HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door Veronica »

Janice schreef:Niet geschoten is altijd mis, ik wil sowieso het gesprek aangaan en kijken hoe of wat. Overal lees je de vele voordelen van of een hogere dosis of het toevoegen van progesteron. Dus ben dan ook zeer benieuwd naar de argumenten van het VU, het financiële plaatje daargelaten natuurlijk. Trouwens hoe weten jullie dit zo zeker ? hebben jullie dit gevraagd of gehoord van mensen ? Wel moet ik eerlijk zeggen dat dit soort berichten me altijd lichtelijk irriteren, nooit gaat iets van een Leien dakje altijd ligt er wel iets of iemand dwars, althans dit is mijn ervaring.
Er zijn genoeg mensen die VU probeerde "om te praten" (hogere dosis of andere medicatie) en dat zonder succes tenzij het ECHT niet anders kon.

Trouwens, hogere dosis heeft geen nut in vorm van een pil, in vorm van implantaat schijnt het meer effect te hebben ECHTER ook hier, dat heb ik gelezen maar geloof er zelf weinig van.

Van progesteron weet ik vrijwel niks eigenlijk.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
MarloesIsWeg
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 sep 2012, 13:02
Gender: Vrouw

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door MarloesIsWeg »

ik moet trouwens wel zeggen dat hogere doseringen (t/m 4x2 mg/dag) mij idd. geen grotere borsten opleverde. Ik kreeg in een half jaar tijd een cupmaat 85A. Volgens mij is dat vrij standaard, en verschilt het niet van anderen met lagere doses. Het gebruik van progesteron heeft misschien wel wat geholpen nog, maar dat is ook moeilijk te meten, want ik heb vrij snel daarna een borstvergroting gedaan. Maar "men zegt..." en dan denk ik dat er wel wat in zit. Progesteron heeft trouwens ook wonderen gedaan voor mn stemming. De reden van mijn hoge doses was dat ik me niet goed voelde met lagere doses. Ik werd ontzettend sloom ervan. En afgevlakt. Het was me dus niet te doen om lichamelijke veranderingen. Aan de andere kant, betekend dat het mij geen grotere borsten opleverde, niet per definitie dat een ander er misschien wel baat bij heeft om die reden.

Ik krijg die van mn gynaecoloog, maar je moest eens weten hoe makkelijk bio vrouwen daaraan komen. Niks geen bloedtesten, botscans of andere maatregelen vanwege het "grote gevaar"... Even naar de huisarts met overgangsklachten, of onregelmatige stonden, en zij krijgen het gewoon mee. Terwijl bio vrouwen gemiddeld een levercapaciteit hebben die 40% minder is dan die van mannen,.. en ons (MtF's). (nooit leuk om te horen vind ik, maar in dit geval is het wel een goed argument)

Mijn gynaecoloog had voor mij nog nooit een transgender gezien. Zij wist niets over doses/Hrt voor transseksuelen. Ik heb het volgende artikel aan haar gemaild, en we hebben mijn doses hierop gebaseerd : http://www.europeants.org/info/hrt/HRT_ ... enders.pdfQua bloedwaardes proberen we in het midden uit te komen tussen Amerikaanse waarden en Nederlands/Europese. Daarom gebruik ik nu 2x2/dag Progynova, en 1x100mg/dag Utrogestan. (die laatste is trouwens maar een halve dosis van wat biovrouwen, hoplakee, krijgen voorgeschreven. Ook hier gold, rustig beginnen en kijken of het bevalt. Nou het bevalt zo, dus ik laat het maar zo)

Het vervelende aan de discussie over hoeveelheid hormonen vind ik dat niemand echt weet van de hoed en de rand. Ook het VU niet. En dat maakt dat iedereen zo een eigen filosofietje erop na houdt (ik dus ook) en zich ingraaft achter bepaalde argumenten. Maar uiteindelijk is er gewoon geen onderzoek naar gedaan. Althans, ik kan het nergens vinden. Het is altijd "dat en dat verschijnsel wordt in verband gebracht met dat en dat verschijnsel", maar iets in verband brengen, hoe aannemelijk ook, is geen gedegen onderzoeksmethode, ook al ben je een beroemde professor.

Wel denk ik dat Nederland een van de minst vooruitstrevende landen is qua medisch traject. Ten eerste omdat toestemming verloopt via groene lichten, die alleen bepaalde "deskundigen"mogen geven, die weer aangewezen worden door een oude garde, ten tweede door de enorme terughoudendheid in toestemming en behandeling. Het is en blijft een luxe-behandeling in Nederland, en dus moet ieder risico zo klein mogelijk blijven. (anders dan blijkbaar bij bio vrouwen en hrt) Dat Nederland aan de andere kant een erg goed vergoedingenstelsel heeft, maakt veel goed natuurlijk, maar de gedachte dat Nederland liberaal en vooruitstrevend is door een genderteam, daar ben ik het zeker niet mee eens.
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door NaomiClareNL »

Emma schreef:
Veronica schreef:Janice, ze zeggen gewoon nee, zo is het VU eenmaal.
Jammer maar waar.
Dat ligt er maar helemaal aan. Ik krijg altijd wat ik hebben wil. Moest van Trotsenburg daar wel voor onder druk zetten * maar hij ging wel overstag. En ook prof Verheyen schrijft gewoon voor wat ik wil. Nadenken waarom het steeds verkeerd ging en zelf oplossingen bedenken was te veel werk voor die luie donders.

Dus ja, 100 mcg Systen 2x per week, idem 150, 150 mcg PCH, idem 200 het hielp allemaal niet en de oestrogeenwaarden stortten steeds maar weer in na ongeveer 4,5 maanden en geen enkel blijvend resultat. Geen centimeter borstgroei, zachtere huid en de laatste keren kwam ook de genderdysforie weer kompleet terug.
Nu op 50 mcg Novartis Estradot 2x per week en dat gaat goed sind mei 2014. Mits je aan goed een lage waardering meegeeft. De genderdysforie is weg en daarna houdt het ook wel op. Per augustus ben ik door mijn voorraad heen en het is ook (vrijwel) niet meer verkrijgbaar doordat de produktie in Europa gestaakt is.

Gaat dus nog leuk worden. Maar eens kijken of ik prof Verheyen een recept kan laten uitschrijven voor gel of injekties. En dan begint het hele circus van uitproberen in mijn eentje weer opnieuw... :fpalm:


* Nadat het de 2e keer mis was gegaan wilde hij geen hogere dosering geven of onderzoek doen. Na nog eens 6 weken schrijf hij weer Systen 100 voor en ik schoof het recept terug en zei tegen hem: je kunt 2 dingen doen. OF je schuift het recept terug naar mij en dan ben ik in 90 minuten thuis en 30 minuten daarna heb ik het verschil via het internet bijgekocht OF je schrijft een recept uit voor een hogere dosering. Het werd het laatste.
En een jaar straf omdat mijn T niet 3 maanden onmeetbaar was en hij geen toestemming gaf voor de operatie. De psychologe mocht het slechte nieuws uitleggen (en ze liet duidelijk merken het niet eens te zijn met de beslissing maar ja, iedereen in die vergadering heeft een veto hè en dat opgehven krijgen is niet zo makkelijk) maar ik ging naar huis zonder de mogelijkheid om de T te onderdrukken. Wat een schijtlijster is die vent toch. Sorry geen sorry voor dat woord.
Sindsdien krijg ik recepten mee met wat ik wil. Maar een onderzoek naar waarom het bij mij niet werkt zou veel beter zijn. Ga ik niet in NL krijgen, zoveel is wel duidelijk geworden in de loop der jaren. Ik heb dan ook geen hoge pet op van endokrinologen in NL.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8029
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door Emma »

Het wordt tijd dat ze echt onderzoek gaan doen, ben ik helemaal met je eens. Want ondanks de lage waarden gebeurt er wel van alles. Waarom blijven bij dezelfde dosering de waarden bij de een zo laag en wordt het bij de ander best hoog, bij vergelijkbaar lichaamsgewicht en lichaamsbouw? Waarom zijn bij de een de lichamelijke veranderingen minimaal en bij de ander niet? En waarom zit er geen enkel verband tussen de estradiolwaarde en de veranderingen? Het is bekend dat FSH en LH hier een rol in spelen, maar welke precies?
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door Danielle »

Ik heb dat oplossen onder de tong geprobeerd met de estradiol (de Sandoz variant), maar die tabletjes zijn daar duidelijk niet voor bedoeld. Ze lossen langzaam op en pas nadat het blauwe laagje eromheen weg is en dat duurt lang. Dan heb je een flinke hoeveelheid poeder in je mond. Als ik het vergelijk met de tabletjes die ik vroeger wel eens van de dokter kreeg en ik onder mijn tong moest oplossen (ik dacht codeïne), dan is het wel anders. Die tabletten waren veel kleiner en smolten in een paar seconden weg.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
rachel
Berichten: 142
Lid geworden op: 16 feb 2015, 15:30
Gender: Trans MtF

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door rachel »

Dus als ik het alemaal goed begrijp hebben de transen in amerika een betere hormoon kuur?
viel mij ook op dat veel niet alemaal er vrouwelijker uitzien dan somige europese transen.
dus dat word emigreren of een hogeredosis smeken.
xxrachel
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door Veronica »

rachel schreef:Dus als ik het alemaal goed begrijp hebben de transen in amerika een betere hormoon kuur?
viel mij ook op dat veel niet alemaal er vrouwelijker uitzien dan somige europese transen.
dus dat word emigreren of een hogeredosis smeken.
xxrachel
Hogere dosis krijg je niet en heeft geen nut, in VS krijgen ze sowieso andere type medicatie die je hier niet krijgt of kunt krijgen (dat laatste geld in dit geval voor implantaten).
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door Danielle »

In de VS is cyproteronacetaat niet toegelaten. Daarom wordt er daar spirolactone voorgeschreven. Spiro is eigenlijk een diureticum, een plaspil, wat ook een niet echt handige bijwerking is. Volgens onderzoek zouden de twee in eeffectiviteit als anti-androgeen niet voor elkaar onderdoen en is het meer gewoonte om in Europa cyproteronacetaat voor te schrijven.
Mijn transitieblog: Fading Gender
MarloesIsWeg
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 sep 2012, 13:02
Gender: Vrouw

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door MarloesIsWeg »

Toen ik begon met hormonen was dat met spiro. De reden was dat ik toen ook veel keek naar Amerikaanse transen en vond dat de Amerikanen het beter doen. Op zich ben ik daar niet helemaal van teruggekomen, maar wat betreft spiro wel,dat heb ik een paar weken geprobeerd, maar ben toen overgestapt op androcur. De reden was dat ik na het plassen nog 5 minuten 'nalekte'. Tja, plaspil... En echt flink ook. Ook als ik zenuwachtig was, kon ik ineens nattigheid voelen, was echt gênant.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door Alice »

Als het lijkt over er geen onderzoek wordt gedaan is dit niet zo, men is nog steeds druk bezig met alles en iedereen te onderzoeken.
Toen ik vroeger naar de VUA ging kwam steeds het woord ‘labrat’ bij mij naar boven drijven, maar dat is iets persoonlijks

Gooren L (LJ), Asscheman H, de Ronde W (WP), Trotsenburg M (MA), Megens J (JA)
Als je even een van die namen invult in het zoekveld van
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed

kom je wetenschappelijke publicaties tegen over transseksualiteit zo vroeg als uit 1984 vaak vanuit de VU Amsterdam.

Geeft wat leuk leeswerk met soms een antwoord op je vragen.

Overigens, implantaten zijn wereldwijd een jaar of 5-6 niet meer verkrijgbaar.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.