Heftige bijwerkingen Androcur

Davina
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jun 2014, 17:15
Gender: Transgender
Locatie: Antwerpen

Re: Heftige bijwerkingen Androcur

Bericht door Davina »

Als je al die bijwerkingen hier zo leest krijg ik bijna schrik om ooit met die androcur te beginnen :S
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Heftige bijwerkingen Androcur

Bericht door Anon20180501 »

Gelukkig gaat het vaker wel goed dan niet Davina, trek het je dus niet te veel aan. Een middelgrote minderheid kreeg/krijgt te maken met ernstige bijwerkingen maar die werden in Nederland door het VUmc lang niet serieus genomen. Het schijnt dat ze dat nu wel doen omdat ze door de vele klachten die ze kregen het niet meer konden negeren. Het zal wel nog even duren voordat ze vol overgave hun ongelijk zullen toegeven maar er schijnt een beginnetje gemaakt te zijn.

x'jes en liefs
Daniéla
vhBxl
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 dec 2013, 11:43
Gender: Trans MtF

Re: Heftige bijwerkingen Androcur

Bericht door vhBxl »

Davina schreef:Als je al die bijwerkingen hier zo leest krijg ik bijna schrik om ooit met die androcur te beginnen :S
Geen zorgen, kan evengoed zijn dat je haast niets van bijwerkingen hebt :) Buiten dat ik wat sneller moe ben en veel dieper slaap, heb ik nergens echt last van. Je komt gewoon meer (en heel begrijpelijk) mensen tegen op fora die het over hun klachten hebt in plaats van mensen die rechtuit zeggen dat alles dik in orde is :)
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 jul 2014, 08:43
Gender: Trans MtF
Locatie: Regio Gent/Belgie

Re: Heftige bijwerkingen Androcur

Bericht door Daphne »

Hey,

Klopt inderdaad wat hierboven gezegd werd hoor. Ikzelf heb ook wat last van vermoeidheid sinds de hormonen. Zelf weet ik niet echt of dit door de androcur of progynova is maar heb er toch wat last van.

Ik heb het wel enorm druk dus is het wel normaal dat ik vermoeid ben maar het is veel sneller en vaker in vergelijking met voor dat ik met de hormonen ben begonnen.

Maar inderdaad geen zorgen maken als er klachten zouden zijn kunnen die vaak wel weggewerkt worden maar in vele gevallen zijn die er al helemaal niet :)

Groetjes
Daphne
Be who you truly are it will set you free.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 189
Lid geworden op: 11 nov 2012, 19:13
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Twente

Re: Heftige bijwerkingen Androcur

Bericht door Sandra »

Inderdaad, gebruikers die zich goed voelen reageren meestal niet. En één van hen ben ik.
Ik gebruik sinds 16 april 2014 androcur 50 mg per dag (’s morgens op nuchtere maag) en
heb geen bijwerkingen, hoogstens dat ik ’s nachts een keer wakker word omdat ik het heel
erg warm heb en erg moet zweten (zogenaamde opvliegers). Zolang dat alles is…
Overdag ben ik heel positief ingesteld (constateerde ook mijn huisarts) en merk ik niets.
Niets negatiefs dan, want anderzijds voel ik de werking van de oestrogenen wel en zie ik
de uitwerking in de spiegel ook duidelijk ( 8 cm meer omvang in 3 maanden).
Bovendien is het daar beneden gelukkig ook eindelijk erg rustig.
Ik kan niet beoordelen of dat persoonlijke aanleg is of dat mijn leeftijd hier iets mee te
maken heeft, ik ben iets minder dan drie keer zo oud als jij Daphne en
op de zelfde dag met hormonen begonnen (VUmc).
Sandra.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Heftige bijwerkingen Androcur

Bericht door Fay »

Leeftijd kan er zeker mee te maken hebben

Food for thought

http://www.circadian.nl/testosteron-een ... g-hormoon/" target="_blank

Helemaal niets aan effect voelen kan ik me amper iets bij voorstellen aangezien het nogal een ingrijpend preparaat is

Fay
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 189
Lid geworden op: 11 nov 2012, 19:13
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Twente

Re: Heftige bijwerkingen Androcur

Bericht door Sandra »

Fay,

Op mijn erewoord, ik heb absoluut geen last van:

depressies
hoofdpijn/migraine
vermoeidheidsverschijnselen
duizeligheid
krampen.

Het werkt wel want het is gelukkig eindelijk erg stil daar beneden.

Heb ik iets belangrijks vergeten, zeg het en je krijgt eerlijk antwoord.
Ik ben werkeloos, doe niet aan sport (nooit gedaan) en om mijn conditie een beetje op pijl te houden wandel ik 3 – 4 keer per week een tot anderhalf uur in marstempo door de omgeving hier. Ben verder kerngezond (bloedwaardes) en voel me dat ook, sta iedere ochtend met een grinnik op.
Grootste probleem, kleding: voel me 35 maar ben veeeel ouder.
Sandra.
vhBxl
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 dec 2013, 11:43
Gender: Trans MtF

Re: Heftige bijwerkingen Androcur

Bericht door vhBxl »

Fay schreef:Helemaal niets aan effect voelen kan ik me amper iets bij voorstellen aangezien het nogal een ingrijpend preparaat is
Het kan gelukkig wel :) Wat Sandra opsomt heb ik ook geen last van, al merk ik wel dat ik eens sneller hoofdpijn heb (maar dat komt dan eens per 2 weken voor dat ik eens lichte hoofdpijn heb tegenover vroeger haast nooit behalve als ik me helemaal bezatte :lol: ). Ik ben dus een tevreden gebruiker van androcur :p Jammer dat niet iedereen zoveel geluk lijkt te hebben :s
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 214
Lid geworden op: 24 dec 2013, 15:08
Gender: Vrouw

Re: Heftige bijwerkingen Androcur

Bericht door Janneke »

Ik lees hier dat het ingrediënt wat in Androcur zit, Cyproteronacetaat, ook in de Diane pil zit en die is sinds 2013 verboden. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Cyproteronacetaat" target="_blank.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Heftige bijwerkingen Androcur

Bericht door Danielle »

De Diane 35 is niet verboden. Het wordt echter afgeraden om deze aan nieuwe patiënten voor te schrijven. Sowieso is de Diane 35 niet bedoeld om als anticonceptie te gebruiken. Maar als middel tegen acne en overbeharing.

Ik heb zelfs weinig last gehad van androcur bijwerkingen. De eerste maanden last van vermoeidheid. En gedurende het gebruik ook wel moeite om mijn stemming op peil te houden. Nu ik ermee gestopt ben, ben ik erachter dat dat niet alleen door androcur kwam. Het versterkte hooguit de negatieve gevoelens die ik al had.
Mijn transitieblog: Fading Gender