Vraag over Verwijsbrief

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
katesu
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 sep 2023, 19:59
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: he/she

Vraag over Verwijsbrief

Bericht door katesu »

Hallo allemaal

Gisteren heb ik PsyTrans geregistreerd en heb ik beide gevraagde documenten (INSCHRIJFFORMULIER en AVG FORMULIER) ingevuld en verzonden. Nu rest alleen nog de verwijzing van mijn huisarts.

Ik heb morgen een afspraak met mijn huisarts en het punt is dat ik er maar één keer eerder ben geweest. Het was maart 2022. Verder ben ik er nog nooit geweest, misschien herkent ze mij niet eens. Mijn vraag is: zal ze gewoon een verwijzing voor mij accepteren en schrijven als ik zeg dat ik met HST wil beginnen? Zoals ik begrijp willen sommige huisartsen hiervoor geen verantwoordelijkheid nemen en geen verwijzing schrijven. Dus als ze weigert te schrijven, wat moet ik dan in deze situatie doen? Daarnaast is mijn Praktijk Centrale Artsen. Ik ben alleen benieuwd of de verwijzing die ik krijg van mijn huisarts voldoende is voor PsyTrans.

Ook wil ik gewoon andere dingen weten waar ik op moet letten tijdens mijn gesprek met de huisarts. Dus elk advies wordt op prijs gesteld

Dankjewel voor je antwoorden
Gebruikersavatar
katesu
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 sep 2023, 19:59
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: he/she

Re: Vraag over Verwijsbrief

Bericht door katesu »

HST --> HRT
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Vraag over Verwijsbrief

Bericht door Dawn »

Is altijd spannend zo een stap. In wezen gewoon vertellen dat je een verwijskaart wilt voor PsyTrans en waarom. De meeste huisartsen werken hier gewoon aan mee. Als de huisarts echt weigert dan zou je naar een andere huisarts kunnen overstappen of als het een groepspraktijk is daarbinnen een andere huisarts vragen.
Hoe moeilijk soms ook probeer jezelf te zijn

En mooi dat je bij PsyTrans hebt kunnen registreren🤗
Gebruikersavatar
katesu
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 sep 2023, 19:59
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: he/she

Re: Vraag over Verwijsbrief

Bericht door katesu »

Dawn schreef: 03 okt 2023, 19:42 Is altijd spannend zo een stap. In wezen gewoon vertellen dat je een verwijskaart wilt voor PsyTrans en waarom. De meeste huisartsen werken hier gewoon aan mee. Als de huisarts echt weigert dan zou je naar een andere huisarts kunnen overstappen of als het een groepspraktijk is daarbinnen een andere huisarts vragen.
Hoe moeilijk soms ook probeer jezelf te zijn

En mooi dat je bij PsyTrans hebt kunnen registreren🤗
Bedankt voor het antwoord. Ik hoop dat ze de verwijskaart onmiddellijk geven, zoals je zei. Ik heb gehoord dat het heel lastig is om van huisarts te veranderen en ik spreek helaas ook geen Nederlands. Daarom is het voor mij erg belangrijk om dit proces zo snel mogelijk af te ronden. Ik heb nog maar 1 maand om een Verwijskaart te krijgen :wship:
Irene_C
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 aug 2022, 13:57
Gender: Vrouw

Re: Vraag over Verwijsbrief

Bericht door Irene_C »

Je vraagt niet aan je huisarts om HRT. Je vraagt aan de huisarts een verwijzing voor de diagnostische fase. Pas als je die fase door bent kom je in aanmerking voor HRT en PsyTrans verwijst dan gewoon.
Gebruikersavatar
Suzanne1
Berichten: 201
Lid geworden op: 25 jan 2020, 02:46
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Nieuwegein

Re: Vraag over Verwijsbrief

Bericht door Suzanne1 »

Ik heb een paar maanden geleden het gesprek bij mn huisarts gehad. Nou ja, gesprek... ik heb hem verteld dat ik een doorverwijzing wil naar Psytans voor genderdysforie. Op de site van psytrans staat precies wat de huisarts moet doen.
Print dat uit en geef dat aan de huisarts.
Verder heb ik mijn huisarts gezegd dat ik geen gesprek nodig heb omdat ik hier al een tijd mee bezig ben en al veel informatie heb.
Of je daadwerkelijk in transitie wilt is op dit moment nog niet relevant. De huisarts is er alleen voor de doorverwijzing. Zorg dat je die krijgt, en klaar!
Succes!
:sad-bored: Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht!
Gebruikersavatar
Laura2021
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 mar 2021, 10:13
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Overijssel

Re: Vraag over Verwijsbrief

Bericht door Laura2021 »

Succes met je gesprek vandaag en ga ervan uit dat je de verwijsbrief deze week gewoon krijgt. Ik verwacht geen problemen, ben gewoon duidelijk zoals de andere ook vertellen. De tip van de brief van Suzanne is zeer nuttig.
Groetjes Laura :hbeat:
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3666
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Vraag over Verwijsbrief

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik stond destijds ook binnen 5 minuten buiten. De meeste huisartsen hebben weinig tot geen ervaring met transgenders en zullen dus graag doorverwijzen, zeker als je al huiswerk hebt gemaakt en weet waar je naartoe wilt.
Irene