geslachtswijziging GBA

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8029
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Emma »

Nog even over de deskundigenverklaringen van Tanja en Alwin: Sophie van TNN wist me te vertellen dat dat hele register er pas in september zal zijn.

Lekker dan.

Wel is het zo dat veel gemeenten niet zo moeilijk doen, alleen Rotterdam en Den Haag doen vervelend. :cry:
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Alice »

Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door jacqueline »

ik heb hem vandaag gekregen....hoi hoi hoi....En maandag al kan ik terecht bij het gemeentehuis....en dan ben ik officieel Jacqueline....
Gebruikersavatar
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door jacqueline »

even een nieuwtje: als je naar de gemeente gaat voor je geslachtswijziging en naamswijziging dan blijft in de historie je oude naam er nog in staan bij de BRP. Deze kan je door je gemeente in jouw woonplaats laten verwijderen. Hiervoor moet je dit schriftelijk een verzoek doen voor verwijdering van je oude geslachtsnaam onder artikel 2.57 lid 3 van de wet BRP. Het is kosteloos wat ik heb begrepen.....
Summer
Berichten: 68
Lid geworden op: 02 jul 2014, 17:21
Gender: Vrouw
Locatie: Soest

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Summer »

Dat heb ik ook gelezen, wat ik nog niet weet is of jouw gegevens op de papieren van je ouders in oktober wel automatisch aangepast worden met terugwerkende kracht, omdat ze nu nog problemen hebben met de uitvoering van de wet:

Let op!Op dit moment werkt de BRP nog
niet conform de wet. De automatische
doorwerking bij gerelateerden vindt pas
plaats nadat het nieuwe LO GBA 3.9 in
werking treedt, vermoedelijk per 1 okto-ber 2014. Tot die tijd zullen gerelateer-den nog apart moeten verzoeken om
de gegevens van degene waarvan het
geslacht gewijzigd is door te laten werken
op hun PL, omdat het LO automatische
doorwerking nog niet toestaat

EN, let op: in Amsterdam moet je een afspraak maken, ondanks dat hun website zegt dat je van hun inloop-uren gebruik kunt maken.
Sabrina
Berichten: 293
Lid geworden op: 27 jun 2013, 22:38
Gender: Trans MtF
Locatie: Rotterdam

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Sabrina »

jacqueline schreef:even een nieuwtje: als je naar de gemeente gaat voor je geslachtswijziging en naamswijziging dan blijft in de historie je oude naam er nog in staan bij de BRP. Deze kan je door je gemeente in jouw woonplaats laten verwijderen. Hiervoor moet je dit schriftelijk een verzoek doen voor verwijdering van je oude geslachtsnaam onder artikel 2.57 lid 3 van de wet BRP. Het is kosteloos wat ik heb begrepen.....
Dit is in Rotterdam dan weer wel netjes geregeld. Ik kreeg vandaag een formulier thuis dat ik terug kan sturen met een kopie van m'n paspoort (oud of nieuw) waarna ze alle oude gegevens zullen verwijderen. (Behalve die bij de ouders dan)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Eva »

Ging erg makkelijk in Amersfoort. Mij werd de keuze gegeven tussen beide mogelijkheden. Ik koos voor 'historie verwijderen'. De ambtenaar typte ter plekke een korte tekst met het betreffende verzoek. Mijn handtekening daaronder was voldoende.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Alice »

Iedereen gelukgewenst met de administratieve aanpassing genderidentiteit.

Wat ik mij afvraag, ik neem aan dat nu alle personen die bij de VU’s bekend zijn een verklaring hebben ontvangen.
Voor de mensen die daar niet bekend zijn en een examen voor die verklaring moeten afleggen is dit proces al op gang gekomen?
En bij een afwijzing, is er een beroepsmogelijkheid / herkansing?
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Paul »

Ik loop tegen het volgende aan; ik heb de verklaring via PIG gekregen, maar bij gemeente Schiedam (mijn geboorteplaats) werd er gezegd dat ze alleen verklaringen van Vumc, Vu Groningen en Vu Leiden als officiële verklaring mogen laten gelden.
Tanja Hengel heeft wel het certificaat als deskundige behaald via Vumc, maar mogelijk is dat niet voldoende.
Iemand een idee hoe dit nou zit?
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Danielle »

De Algemene Maatregel van Bestuur, ofwel de officiële lijst waar die deskundigen op moeten staan is nog niet bijgewerkt. Als dat gebeurd is worden ook de verklaringen van andere psychologen geaccepteerd.
Mijn transitieblog: Fading Gender