geslachtswijziging GBA

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Fay »

Emma schreef:
Fay schreef:Je hebt iig de keus te bepalen hoe je je gd gaat aanpakken
Strikt genomen heb je ook altijd een keuze om je lekkende hartklep niet te behandelen.
Ik begrijp je punt maar wat ik wil zeggen is, er leiden meer wegen naar rome

Fay
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Anon20180730 »

volgens mij wordt het nu echt moeilijk, biertje?
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Sabrina40 »

Irene schreef:een TS is toch niet in die wet geinteresseerd.. Maar okay de overheid kijkt inderdaad niet meer in mijn ondergoed.. mooi..
In het gewone dagelijkse leven bewandelen veel mensen heel veel verschillende wegen om in Rome te komen en stellen daarbij dikwijls ook totaal verschillende prioriteiten. Mensen als Bill Gates of Steve Jobs rusten niet, voordat zij vanuit hun garage een wereld imperium hebben opgebouwd. Maar daarnaast bestaan er ook mensen, die een hutje op de hei met alleen een paar schapen om zich heen als het ultieme levensgeluk zien. En die mensen met totaal verschillende gevoelens moeten elkaar dus niet gaan ringeloren met verwijten, dat die andere gevoelens natuurlijk van geen kant kloppen. Over smaken valt niet te twisten, maar over zulke gevoelens al helemaal niet.

Irene voelt zich vrouw omdat zij hopelijk een vagina heeft of krijgt. Ik voel mij 100% vrouw, omdat ik dit als zodanig in deze Wereld gewoon volledig mag uitstralen dat ik mij vrouw voel en dat ik als zodanig ook volledig als vrouwelijk medemens wordt geaccepteerd. En dat lettertje “V” in mijn paspoort is daarbij een soort kroon op mijn werk. In 1990 had mijn huidige partner het lef, om mij als haar nieuwe vriendin aan haar hele grote sociale omgeving voor te stellen. Na voorlopig even een hybride leven, kon ik enkele jaren later in de GBA en op mijn paspoort mijn voornaam en pasfoto wijzigen. Op een rijbewijs staat geen geslachtsletter, dus kon ik mij ook overal als Sabrina legitimeren en in bestanden laten inschrijven. PUUR VOOR MIJ was daarmee mijn doel, dat ik als vrouw aan deze maatschappij wil deelnemen, al bereikt. Ik heb daarvoor wel 500 uren elektrische epilatie ondergaan, omdat dat voor mij echt hartstikke noodzakelijk een voorwaarde is om mij vrouw te kunnen voelen. En zelfs met een badpakje, waarmee ik onopvallend naar een strand of zwembad kan gaan en waarin ook mijn externe borstprothesen kunnen worden ondergebracht, vind ik voor de volle 100%, dat ik een lichaam heb dat volledig voldoet aan wat ik er mee wil doen.
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Anon20180730 »

Hiep hiep hoera, het derde geslacht is geboren :o (beetje flauw hé) Ik vind het wellicht ook goed zo.. word geaccepteerd en daarmee basta.. :)

http://www.youtube.com/watch?v=bGJM1Cb3ORk" target="_blank
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Danielle »

Over een goede twee maanden is het zover dat we eenvoudig ons geslacht kunnen laten wijzigen. Is er al iets bekend over de procedures? Of je je moet melden bij je woongemeente of geboortegemeente bijvoorbeeld?
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Arike »

geboortegemeente (gaat om een wijziging in het geboorteregister)

wat betreft de procedures weet ik dat gemeenteambtenaren in diverse gemeenten cursussen volgen, maar de inhoud van de cursus heb ik (nog) niet gezien
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Veronica »

Arike schreef:geboortegemeente (gaat om een wijziging in het geboorteregister)

wat betreft de procedures weet ik dat gemeenteambtenaren in diverse gemeenten cursussen volgen, maar de inhoud van de cursus heb ik (nog) niet gezien
En als je in het buitenland bent geboren maar jarenlang legaal in Nederland verblijft en alles erop en eraan hebt OP de Nederlandse nationaliteit na? (gaat om 17,5 jaar in totaal)

P.S. ik moest in 2006 een nieuw paspoort hebben maar had nog net niet de recht op de Nederlandse nationaliteit, echter is een paspoort in Polen 10 jaar geldig dus pas hierna vraag ik de Nationaliteit aan.

Op dat na heb ik gewoon alles.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Danielle »

@Veronica dat zal een moeilijker geval zijn, want je geboorteakte ligt dan in Polen neem ik aan. Mogelijk moet je naar de Gemeente Den Haag moet. Daar hebben ze een soort speciale status als het gaat om de GBA.

Ik ga voor mijzelf eens wat emails aan wagen om vast eens te informeren of ze er al wat zinnigs over kunnen zeggen.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Sabrina40 »

De inschrijving van jou als individu in de "Burgerlijke Stand" ligt op twee plaatsen vast. In je geboorteplaats, of voor buitenlanders de Gemeente Den Haag, ligt het zogeheten "Geboorteregister". Dat is puur een geschiedschrijving document, waarin vastligt hoe en onder welke naam en geslacht jij destijds door je ouders als nieuwe Wereldburger officieel bent aangemeld en wordt in toevoegingen vermeld, wat daar op welke datum mogelijk essentieel in verandert. Dit register is uitsluitend voor betrokkene en zeer waarschijnlijk ook het OM toegankelijk.

De tweede registratie, genaamd Gemeentelijke Basis Administratie GBA" is een pure "data base", die wordt bijgehouden in je huidige woonplaats en die verhuist ook mee als je van adres en woonplaats verandert. Die vermeldt geen historie, maar uitsluitend hoe nú jouw exacte naam luidt, wat nú jouw officieel geregistreerde geslacht is en op welk adres jij nú woont. En van die gegevens wordt afgeleid wat er op jouw rijbewijs en paspoort komt te staan en waar nu vele instanties zoals banken en gezondheidszorg hun klantenbestand aan moeten verifiëren.

Bij een officiële voornaamswijziging moest je dus al met de uitspraak van de Rechter eerst naar het gemeentehuis in je geboorteplaats, om daar een vervolgaantekening te krijgen, dat je vanaf een zekere datum onder een nieuwe voornaam door het leven gaat. Met een uittreksel uit dat geboorteregister stapte je dan naar het gemeentehuis in je woonplaats, om je GBA registratie en dus ook je rijbewijs en paspoort aan te laten passen met o.a. ook de pasfoto, die nú past bij hoe jij er dagelijks uitziet. Elke nieuwe wijziging resulteert hier in een overschrijving van het oude gegeven.

Na 1 juli 2014 zul je, nu met zo'n deskundige verklaring over of jouw puur eigen gevoelens, over of jij je nu man of vrouw of mogelijk iets daar tussenin voelt, helemaal uitsluitend en alleen maar "duurzaam van aard" zijn. Dat is dus volledig iets anders dan de diagnostische uitkomst bij een VUmc, alvorens daar tot een HRT en SRS kan worden besloten. Maar met die deskundige verklaring moet je ook eerst naar het gemeentehuis van je geboorteplaats, om je nieuwe voornaam en gewijzigde geslacht daar als nagekomen wijziging in je Geboorteregister te laten opnemen. Van dat aangevulde geboorteregister kun je dan een uittreksel aankopen en daarmee moet je vervolgens naar het gemeentehuis van je huidige woonplaats, om de GBA daar aan te laten passen. Pas daarna kun je een nieuw rijbewijs en paspoort aanvragen en lijnen alle grote organisaties, die verplicht zijn hun klantenbestand op te lijnen aan de gegevens in de GBA, hun administratie daar dikwijls automatisch aan op.
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Veronica »

Danielle schreef:@Veronica dat zal een moeilijker geval zijn, want je geboorteakte ligt dan in Polen neem ik aan. Mogelijk moet je naar de Gemeente Den Haag moet. Daar hebben ze een soort speciale status als het gaat om de GBA.

Ik ga voor mijzelf eens wat emails aan wagen om vast eens te informeren of ze er al wat zinnigs over kunnen zeggen.
Dan heb jij mij meer duidelijkheid gegeven dan wie dan ook, niemand die een antwoord op had niet een een tip.

IK ga wel navragen hoe het met Den Haag zit, mijn geboorte akte in Polen ophalen is geen optie, alleen dat is 2 weken wachten.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding