Nieuwe chat! Zie dit topic.

Omdat het ons allemaal aangaat.

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Barbarella
Berichten: 1255
Lid geworden op: 15 jul 2012, 22:01
Gender: Vrouw

Omdat het ons allemaal aangaat.

Bericht door Barbarella »

FNV is een petitie tegen de ontwikkelingen in de zorg gestart.

http://www.fnvvoorzorg.nl/forms/volkspe ... d-de-zorg/

Delen via sociale media is wel zo zinnig.

Barbarella
Na mij de zondvloed!
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Omdat het ons allemaal aangaat.

Bericht door Jeste »

Een paar dagen geleden las ik toevallig in een krant over het probleem van relatief hoog ziekteverzuim bij mantelzorgers. Dat geeft toch aan dat het eigenlijk niet zo kan. De overheid wil dat we hard werken voor de baas (of liever nog als rechteloze ZZP'ers) en ook nog eens dat we aan de participatiemaatschappij deelnemen. En dan zien ze nog het liefst dat we daarnaast ook nog eens flink consumeren om de economie aan te jagen.
Dat gaat toch niet zo.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Omdat het ons allemaal aangaat.

Bericht door Emma »

Jeste schreef:(of liever nog als rechteloze ZZP'ers)
Nee wilden ze dat maar. Ze willen zo'n beetje dat ik verplicht een arbeidsongeschiktheidsverzekering en een pensioenverzekering afsluit. Daar heb ik helemaal geen geld voor. Stel dat, dan zou ik misschien moeten stoppen en van een uitkering gaan leven.

Maar ik dwaal af.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Barbarella
Berichten: 1255
Lid geworden op: 15 jul 2012, 22:01
Gender: Vrouw

Re: Omdat het ons allemaal aangaat.

Bericht door Barbarella »

De gedachte dat het invoeren van begrippen als "winst" en "concurentie" de zorg goedkoper zouden moeten maken is: achterlijk of kwaadaardig. Achterlijk als het uit de mond komt van iemand die het geloofd. Kwaadaardig als het komt uit de mond van iemand die er aan verdient.

Er is ook helemaal geen sprake van een vrije markt omdat iedereen verplicht verzekerd is.

Barbarella
Na mij de zondvloed!
Gebruikersavatar
Claire
Berichten: 1129
Lid geworden op: 05 feb 2013, 00:21
Gender: Vrouw
Locatie: Almere

Re: Omdat het ons allemaal aangaat.

Bericht door Claire »

Jullie hebben allemaal gelijk maar verras me nu eens met een (betaalbare) oplossing?
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Omdat het ons allemaal aangaat.

Bericht door Jeste »

Claire schreef:Jullie hebben allemaal gelijk maar verras me nu eens met een (betaalbare) oplossing?
De oplossing is dat we het gewoon zullen moeten accepteren dat dit soort dingen nou eenmaal geld kosten. Daartegenover staat dat de burger zal moeten accepteren dat er in ruil voor goede zorg wat andere dingen wat minder zullen zijn. Dat kan best, want een groot deel van de mensen kan best wat soberder leven. Dat doe ik zelf ook en dat is prima te doen.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Omdat het ons allemaal aangaat.

Bericht door Veronica »

Jeste schreef:
Claire schreef:Jullie hebben allemaal gelijk maar verras me nu eens met een (betaalbare) oplossing?
De oplossing is dat we het gewoon zullen moeten accepteren dat dit soort dingen nou eenmaal geld kosten. Daartegenover staat dat de burger zal moeten accepteren dat er in ruil voor goede zorg wat andere dingen wat minder zullen zijn. Dat kan best, want een groot deel van de mensen kan best wat soberder leven. Dat doe ik zelf ook en dat is prima te doen.
Met dat goede zorg ben ook het niet mee eens, op sommige vlakken is het erger geworden.

En daar betaal je naast je maandelijkse premie nog eens vrolijk 375 euro per jaar, ben zelf van mening dat eigen risico voor de minima afgeschaft moet worden.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Claire
Berichten: 1129
Lid geworden op: 05 feb 2013, 00:21
Gender: Vrouw
Locatie: Almere

Re: Omdat het ons allemaal aangaat.

Bericht door Claire »

Veronica schreef:
Jeste schreef:
Claire schreef:Jullie hebben allemaal gelijk maar verras me nu eens met een (betaalbare) oplossing?
De oplossing is dat we het gewoon zullen moeten accepteren dat dit soort dingen nou eenmaal geld kosten. Daartegenover staat dat de burger zal moeten accepteren dat er in ruil voor goede zorg wat andere dingen wat minder zullen zijn. Dat kan best, want een groot deel van de mensen kan best wat soberder leven. Dat doe ik zelf ook en dat is prima te doen.
Met dat goede zorg ben ook het niet mee eens, op sommige vlakken is het erger geworden.

En daar betaal je naast je maandelijkse premie nog eens vrolijk 375 euro per jaar, ben zelf van mening dat eigen risico voor de minima afgeschaft moet worden.
Jeste is leuk idee maar is het realistisch?
Veronica minima krijgen toch al zorgtoeslag. Ik geloof 69 euro per maand.

Ik wil hier niet bijdehand hier ofzo want ik heb eerlijk gezegd ook de oplossing niet.
Ik vind het wel leuk om erover na te denken hoe het wel zou moeten.

Denk wel dat er nog best wel geld te halen valt met minder bureaucratie.
Misschien een systeem met premie betalen naar draagkracht?
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Omdat het ons allemaal aangaat.

Bericht door Emma »

Tja, ik vind dat eigen risico ook niet bepaald sociaal. Alsof je een keuze zou hebben. Zeker als je ziet wat een bijstandsuitkering nog is.

Aan de andere kant, de meeste gemeenten hebben een verzekering in het leven geroepen die dat weer probeert te repareren. Geen idee hoe dat in de praktijk uitpakt hoor.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Omdat het ons allemaal aangaat.

Bericht door Danielle »

Het eigen risico is in het leven geroepen als prikkel om mensen bewuster met zorg om te laten gaan. Want er zijn er die voor een doosje paracetamol of een tubbetje voetschimmelcrème naar de huisarts gaan. "Want dan wordt het vergoed."

Destijds was het 100 euro. Inmiddels gebruikt de minister het als ordinaire bezuinigingsmaatregel. Voor dit jaar hebben de verzekeraars onderhandeld om het te verlagen, plannen van het kabinet waren een eigen risico van in de buurt van 450 euro. De verzekeraars hebben dat omlaag weten te praten naar 375. Deels uit eigen belang, zij worden opgezadeld met het innen van de rekening.

Het oorspronkelijke idee van het eigen risico kan ik wel achter staan. Maar de vorm die het nu aangenomen heeft is buiten proporties.
Mijn transitieblog: Fading Gender