geslachtswijziging GBA

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Sabrina40 »

Jinny schreef:Het relevante stukje uit het cursusboek vd gemeente.
Wie het wil zien, ik stuur het via PB of email, ik zal het op mijn eigen forum plaatsen, maar dit forum pikt het niet.
Via Feestboek Trans.nl is het ook te zien.
Zou het relevante stukje uit het cursusboek v.d. gemeente graag via PB van je toegezonden krijgen.
Heb zelf inmiddels bij de gemeente Den Haag (mijn geboorteplaats) een vraag ingediend, of zij al iets meer kunnen zeggen over hoe een en ander na 1 juli in zijn werk zal moeten gaan. Zodra ik daar respons op krijg, laat ik dat via dit forum zeker horen.
Daarnaast ben ik een brief aan het opstellen aan het VUmc Kennis en Zorgcentrum voor genderdysforie, waarin ik hen herinner aan de toezegging, in hun bericht "Deskundigenverklaring wet geslachtswijziging" d.d. 20-12-2013 op hun eigen website, waarin zij toezegden : "Het is nog onbekend hoe het verkrijgen van een deskundigenverklaring in de praktijk zal gaan verlopen. Ruim voor 1 juli 2014, wanneer de wet in werking treedt, zal dit duidelijk worden". Over twee maanden wordt die deadline van 1 juli al bereikt, maar tot op heden zijn er nog geen nieuwe berichten verschenen.
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Sabrina40 »

Danielle schreef:Ik ben wel benieuwd naar dat
Cursusboekdeel. Vind het overigens niet ondenkbaar dat de noodzakelijke training nog mondjesmaat wordt gegeven bij verschillende gemeenten. Ze hebben tenslotte nog twee maanden voor de invoering.
De werkzaamheden van de ambtenaar bij het geboorteregister in je geboorteplaats zijn natuurlijk strikt beperkt tot het controleren of de door jou overlegde deskundigenverklaring rechtsgeldig is. Daar is volgens mij uitsluitend alleen een duidelijke richtlijn en geen training voor nodig. Als die deskundigenverklaring aan alle eisen voldoet, dan heeft die ambtenaar uitsluitend de aanvulling op je geboorteregister te maken waarin wordt vermeld, dat jij vanaf die datum in je wensgeslacht en met jouw nieuwe voornaam door het leven zal gaan. De ambtenaar op het gemeentehuis in je woonplaats is vervolgens, op basis van het uittreksel van je geboorteregister, verplicht om de GBA aan te passen en een paspoort af te geven, waarop jouw wensgeslacht en nieuwe voornaam staan vermeld.

Het VUmc spreekt wel over mogelijke trainingen van deskundigen, die rechtsgeldig zo'n deskundigen verklaring moeten kunnen gaan afgeven. Dat zou best eens een knelpunt kunnen opleveren. In ieder geval hoop ik, dat per 1 juli 2014 het VUmc beschikt over eigen gecertificeerde "deskundigen", die in ieder geval een aanvang kunnen maken met het daadwerkelijk uitvoeren van deze nieuwe wet.
Gebruikersavatar
J1nny
Berichten: 720
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:43
Gender: Vrouw

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door J1nny »

Nogmaals, wat ik elders al eens schreef, als RLE heb je twee van de drie formulieren al een keer getekend, en alleen de verklaring dat je begrijp dat het geboorteregister wordt aangepast is nieuw.
In mijn geval heb ik de pech dat ze twee weken verlopen zijn moment dat ik ze gebruiken moet.
Maar voor bestaande gevallen kan er geen probleem opduiken mijn inziens.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Danielle »

Burocratie... Als ze op het gemeentehuis overstappen van rechthoekige naar vierkante post-its dan is daar al een training voor nodig met duidelijk omschreven procedures over hoe deze kantoorwaren te gebruiken dienen te worden. Zo'n wetswijziging als dit met bijbehorende procedure is bij gemeenten niet zomaar doorgevoerd.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
J1nny
Berichten: 720
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:43
Gender: Vrouw

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door J1nny »

We gaan het meemaken Danielle....
Ik ben gediagnosticeerd als beroepsoptimiste, dus ik verwacht dat het geen extra probleem gaat opleveren.
En in mijn gemeente hadden ze de indruk ook niet en verwachte men meer werk van het duomoederschap.

Btw, je hebt pb....
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Sabrina40 »

Danielle schreef:Burocratie... Als ze op het gemeentehuis overstappen van rechthoekige naar vierkante post-its dan is daar al een training voor nodig met duidelijk omschreven procedures over hoe deze kantoorwaren te gebruiken dienen te worden. Zo'n wetswijziging als dit met bijbehorende procedure is bij gemeenten niet zomaar doorgevoerd.
Ik heb bij het gemeentehuis in mijn geboorteplaats Den Haag nagevraagd, of er al nadere gegevens bekend zijn over de procedure inzake BW 1:28, die per 1 juli van kracht wordt. Op de werkvloer was hier nog niets over bekend en dus kwam ik na twee doorverwijzingen bij hun "Back-Office" terecht. Die zonden mij een verhaal conform de mededeling van het VUmc van 20-12-2013. Mogelijk heb ik in ieder geval toch iets even een beetje wakker geschut.

Nu zijn aanvullingen op het geboorteregister, inzake voornaam en geslacht wijzigingen, natuurlijk al helemaal vertrouwde koek. Het enige verschil wordt, dat vanaf 1-7-2014 daar niet langer een rechterlijk bevel, maar een verklaring van een "deskundige" moet worden gehanteerd. Maar daarvoor zullen die ambtenaren toch echt geen cursus van vier weken hoeven te volgen.

In reactie op mijn brief aan het VUmc, betreffende de in hun website mededeling van 20-12-2013 vervatte belofte, dat ruim voor 1-7-2014 nadere mededelingen zullen volgen betreffende de deskundige procedure, werd ik snel gebeld met de mededeling, dat deze nadere gegevens op 1-6-2014 bekend zullen worden gesteld. Dit stemt overeen, met wat andere forumgenoten reeds van het VUmc hebben vernomen.
Gebruikersavatar
LisaM
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 mei 2013, 23:35
Gender: Vrouw

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door LisaM »

Sabrina40 schreef:Nu zijn aanvullingen op het geboorteregister, inzake voornaam en geslacht wijzigingen, natuurlijk al helemaal vertrouwde koek.
Dat is niet mijn ervaring, en die is zeer recent. Mijn ervaring is dat bij het indienen van het verzoek bij de geboorte gemeente ze eerst je aankijken of je van Pluto komt, dan zeggen dat het niet kan en na enig aandringen het dan toch maar in behandeling nemen. Vervolgens wijzen ze af, want blablablabla.

Na aandringen, gaat je case dan de hele afdeling rond totdat ze iemand vinden die wél verstand van zaken heeft (if you're lucky!). Die neemt het dan in behandeling, en vier weken later na 3x nabellen hoor je dan dat het rond is. Uiteraard weet je woonplaats gemeente van niets, 'wij hebben niets ontvangen!', en kun je nog 2 weken lang rondbellen om gvd gvd gvd je case terug te vinden en alsnog door te laten sturen naar de woon gemeente. Dan begint het hele circus weer opnieuw, en na ongeveer 3 maanden ergenis, frustratie en boosheid is het dan eindelijk rond. En dan heb ik nog geluk dat het beide grote gemeentes zijn, die ergens in een keldernis nog een 'expert' hebben opgeborgen die nog een beetje weet waar ik het over heb.

Vertrouwde koek, HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA :lol:
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Veronica »

Ik zie het vanzelf wel, ik ga niet precies op 1 Juli naar de gemeente, moet 25 Juli bij VU en vraag vrolijk naar die verklaring, en dan ga ik lekker zeiken bij gemeente Hoorn.

Hopelijk is die minder erg dan haarlem, daar is het altijd een ramp om iets bij gemeente te regelen.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Danielle »

Ik heb er niet zo heel veel haast mee. Maar wil het wel graag vlug geregeld hebben. Bij mijn woongemeente wisten ze nog niet hoe of wat (zie mijn eerdere post). Ik heb nu de vraag neergelegd bij mijn geboortegemeente. Over twee weken moet ik weer naar de psych in het VU, vraag ik dan wel hoe het zit met de verklaringen voor reeds geopereerde patiënten. Ik heb nog wel een lijstje met advocaten gehad voor de naamswijziging. Maar voor die paar maanden ga ik geen 1000 euro uitgeven. Spendeer ik liever aan een camera of kleding. ;)
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Veronica »

Danielle schreef:Ik heb er niet zo heel veel haast mee. Maar wil het wel graag vlug geregeld hebben. Bij mijn woongemeente wisten ze nog niet hoe of wat (zie mijn eerdere post). Ik heb nu de vraag neergelegd bij mijn geboortegemeente. Over twee weken moet ik weer naar de psych in het VU, vraag ik dan wel hoe het zit met de verklaringen voor reeds geopereerde patiënten. Ik heb nog wel een lijstje met advocaten gehad voor de naamswijziging. Maar voor die paar maanden ga ik geen 1000 euro uitgeven. Spendeer ik liever aan een camera of kleding. ;)
Idd, ik zal dit jaar ongeveer 300 euro in mijn zak kunnen steken maar de helft ervan leg ik opzij voor een zwart uurtje en de rest voor kleding ect, ik heb zelf niet veel haast mee maar ik wil nog het liefst voor kerst al officieel mevrouw Veronica hebben staan in het GBA, paspoort is helaas een compleet ander verhaal maar dat komt nog wel.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding