geslachtswijziging GBA

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Sabrina40 »

Emma schreef:Realiseerde me dat we nog niet compleet waren... De afkondiging in het Staatsblad. We hebben de eer het jaar 2014 te mogen openen, het volgnummer is 1 :)

http://www.eerstekamer.nl/9370000/1/j9v ... zt/f=y.pdf" target="_blank
Dank je wel Emma voor deze informatie. Zo te zien heeft onze koning Willem Alexander deze wet reeds ondertekend of is deze ondertekening geen punt van twijfel meer.

Het is natuurlijk logisch, dat als iemand met een hazenlip of bochel of geslachtsorganen, die totaal niet bij het gevoel van de betrokken persoon passen, geboren wordt, onze samenleving mogelijkheden biedt om die ongewenste lichamelijke kenmerken te veranderen. Maar het past natuurlijk absoluut niet meer in deze tijd, dat als iemand dat lettertje “M” of “V” in het paspoort wil laten veranderen onze samenleving doodleuk eerst zeer diepgaande medische ingrepen op een mogelijk kerngezond lichaam vereist. Ieder mens is natuurlijk baas over het eigen lichaam en bepaalt uitsluitend zelf, wat daar eventueel wel of niet aan wordt aangepast.

Inmiddels geef ik als “ervaringsdeskundige” voordrachten over het transgender thema op ROC instellingen en zelfs in een gastcollege op het AMC aan studententen van de Universiteit van Amsterdam. Daarbij hanteer ik als thema, dat ik in mijn leven op transgendergebied nu al drie tijdperken meemaak. Medio vorige eeuw kon er op dit gebied nog absoluut helemaal niets en werden mensen, die zich in de kleding van de andere kunne op straat dorsten te begeven, door de politie opgepakt wegens aanstootgevend gedrag en verstoring van de openbare orde. Sommigen werden vervolgens zelfs in drenkelingenpak in een politiecel vastgehouden, tot familie of vrienden zo iemand kwamen verlossen met een zak met mannenkleding en schoenen.

In het laatste kwartaal van onze 20e eeuw werd het mogelijk om officieel van geslacht te veranderen, mits je zeer ingrijpende medische ingrepen op je mogelijk kerngezonde lichaam wilde of toeliet. En op die politieverordeningen werd het typisch Nederlandse gedoogbeleid van kracht.

Het officiële principiële recht van de Mens, dat is neergelegd in het Yogyakarta Principle 3 van 2006, is vervolgens in feite een ware aardverschuiving op transgender gebied en wordt nu op 1 juli 2014 ook in Nederland nagevolgd door de wijziging van BW 1:28 over de geslachtswijziging. Als er verschil bestaat tussen de lichamelijke geslachtskenmerken en het gendergevoel tussen de oren, dan prevaleert in het vervolg dat gevoel tussen de oren en niet meer, zoals vele eeuwen voorheen, die lichaamsconfiguratie tussen de benen.

Om volgens de nieuwe wet BW 1:28 een geslachtswijziging op het gemeentehuis van je geboorteplaats aan te vragen, moet je wel eerst over een deskundige verklaring beschikken, die aangeeft, dat jouw gevoelens “duurzaam” zijn. In wezen verschilt die eis nauwelijks van de eis, die aan mijn voornaamswijziging in 1998 werd gesteld, maar toen kwam daar dus geen “deskundige” aan te pas. En ik was natuurlijk heel gelukkig, dat ik niet net een rechter tegenkwam, die het “ongepast” vond om iemand, met een lettertje “M” in de GBA, een puur vrouwelijke voornaam toe te kennen.

In het Tweede Kamer debat van april 2013 kwam al duidelijk naar voren, dat het VUmc voorlopig een van de zeer weinige instanties zal worden, die voor zo’n deskundige verklaring zouden kunnen gaan zorgen. Enkele dagen later lag er dus al een aangetekende brief van mij bij hen op de mat met het dringende verzoek om tijdig voor zo’n deskundige verklaring in aanmerking te mogen komen.

Ik zat begin 1990 al als ervaringsdeskundige naast diverse collega’s en professor Gooren op een VUmc podium tijdens een symposium over het transgender fenomeen. Inmiddels geef ik als “ervaringsdeskundige” voordrachten op ROC’s en zelfs een gastcollege over het transgender fenomeen in het AMC. En natuurlijk benadruk ik daarbij ook, dat medische ingrepen in een zeer gezond lichaam voor MIJN puur persoonlijke gevoel en zelfacceptatie niet noodzakelijk of gewenst zijn, maar voor vele anderen wel degelijk een primaire levensbehoefte vertegenwoordigen. Maar een goede locale eerstelijns opvang van mensen, die met dit soort problematiek worden geconfronteerd, is er in ons land nog steeds niet of nauwelijks.

Maar nu ga ik dan eindelijk ook eens een keer door een echte deskundige gewaarschuwd worden, over wat ik over mijzelf afroep door in de hoedanigheid van het andere geslacht mijn leven te willen vervolgen. En stel dat ik die donderpreek overleef, dan moet hij mij dus dat duurzaamheid certificaat afgeven. We zien desondanks de toekomst met vol vertrouwen tegemoet.
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Anon20180730 »

Sabrina40 schreef: Ieder mens is natuurlijk baas over het eigen lichaam en bepaalt uitsluitend zelf, wat daar eventueel wel of niet aan wordt aangepast.
Is dat nou wel zo? Verneem altijd dat een echte TS geen keuze heeft.. :cry:
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8026
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Emma »

Irene schreef:
Sabrina40 schreef: Ieder mens is natuurlijk baas over het eigen lichaam en bepaalt uitsluitend zelf, wat daar eventueel wel of niet aan wordt aangepast.
Is dat nou wel zo? Verneem altijd dat een echte TS geen keuze heeft.. :cry:
Dat klopt. Maar als er dan toch een keuze moet zijn ligt die in ieder geval niet bij de overheid.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Anon20180730 »

ja ik begrijp 't, maar beetje flauw
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Fay »

Je hebt iig de keus te bepalen hoe je je gd gaat aanpakken

Fay
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8026
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Emma »

Fay schreef:Je hebt iig de keus te bepalen hoe je je gd gaat aanpakken
Strikt genomen heb je ook altijd een keuze om je lekkende hartklep niet te behandelen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Anon20180730 »

een TS is toch niet in die wet geinteresseerd.. Maar okay de overheid kijkt inderdaad niet meer in mijn ondergoed.. mooi..
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Anon20180730 »

Emma schreef:
Fay schreef:Je hebt iig de keus te bepalen hoe je je gd gaat aanpakken
Strikt genomen heb je ook altijd een keuze om je lekkende hartklep niet te behandelen.
volgens mij is die laatste keuze er niet echt.. tenzij je dood wilt
Britta
Berichten: 89
Lid geworden op: 12 jan 2014, 22:10
Gender: Transgender

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Britta »

Irene, dat is dan ook aan de patient. Het is wettelijk hetzelfde principe waardoor sommige ouders in de bijbelbelt hun kinderen niet laten inenten.

Je lichaam is het jouwe en de overheid kan je niet forceren een medische behandeling te ondergaan. Natuurlijk mag de wetgever wel daar consequenties aan verbinden, zoals tot voor kort het niet aanpassen van je geslacht in de burgerlijke stand. Daarmee wordt er immers geen inbreuk gemaakt p jouw lichaam. Ze hebben je nooit gedwongen om srs te ondergaan. Er zijn nog meer dingen waaraan de overheid consequenties verbind als je een behandeling niet onder gaat.

Maar het is mooi dat je nu geen srs hoeft te hebben om je documenten te wijzigen. Wel even afwachten hoe de keuringen gaan lopen...
Look at others and try not to see what makes them different, but what connects them
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Anon20180730 »

hé... ik ben nou al weer kwijt wie er 'er eerst buiten moest leren lopen', was dat nou Brenda of Brenda 50... het gaat ook allemaal zo snel hé.. xxxxxxxxx :D :fpalm: :hug2: