Zelf medicatie

Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Zelf medicatie

Bericht door Eveliene »

Ik heb bij inhouse-pharma nooit problemen gehad bij het importeren van hormonen. Wel is een keer mijn pakker open gemaakt door de duane om te kijken hoe hoog de waarde was, zolang je onder de 250 euro blijft mag je zonder belasting problemen hormonen blijven importeren. De bijgesloten verklaring van de bekende dokter aldaar was goed genoeg om de hormonen naar mijn huis door te sturen zonder dat er enig probleem uit voort kwam.

@YS62 Daarom krijg je bij de VU ook nog maar 50mg cypro en geen 100mg meer, die 100mg is nergens voor nodig en extra veel estrogeen gebruiken doet niet veel meer dan dan een normale dosis die toegericht is op jouw lichaam.

Wat ik niet begrijp is dat er hier niet gespoten word of met gel word gewerkt, ik duw liever een naald in mijn billen of wat gel onder mijn oksels of liezen dan dat ik loop te kloten met loslatende pleisters die plekken achter laat die ik daarna met een prednison zalf moet herstellen.
YS62
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 mar 2013, 18:29
Gender: Vrouw
Locatie: Tussen Rotterdam en Gouda

Re: Zelf medicatie

Bericht door YS62 »

Janice schreef:De hoe vraag denk ik al te hebben opgelost, tegen de lamp probeer ik te verminderen door maar een beperkt aantal maanden te zelfmediceren tot dat het VU het overneemt.

Ik heb dit een aantal maanden geleden al bij mijn huisarts aangekaart en daar kwam het volgende uit: Zij heeft er geen problemen mee als ik Progynova ga slikken. Ze heeft echter wel problemen mee als ik Androcur ga gebruiken.
Zij is van mening dat hier te veel risico's aan verbonden zijn. Ik had gevraagd of ik vooraf dat ik met de hormonen begon een algeheel bloedonderzoek kon krijgen ( 0 meting) dit ook mede voor het VU.
En dan na 3 maanden hormoon gebruik weer een bloedcontrole om te kijken hoe de stand van zaken zijn. Haar reactie hierop was dat zij die Androcur niet verantwoord of voldoende in de gaten kan houden. Bij dat gesprek had ik informatie meegenomen deels zelf verkregen en informatie dat ik van andere forumleden hier had gekregen m.b.t tot het controleren maar dat deed ze van de hand. Dus nu zit ik eigenlijk met de vraag wat nu ?
Of dat verstandig is eerst zelf aan de slag te gaan en dan via de vu hoeveelheid over te stappen is de vraag andersom is wel te overwegen steeds meer doen dat al

Hulde voor je huisarts want als je langer dan een aantal maanden andro slikt dan zijn de consequenties niet meer terug te draaien als blijkt dat het toch iets anders zit bij je

Gezien je leeftijd heb je nog alle tijd dus maak het niet erger dan het is m.i. en volg gewoon de route van de VU en kijk wat daar gebeurt.
Je kunt wel eea aankaarten met de vu endo over de gevolgen van het waarom die doseringen zo laag zijn
Succes in ieder geval
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Zelf medicatie

Bericht door Janice »

VU hoeveelheden ? Ik ben nog niet aan de hormonen, ik wil aan de hormomen. Ik ben van plan om eerst met een lage dosis te beginnen...lager dan dat het VU normaliter voorschrijft.

Hulde aan mijn huisarts, nee niet echt ze kan me veel beter assisteren dan me een sprong in het diepe te laten nemen. Ook van het VU werd ik en mijn huisarts niets wijzer...
YS62
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 mar 2013, 18:29
Gender: Vrouw
Locatie: Tussen Rotterdam en Gouda

Re: Zelf medicatie

Bericht door YS62 »

Eveliene schreef:Ik heb bij inhouse-pharma nooit problemen gehad bij het importeren van hormonen. Wel is een keer mijn pakker open gemaakt door de duane om te kijken hoe hoog de waarde was, zolang je onder de 250 euro blijft mag je zonder belasting problemen hormonen blijven importeren. De bijgesloten verklaring van de bekende dokter aldaar was goed genoeg om de hormonen naar mijn huis door te sturen zonder dat er enig probleem uit voort kwam.

@YS62 Daarom krijg je bij de VU ook nog maar 50mg cypro en geen 100mg meer, die 100mg is nergens voor nodig en extra veel estrogeen gebruiken doet niet veel meer dan dan een normale dosis die toegericht is op jouw lichaam.

Wat ik niet begrijp is dat er hier niet gespoten word of met gel word gewerkt, ik duw liever een naald in mijn billen of wat gel onder mijn oksels of liezen dan dat ik loop te kloten met loslatende pleisters die plekken achter laat die ik daarna met een prednison zalf moet herstellen.
Wat betreft het laatste deel van je vraag dat moet je eens aan de vu voorleggen en kijken wat ze dan als antwoord geven ...
Het blijkt uit de reacties van de gebruiksters van de injecties dat het veel effectiever is dan de andere methoden en dat is zowel het fysieke als mentale deel.

Of meer oestro 'niet veel meer doet' dan de standaard (bedoel je de menopauze hoeveelheid ... die de vu voorschrijft) dat waag ik te betwijfelen
Meer en meer t=vrouwen gaan hogere doseringen gebruiken en de veranderingen zullen ook hier wel gepost gaan worden mettertijd
De tijd zal het wel leren, maar dat meer en meer vrouwen het rigide beleid van de VU mbt hormonen ter discussie gaan stellen staat wel vast.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Zelf medicatie

Bericht door Jeste »

Eveliene schreef:Wat ik niet begrijp is dat er hier niet gespoten word of met gel word gewerkt, ik duw liever een naald in mijn billen of wat gel onder mijn oksels of liezen dan dat ik loop te kloten met loslatende pleisters die plekken achter laat die ik daarna met een prednison zalf moet herstellen.
Het zou goed zijn wanneer mensen die problemen hebben met de pleisters dit aangeven bij de endocrinoloog. Als er maar genoeg mensen zijn die een alternatief willen voor de pleisters, en dan natuurlijk GEEN pillen, dan gaat daar wel een signaal van uit. Misschien wordt er dan toch wel naar geluisterd.

(voor wie hier een reactie op heeft; let niet op het onderschrift, want ik houd dit topic wel even in de gaten)
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Zelf medicatie

Bericht door Raisa »

Jeste schreef:Het zou goed zijn wanneer mensen die problemen hebben met de pleisters dit aangeven bij de endocrinoloog. Als er maar genoeg mensen zijn die een alternatief willen voor de pleisters, en dan natuurlijk GEEN pillen, dan gaat daar wel een signaal van uit. Misschien wordt er dan toch wel naar geluisterd.
Dat kan ik beamen, het genderteam is om die reden nu ook eindelijk serieus gaan kijken naar de vermoeidheidsklachten bij androcur.
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Zelf medicatie

Bericht door Janice »

Zojuist van 4 endo's een mailtje terug gekregen met het bericht dat ze niet open staan voor behandeling en of het geven van informatie en verwijzen me dan ook door naar het VU.......Dat word dus nog even verder zoeken.
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Zelf medicatie

Bericht door Eveliene »

De endocrinoloog van de VU wil als enig alternatief voor de pleister slechts een tablet van 2mg progynova (pfff) geven en de endocrinoloog van HAGA heeft geen ander alternatief dan een ander merk pleister die nog slechter plakt. De gel kunnen/willen ze niet aan beginnen en is in Nederland niet meer verkrijgbaar, bij onze zuiderburen echter wel dus kan je alleen nog op eigen kosten met een recept naar belgië. Op de vraag waarom er niet gespoten word krijg je niet eens antwoord en dat snap ik dan weer niet omdat het spuiten van een depot hormonen in de bil toch de veiligste methode is.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8029
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Zelf medicatie

Bericht door Emma »

Aan de andere kant kan Van Houten niet zo heel goed rekenen en heb ik zoveel pleisters voorgeschreven gekregen dat ik er wel twee tegelijk kan plakken en dan nog reserve heb als ze loslaten. Heb daar trouwens niet zo'n last van gelukkig, maar dat is voor iedereen helaas anders...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Zelf medicatie

Bericht door Jessy »

De ellende is dat het allemaal draait om bureaucratische en soms ook commerciële afspraken en regeltjes en niet zoveel om wat nu eigenlijk goed voor ons is. En dan nog dat idiote monopolie van het VU... Je zou toch denken dat iedere endocrinoloog gediplomeerd is om ons te behandelen. In plaats van dat het VU aan iedere endo in het land informatie ter beschikking stelt, dan was het met die lange wachtrijen ook eens afgelopen.
En het tegenhouden van bepaalde medicatie is vaak puur commercieel, je wil niet weten wat voor concurrentie en winsten in de geneesmiddelenindustrie omgaan. Gek he, dat de patiënt soms gewoon vergeten wordt...

Ik ken iemand hier in België die gel gebruikt. Dat werkt overigens alleen als je maar een lage dosering nodig hebt.
Injecties bij MtF ben ik eerlijk gezegd nog niet tegengekomen... wel bij FtM.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.