geslachtswijziging GBA

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Danielle »

Krijg zojuist een email van de afdeling Burgerzaken van mijn geboortegemeente. Die hebben ook nog geen zekerheid over de procedures en weten ook niet zeker of 1 juli gehaald wordt. Maar ze bieden wel aan om alvast, zij het onder voorbehoud, een afspraak te maken voor 1 juli.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
J1nny
Berichten: 720
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:43
Gender: Vrouw

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door J1nny »

Heb ik blijkbaar geluk met mijn gemeente, enkele weken voor 1 juli afspraak maken voor na 1 juli en we regelen het.
Nu heb ik het geluk dat mijn geboortegemeente en mijn woongemeente toevallig vorig jaar zijn gefuseerd, dus dat er alleen intern iets moet worden omgezet.
Ik heb 3 juni een afspraak bij het VU, dus ik ben nieuwsgierig.
Gebruikersavatar
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door jacqueline »

moet ik naar mijn geboortegemeente?? Ow shit..dit word dan een lange reis naar de gemeente Geleen-Sittard....He bah! :x
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Veronica »

jacqueline schreef:moet ik naar mijn geboortegemeente?? Ow shit..dit word dan een lange reis naar de gemeente Geleen-Sittard....He bah! :x
Ik zou naar polen moeten gaan, dus moet het anders zien te regelen want die nieuwe wet geldt daar natuurlijk niet.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Sabrina40 »

Veronica schreef:
jacqueline schreef:moet ik naar mijn geboortegemeente?? Ow shit..dit word dan een lange reis naar de gemeente Geleen-Sittard....He bah! :x
Ik zou naar polen moeten gaan, dus moet het anders zien te regelen want die nieuwe wet geldt daar natuurlijk niet.
Voor buitenlanders, die hier in Nederland officieel geregistreerd zijn, berusten de geboortegegevens op het gemeentehuis van Den Haag. Dus mogelijk ben jij dan nog sneller klaar dan Jacqueline.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Alice »

jacqueline schreef:moet ik naar mijn geboortegemeente?? Ow shit..dit word dan een lange reis naar de gemeente Geleen-Sittard....He bah! :x
Bijna, iedere gemeente heeft een digitaal loket.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Veronica »

Sabrina40 schreef:
Veronica schreef:
jacqueline schreef:moet ik naar mijn geboortegemeente?? Ow shit..dit word dan een lange reis naar de gemeente Geleen-Sittard....He bah! :x
Ik zou naar polen moeten gaan, dus moet het anders zien te regelen want die nieuwe wet geldt daar natuurlijk niet.
Voor buitenlanders, die hier in Nederland officieel geregistreerd zijn, berusten de geboortegegevens op het gemeentehuis van Den Haag. Dus mogelijk ben jij dan nog sneller klaar dan Jacqueline.
Ik hoop het, maar ik ga pas eind Juli ermee aan de slag moet toch dan bij VU wezen.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
LisaM
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 mei 2013, 23:35
Gender: Vrouw

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door LisaM »

Sabrina40 schreef:
Veronica schreef:
jacqueline schreef:moet ik naar mijn geboortegemeente?? Ow shit..dit word dan een lange reis naar de gemeente Geleen-Sittard....He bah! :x
Ik zou naar polen moeten gaan, dus moet het anders zien te regelen want die nieuwe wet geldt daar natuurlijk niet.
Voor buitenlanders, die hier in Nederland officieel geregistreerd zijn, berusten de geboortegegevens op het gemeentehuis van Den Haag. Dus mogelijk ben jij dan nog sneller klaar dan Jacqueline.
De nederlandse overheid kan geen buitenlandse geboortakte aanpassen, als je nederlandse bent kunt je de inschrijving van je buitenlandse geboorteakte aanpassen in Den Haag. Het origineel blijft zoals het was, daarvoor zul je naar de buitenlandse gemeente toe moeten. Wie geen nederlands paspoort heeft, heeft pech en wordt naar buitenland verwezen...
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Veronica »

LisaM schreef: De nederlandse overheid kan geen buitenlandse geboortakte aanpassen, als je nederlandse bent kunt je de inschrijving van je buitenlandse geboorteakte aanpassen in Den Haag. Het origineel blijft zoals het was, daarvoor zul je naar de buitenlandse gemeente toe moeten. Wie geen nederlands paspoort heeft, heeft pech en wordt naar buitenland verwezen...
Lekker dan, want in Polen is dat jarenlange procedure, sterker nog in Polen moet je eerst toestemming van de rechter hebben voor HRT, en als dat verlopen is en je SRS hebt gehad moet je om toestemming (beide apart) vragen voor naamswijziging en geslachtswijzing.

Dus ja, omgekeerde wereld en ik zou alleen in de knoop raken, ik deed het zonder toestemming dus tenzij ik paar paarse flappen onder de tafel leg.

Hopelijk kan ik de Nederlandse papieren dan hier wel wijzigen, naast de naam en geslacht, moet wel kunnen hoop ik, en dan in een later stadium NL nationaliteit aanvragen, heb er al recht vanaf 2008 maar nooit gedacht dat ik het nodig had, er werd altijd gezegd dat de voordelen tegenover mijn rechten die ik al na die 17 jaar had niet echt veel anders zijn, vooral alleen als je mee wilt stemmen met landelijke verkiezingen.

En verder, het zou veel geld kosten toen om alles opnieuw in te leveren, en dat geld had ik toen ook al niet.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Danielle »

Heb vanmiddag bij het VUmc navraag gedaan, ik was er toch. Het genderteam is bezig met het opstellen van het format voor de deskundigenverklaring. Echter moeten diverse disciplines én een peloton juristen over zoiets heen plassen. Ze verwachten wel dat voor 1 juli ze zover zijn dat de eerste verklaringen kunnen worden uit gegeven. In elk geval aan hen die al door de diagnose heen zijn. Voorzover bekend bij het genderteam zijn de gemeenten ook al bezig met de nodige voorbereidingen en lijkt het erop dat 1 juli ook daar gaat lukken.

Ze worstelen nog wel behoorlijk met hoe ze om moeten gaan met personen die nog geen diagnose hebben of geen medisch traject wensen. Het diagnosticeren van de genderdysforie kunnen ze vrij snel. Maar de diagnose gaat verder dan enkel dat feit vaststellen. Bij het genderteam wordt ook gekeken of je een transitie aankan (mentaal stabiel, sociaal vangnet, fysiek gezond, dat soort dingen), dat is een belangrijk deel van de diagnostische fase.
Mijn transitieblog: Fading Gender