Omdat het ons allemaal aangaat.

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Omdat het ons allemaal aangaat.

Bericht door Emma »

Ooit was er een tegemoetkoming voor chronisch zieken voor het eigen risico, de WTCG. Speciaal voor mensen die geen keus hadden. Maar die is ook wegbezuinigd.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Omdat het ons allemaal aangaat.

Bericht door Emma »

Overigens, je hoort mij niet roepen dat het stelsel van ziekenfondsen en particuliere verzekeringen terug moet. Dat systeem was nòg slechter. Dat vergeten we nog wel eens.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Omdat het ons allemaal aangaat.

Bericht door Veronica »

@Emma, verzekering van de gemeente is meestal niet basis alleen maar vaak aanvullend erbij, je krijg een bepaald pakket aangeboden maar je kan niet zelf kiezen welke.
Het kan wel veel geld schelen, mijn moeder had verzekering van ZV in Haarlem, de pakket die zij kreeg koste een flinke duit maar door de korting was dat uiteindelijk 'maar' €156 euro, alsnog duur aangezien ik toen voor basis 95 euro betaalde.
Verder verschilt welk pakket en van welke verzekeraar ook per gemeente maar in principe is dat meestal stuk duurder dan basis met standard eigen risico.

@Danielle, mee eens om een mooi voorbeeld te noemen moest ik de laatste 2 jaar mijn eigen risico in termijnen splitsen, puur omdat ik gewoon even 350 en 360 per jaar niet kon missen.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Omdat het ons allemaal aangaat.

Bericht door Jeste »

Wat ik bedoel met dat we het gewoon zullen moeten accepteren dat dit soort dingen nou eenmaal geld kosten, is dat we zullen moeten accepeteren dat er overheidsuitgaven aan zorg zijn. Die komen uit belastingopbrengsten en uit premies voor sociale verzekeringen. Dat is meer naar draagkracht. Idiote maatregelen, zoals het wegbezuinigen van een tegemoetkoming voor chronisch zieken en het veel te hoge eigen risico voor de zorgverzekering, zie ik ook absoluut niet zitten.
Ik zie heel wat mensen die het, voor wat betreft hun inkomen, ontzettend goed hebben. Die mogen best wel wat meer meebetalen in de vorm van belastingen e.d.
Hoge zorgkosten moeten natuurlijk niet terechtkomen bij de mensen die niet zo draagkrachtig zijn.

Helaas leidt dat dan weer tot protest bij dat deel van de bevolking dat het financiëel wel behoorlijk goed heeft (wij werken er al zo hard voor). Ondertussen geven die mensen hun geld wel uit aan allerlei onzin. Dat kan best wat minder. Die mensen kunnen, om maar een paar voorbeelden te geven, hun broodje voor onderweg ook thuis klaarmaken in plaats van op het station of bij de benzinepomp kopen, een keertje minder op vakantie, of naar de snackbar in plaats van naar een restaurant.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Omdat het ons allemaal aangaat.

Bericht door Lise »

Jeste schreef: Die mensen kunnen, om maar een paar voorbeelden te geven, hun broodje voor onderweg ook thuis klaarmaken in plaats van op het station of bij de benzinepomp kopen, een keertje minder op vakantie, of naar de snackbar in plaats van naar een restaurant.
waarna het tankstation, het reisbureau en het restaurant failliet gaan. zolang geld maar geconsumeerd wordt en niet opgepot wordt is het echt niet slecht voor een land als geld blijft rollen; meer consumptie is meer belasting is meer geld om (bijvoorbeeld) de zorg van te betalen.
om vanuit je eigen perspectief voor anderen te bepalen dat zij best met wat minder af kunnen omdat jij dat nou eenmaal kan vind ik net zo kwalijk als mensen die financieel goed af zijn die vinden dat mensen met minder best met nog minder kunnen. Ik houd niet zo van je eigen waarheid opleggen aan een ander.
Gebruikersavatar
Jennifer W
Berichten: 305
Lid geworden op: 17 aug 2014, 20:18
Gender: Vrouw

Re: Omdat het ons allemaal aangaat.

Bericht door Jennifer W »

Claire schreef:Jullie hebben allemaal gelijk maar verras me nu eens met een (betaalbare) oplossing?
Hai Claire,

Dit is simpel.....het systeem wat we hadden voordat die marktwerking nonsens in de zorg terecht kwam werkte prima en was voor iedereen betaalbaar. :)
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Omdat het ons allemaal aangaat.

Bericht door Emma »

Ehm, nee. Ik kan me nog heel goed herinneren dat ik in 1998 een kleine salarisverhoging kreeg en er per maand erg veel geld op achteruit ging omdat ik uit het ziekenfonds gegooid werd. En we hadden het al niet breed met een 'groot' gezin. Dat was heel erg schrikken. En ik was zeker niet de enige met dat probleem...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Jennifer W
Berichten: 305
Lid geworden op: 17 aug 2014, 20:18
Gender: Vrouw

Re: Omdat het ons allemaal aangaat.

Bericht door Jennifer W »

Ik ken dat verschijnsel ook....heb dezelfde situatie gehad..echter als je op het inkomen kwam waarop je particulier moest.....waar jij het nu ook over hebt....dan had je het over een best aardig/riant salaris...

Dus nee Emma.....sorry...dat gaat er bij mij niet in...
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Omdat het ons allemaal aangaat.

Bericht door Alice »

Sorry, maar bij mij gaat het er niet in dat het salaris zo aardig/riant is als je net over de ziekenfondsgrens gaat.

Dat salaris verdien je (dus niet krijgen) niet niets daar staat jouw kennis, kunde en verantwoording tegenover.

Als je net over die ziekenfondsgrens ging kon was de kans groot dat je een pittige premie moest betalen voor een ziektekostenverzekering ook kwam je vaak in een hoger belastingtarief.
Je kunt het een beetje vergelijken als nu iemand uit de bijstand voor het minimumloon gaat werken, men verliest een deel van de toeslagen, kwijtscheldingen belasting/waterschapslasten etc. en heeft daardoor netto minder te besteden.

Overigens als we door waren gegaan met het oude ziekenfonds systeem waren de kosten geheel niet meer beheersbaar geweest. Niet dat het nu beter gaat maar er gaat een besef komen voor een bepaald evenwicht in kosten-baten.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Omdat het ons allemaal aangaat.

Bericht door Emma »

http://krant.telegraaf.nl/krant/archief ... edupe.html

8367 gulden per jaar! Deel het door 12 maanden en 2,20371, dan zit je op 316 euro per maand voor een gezin. Dat is meer dan wat ik nu betaal, en rekening houdend met inflatie is die €316 nu eigenlijk €433. Mijn netto inkomen was toen als ik me niet vergis 2200 gulden per maand, dus net geen €1000.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]