gender: Vrouw

Re: androkur depressie

Bericht door Baukje »

Over een maand gaan ze ook mijn bloed meten. Als ze de uitslag naar me toe willen sturen, dan kan ik die hier wel posten.

Verders ben ik ook heel benieuwd hoe ik op de testo ga reageren en of de klachten helemaal verdwijnen. Zoals ik tegen de endo zei, dit is een tijdelijke oplossing, vandaar ook dat ik maar 1 maand hoef te wachten ipv 3.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: androkur depressie

Bericht door Fay »

Er komen andere klachten voor in de plaats, je gd gaat weer opspelen

Fay
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: androkur depressie

Bericht door NaomiClareNL »

Baukje en anderen.

Decapeptyl kan elke apotheek in Nederland je binnen 2 werkdagen leveren. Het niet op voorraad hebben is dus geen probleem, gewoon een recept mee en naar de eigen apotheek.

Mijn huisarts was bereid om die dingen elke 4 weken te zetten. Bij Jos kan je een voorlichtingspakket met koeltasje en koelelement krijgen. Zit een dvd bij voor degene die de injekties doet. Is wel belangrijk dat die bekeken gaat worden voor gebruik aangezien er 2 vloeistoffen gemengd moeten worden.

De spuiten moeten koel bewaard worden dus als je een recept krijg en ze leveren er meer dan één tegelijk zorg er dan voor dat ze bij de apotheek in de koelkast blijven liggen aangezien dat veiliger is dan thuis bewaren in de koelkast (of je moet zelf een noodstroomvoorziening hebben natuurlijk :lol: ).
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Baukje
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 apr 2014, 13:47
Gender: Vrouw

Re: androkur depressie

Bericht door Baukje »

Naomi, ik vond het ook een belachelijke opmerking van de endo. Zeker gezien het genderteam het ook als puberteitsremmers voorschrijft. De spuiten door de apotheek laten bewaren lijkt me zeker verstandig.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: androkur depressie

Bericht door Fay »

Verder gedacht, ga je nu ook een eventuele depressie onderzoeken?

Fay
Baukje
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 apr 2014, 13:47
Gender: Vrouw

Re: androkur depressie

Bericht door Baukje »

Als ik daar over een maand nog last van heb wel. Helaas trekt het minder snel weg dan ik gister dacht. En er zijn nog genoeg andere psychische klachten waar ik ook nog naar mag kijken. Maar voor het zin heeft om dat te onderzoeken, wil ik eerst de invloed van de androcur wegnemen.