HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door Amy »

Ik heb ook nog wel een vraag die hier thuishoort denk ik.
Wat is de grebruikelijke dosis voor cyproteronacetaat als die er een is?
Ik lees in de bijsluiter iets van 100mg per dag. Ze hebben mij 50mg per dag gegeven en dat ging best in de eerst 2 maanden maar nu begin ik het idee te krijgen dat het te weinig is omdat de laatste tijd mijn huid toch weer iets vetter lijkt te worden en er zijn nog een paar andere dingen waar ik me weer aan begin te ergeren.
Ik moet 24 april weer naar de endo bij het VU omdat ik dan ook oestrogeen zou krijgen, dan ga ik er eens naar vragen.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8029
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door Emma »

50 om mee te beginnen is echt genoeg... Er zijn zelfs geluiden dat na een bepaalde tijd 25 genoeg zou moeten zijn om de boel te onderhouden.

In de bijsluiter gaat het om doseringen van 100 tot zelfs 300 mg per dag, maar dat gaat over behandeling van prostaatkanker en zo. Het gebruik als middel bij transseksualiteit wordt in de hele bijsluiter niet benoemd. In feite gebruiken we het voor de bijwerkingen en die treden al op bij 50mg per dag.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Claire
Berichten: 1129
Lid geworden op: 05 feb 2013, 00:21
Gender: Vrouw
Locatie: Almere

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door Claire »

Karyn schreef:
Eva schreef:Wat is de dosering per tablet, Karyn? Is dat (zoals bij mij) 100mg, of 50mg?
50mg per tablet bij mij, dus dagelijks 150mg
Hier ook Spyro sinds een maand nu. (Ando ging niet meer ik werd er extreem moe van.)
Zelfde dosis 3x per dag 50mg.
Plas ook wel meer gelukkig 's nachts maar 1 keer meestal.
Vocht krijg ik genoeg binnen ik ben dan ook een ontzettende theeleut. :)
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door Danielle »

Amy schreef:Ik heb ook nog wel een vraag die hier thuishoort denk ik.
Wat is de grebruikelijke dosis voor cyproteronacetaat als die er een is?
Ik lees in de bijsluiter iets van 100mg per dag. Ze hebben mij 50mg per dag gegeven en dat ging best in de eerst 2 maanden maar nu begin ik het idee te krijgen dat het te weinig is omdat de laatste tijd mijn huid toch weer iets vetter lijkt te worden en er zijn nog een paar andere dingen waar ik me weer aan begin te ergeren.
Ik moet 24 april weer naar de endo bij het VU omdat ik dan ook oestrogeen zou krijgen, dan ga ik er eens naar vragen.
Zeker even aangeven dat je toch weer de effecten van testosteron merkt in je lichaam.

Het huidige standaard regime is 50mg androcur per dag. Een paar jaar geleden was dat nog het dubbele. Ik ben zelf op die 100 begonnen en na een tijd teruggezet op 50mg per dag. Toen ik daar toch nadelen van merkte en dat aangaf kreeg ik probleemloos weer de vertrouwde 100mg voorgeschreven.

Ik moet een en ander zelf ook weer aanhangig maken bij de arts over een paar weken. Ik merk dat ik de androcur gewoon mis. Sinds ik na de operatie gestopt ben heb ik weer een flink vettere huid en vind ik significant meer haar in mijn borstel en doucheputje. Ik heb twee maanden een lage dosis androcur gebruikt (had nog een doosje liggen, een kwart pilletje per dag, zo'n 12 mg, gaf alweer een positief resultaat.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door Amy »

Dankjewel Emma en Danielle. :D
Ik zal het zeker even aangeven en aanzien wat ze er van denken.
Nu vraag ik me nog wel iets af van hoe werkt dat spul, hoe wordt het opgenomen, is het misschien niet beter om die pilletjes in tweeen te delen en dan 25mg in de ochtend en 25mg in de avond te pakken? Misschien heeft dat een beter effect? Dat ga ik ook vragen.
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door Ilse »

Eva schreef:Uiteindelijk dus dezelfde dosis als ik, Karyn. Ik hoop er snel vanaf te zijn. Afgelopen nacht vier keer naar het toilet en een knallende hoofdpijn door vochtverlies...
Gek he, ik herken die klachten eigenlijk helemaal niet, ondanks dat ik nu al meer dan 2 maanden zeker meer dan 2 liter water per dag drink en dan komt daar nog de thee en koffie bij.
ik denk dat ik misschien 1x er in de nacht uit ben geweest om het toiler te bezoeken de laatste tijde, echt niet vaker.

maar fijn dat ze jou daar nu wel mee kunnen helpen Eva, hoop heel snel ;)
Groetjes,
Ilse
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door Janice »

Danielle schreef:
Amy schreef:Ik heb ook nog wel een vraag die hier thuishoort denk ik.
Wat is de grebruikelijke dosis voor cyproteronacetaat als die er een is?
Ik lees in de bijsluiter iets van 100mg per dag. Ze hebben mij 50mg per dag gegeven en dat ging best in de eerst 2 maanden maar nu begin ik het idee te krijgen dat het te weinig is omdat de laatste tijd mijn huid toch weer iets vetter lijkt te worden en er zijn nog een paar andere dingen waar ik me weer aan begin te ergeren.
Ik moet 24 april weer naar de endo bij het VU omdat ik dan ook oestrogeen zou krijgen, dan ga ik er eens naar vragen.
Zeker even aangeven dat je toch weer de effecten van testosteron merkt in je lichaam.

Het huidige standaard regime is 50mg androcur per dag. Een paar jaar geleden was dat nog het dubbele. Ik ben zelf op die 100 begonnen en na een tijd teruggezet op 50mg per dag. Toen ik daar toch nadelen van merkte en dat aangaf kreeg ik probleemloos weer de vertrouwde 100mg voorgeschreven.

Ik moet een en ander zelf ook weer aanhangig maken bij de arts over een paar weken. Ik merk dat ik de androcur gewoon mis. Sinds ik na de operatie gestopt ben heb ik weer een flink vettere huid en vind ik significant meer haar in mijn borstel en doucheputje. Ik heb twee maanden een lage dosis androcur gebruikt (had nog een doosje liggen, een kwart pilletje per dag, zo'n 12 mg, gaf alweer een positief resultaat.


Ik gebruik sinds begin december van 2014 50 mg Androcur per dag maar ik heb nog steeds best wel last van haaruitval... Wanneer stopte of verminderde dit bij jullie ? en is de dosis verhogen een optie ?
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8029
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door Emma »

Dat hangt van de hoeveelheid testosteron af die nog in je lijf zit. Meten is weten. En op zich is haaruitval ook een natuurlijk proces, net als breuk.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Madeleine
Berichten: 539
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:06

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door Madeleine »

En niet te vergeten, iedereen verliest haren..
Vroeger voelde ik mijzelf een "vreemde eend in de bijt", maar sinds ik het ben voel ik mijzelf heel normaal..:mrgreen:
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door Amy »

Haaruitval merk ik geen verschil in eigenlijk maar dat is denk ik meer omdat ik niet wist dat dat verranderd door dat spul en er niet op gelet heb.
Mijn haarborstel zit altijd wel vol haren maar dat is bij mijn zusje net zo goed dus zoals jullie al zeggen is dat normaal lijkt me.