Hollandse Zaken

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Yentl
Berichten: 277
Lid geworden op: 05 jun 2015, 14:52
Gender: Trans MtF

Re: Hollandse Zaken

Bericht door Yentl »

Al gezegd hier en dat vindt ik wel een goed punt. Creeër geen derde geslacht. Anders gaan we gender discriminatie in de hand werken.
Sweet kiss of goodbey
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Hollandse Zaken

Bericht door Danielle »

Veronica schreef:
Heleen schreef:
yasmin schreef: Klopt maar dat gedoe over genderneutraal dat vond ik irritand straks willen ze dat de m of v op de paspoort weg moet dan heb je het als trans wel moeilijk uit te leggen want er staat dan niet eens een geslacht meer in wat maakt de wcs nou uit ga gewoon naar een wc wat bij je past en dan zie je wel
*Spiegel* Dat gedoe over transseksueel vind ik maar irritant. Straks willen ze nog een m of v op hun paspoort die niet klopt met hoe ze geboren zijn. Dan heb je het als cismens maar moeilijk uit te leggen, want wat betekent geslacht nog? *Spiegel*
Ja inderdaad, mensen die non-binairy zijn doet dat om alle transseksuelen dwars te zitten :fpalm: . Ik wist al een tijdje dat empathie binnen t*kringen net zo schaars was als daarbuiten, maar dit bevestigt het wel weer even.
Ik blijf bij mijn punt, het moet niet over 1 kam ik vind dat de transgender paraplu nu te groot, ik vind dat je queers en transgenders enz. die niet specifiek hun geslacht weten, moet splitsen van transseksuelen.

Begrijp het niet verkeerd maar op deze manier is het gewoon te verwarrend, nu was er een tijdje terug iets over het weg halen van je geslacht op rijbewijs of verzekeringspas, je merkt meteen dat transseksuelen er tegen zijn, terwijl de mensen die niet specifiek een geslacht zijn of zich voelen er juist voor zijn.

En omdat alles "onder 1 dak" zit krijg je dit.

Sowieso, ben ik van mening dat dat hokjes verhaal steeds gekker wordt, ik sprak mensen via T groepen die een "X" in hun ID willen omdat ze zo niet in een hokje zitten, probleem is dat als meer mensen dat doen je zo alsnog een nieuw hokje creëert, man, vrouw en "X" maar dat lijken die mensen zich niet bewust van te zijn (om maar over te zwijgen dat je dan vaak ruzie erdoor krijgt).

Ook bedenken mensen zich dan vaak niet dat als je Willem of Sarah heet, dat je naam automatisch je geslacht verraadt, ik snap hun punt van "X" wel, maar werkelijk niemand die ik sprak bedacht zich zelfs 1 seconde dat dit niet zo uitpakt als hun denken en dat je zo alsnog een hokje creëert.
"Alle koeien zijn zoogdieren, niet alle zoogdieren zijn een koe."

Wat blijf je toch steeds terugkomen op die paraplu? Transgender is een parapluterm waar nu eenmaal verschillende subcategorieën kent. Waarom mogen mensen die zich anders voelen dan jij, maar toch met dezelfde problemen kampen, daar niet onder schuilen? Voel jij je in je zijn door hen bedreigt, of ben je gewoon onverdraagzaam tegenover 'anderen'. Het is juist dit soort wij-zij denken en verdeel- en heersstragieën die emancipatie van transgenders in de weg staat. Het is alsof het COC zich alleen maar in zou zetten voor de homomannen en lesbische vrouwen wegstuurt omdat ze hun eigen boontjes moeten doppen. Als jij je nou zo graag wil afscheiden van de grotere transgendergroep noem jezelf dan gewoon transseksueel en stop met zeggen dat je transgender bent.

Ik ben zelf juist blij dat het woord transseksueel, wat een medische term is voor mensen die hun fysieke geslacht -sekse- wensen te veranderen. Het woord komt nog uit de tijd dat er in een strikte binaire tweedeling tussen de geslachten werd gedacht. Tegenwoordig zijn de denkbeelden genuanceerder en begint men ook in de Nederlandse taal onderscheid te maken tussen de woorden gender (hoe je identificeert) en sekse (je fysieke geslacht). Het woord transgender doet veel meer waarde toedichten aan de mentale impact van het proces, terwijl transseksueel veel meer focust op dat seks gedeelte. Tenslotte vind ik transgender (dat ik uitspreek met een gewone Nederlandse g) gewoon veel fijner in het gehoor dan transseksueel met al die harde s- en k-klanken.

Over dat schrappen van de geslachtsaanduiding: daar is onderzoek naar gedaan. Vooral om te bepalen hoeveel dat nog toevoegd op een rijbewijs of bibliotheekkaart. Vanaf de allereerste keer dat het in de Tweede Kamer ter sprake is gekomen is er gewaarschuwd (ook door de voorstanders van afschaffing) dat hier behoedzaam mee omgegaan moet worden. Er zouden wellicht landen kunnen zijn die iemand zonder geslachtsaanduiding op het paspoort bijvoorbeeld niet toe laten. Daarom was de term ook: "onderzoek doen naar." Overigens voorziet het systeem dat paspoorten uitleest (die strook aan de rand met alle gegevens achter elkaar gescheiden door >>>), al in een derde geslachtsoptie. Technisch is het mogelijk, de internationale verdragen die dit regelen hebben hier al een voorziening voor.

En als het registreren van geslacht verdwijnt? Ben jij dan minder jezelf? Ik ben blij dat ik mijn voornamen en geslacht heb kunnen wijzigen. Maar ik heb zo'n vier jaar mezelf gepresenteerd als een ander gender dan ik volgens mijn ID kaart zou moeten. Nooit problemen meegehad, niet meer dan een ambtenaar die even twee keer moest kijken naar mijn nieuwe pasfoto toen ik twee jaar terug een nieuwe ID aanvroeg (nog met mannelijke voornaam en geslacht) en daar als vrouw voor hem stond, inclusief een lijkende pasfoto.

De reden dat 99% van de instanties naar je geslacht vraagt is omdat ze willen weten welke aanhef en voornaam woorden ze willen gebruiken. Wat je in je onderbroek hebt interesseert ze echt niets. De enige plek waar je anatomie er echt toe doet is bij de dokter en in de administratie voor bevolkingsonderzoeken. En zelfs daar is het niet zwart wit: zonder baarmoeder is het bij mij onnodig om een uitstrijkje te doen voor baarmoederhalskanker. Maar er zijn ook zat cisvrouwen die geen baarmoeder (meer) hebben. Daarentegen moet ik wel bedacht zijn op borstkanker (ook al kunnen cismannen dat ook gewoon krijgen) én prostaatkanker.

Ik zou het beter vinden als er wordt gevraagd welke aanhef en voornaamwoorden mijn voorkeur heeft. Als iemand duidelijk identificeert als man of vrouw is dat makkelijk. Voor hen die liever op neutrale wijze worden aangesproken is dat wat lastiger. De Nederlandse taal voorziet nog niet in voldoende genderneutrale voornaamwoorden, maar dat moet niet de reden zijn om het dan maar bij het oude te laten. Er zijn overigens wel, al zijn het er niet veel, genderneutrale voornamen. De eerste voorbeelden die me zo te binnen schieten zijn Anne en Dominique, van beide ken ik mannen en vrouwen die zo heten. Van een naam als Senne zou ik zo niet eens weten of het een jongens- of meisjesnaam zou zijn, maar dat kan ook komen door de culturele herkomst van die naam.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Claire
Berichten: 1129
Lid geworden op: 05 feb 2013, 00:21
Gender: Vrouw
Locatie: Almere

Re: Hollandse Zaken

Bericht door Claire »

Mooi geschreven Danielle
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Samantha
Berichten: 134
Lid geworden op: 09 jan 2014, 20:50
Gender: Transgender

Re: Hollandse Zaken

Bericht door Samantha »

Claire schreef:Mooi geschreven Danielle
Ik vind van niet omdat ik zelf vind dat veel mensen die transseksuel zijn gewoon niet verward moeten woorden met met mensen die dat niet zijn zoals queers.

Ook is het vaak zo in mijn trans kring dat mensen raar aangekeken worden als ze zeggen transseksuel te zijn en dat niet trans mensen het pas snappen als je zegt dat je transgender bent maar dan verwarren ze veel dingen omdat ze denken dat het allemaal hetzelfde is en datbis het niet.

Een goede vriendin van mijn is een queer en ook zij is van mening dat het gescheiden moet worden omdat zij dan zegt dat ze queer is en dan snappen mensen het niet en als ze zegt dat ze transgender is wel maar dan komen mensen met dingen als wanneer dat ding weg gaat of ben je man of vrouw en verder omdat mensen op TV transseksuelen zien die transgenders genoemd worden en dan denkt iedereen dat als je tramsgender bent je dus man naar vrouw of vrouw naar man bent en dan als queer wordt het erg ingewikkeld zo.

Het is al heel erg ingewikkeld erdoor.
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Hollandse Zaken

Bericht door Veronica »

@Samantha, ik moest je post even 2 keer lezen maar ik snap het nu wel, en geef jouw ook deels gelijk wat dat betreft.

Even een toevoeging, transseksueel is een ongelukkig woord aangezien het voor mensen die het niet kennen meer naar "iets over sex" neigt te gaan qua begrip, in plaats van "iemand die zijn of haar geslacht heeft veranderd".

Eigenlijk had ik mijn vorige post verkeerd verwoord dus hierbij het volgende.

Als transseksuelen uit de transgender "groep" worden gehaald zou het in mijn ogen wat helderder zijn, transgender zegt niet of je man of vrouw bent, je kan ook tussenin zitten, transseksueel daartegen is duidelijker erin, het is dit of dat.

(hopelijk is het nu wel duidelijker wat ik in eerste instantie al bedoelde)
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
yasmin
Berichten: 143
Lid geworden op: 21 jul 2015, 18:42
Gender: Transgender

Re: Hollandse Zaken

Bericht door yasmin »

Samantha schreef:
Claire schreef:Mooi geschreven Danielle
Ik vind van niet omdat ik zelf vind dat veel mensen die transseksuel zijn gewoon niet verward moeten woorden met met mensen die dat niet zijn zoals queers.


Ook is het vaak zo in mijn trans kring dat mensen raar aangekeken worden als ze zeggen transseksuel te zijn en dat niet trans mensen het pas snappen als je zegt dat je transgender bent maar dan verwarren ze veel dingen omdat ze denken dat het allemaal hetzelfde is en datbis het niet.

Een goede vriendin van mijn is een queer en ook zij is van mening dat het gescheiden moet worden omdat zij dan zegt dat ze queer is en dan snappen mensen het niet en als ze zegt dat ze transgender is wel maar dan komen mensen met dingen als wanneer dat ding weg gaat of ben je man of vrouw en verder omdat mensen op TV transseksuelen zien die transgenders genoemd worden en dan denkt iedereen dat als je tramsgender bent je dus man naar vrouw of vrouw naar man bent en dan als queer wordt het erg ingewikkeld zo.

Het is al heel erg ingewikkeld erdoor.
Helemaal mee eens
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Hollandse Zaken

Bericht door Danielle »

Veronica schreef:@Samantha, ik moest je post even 2 keer lezen maar ik snap het nu wel, en geef jouw ook deels gelijk wat dat betreft.

Even een toevoeging, transseksueel is een ongelukkig woord aangezien het voor mensen die het niet kennen meer naar "iets over sex" neigt te gaan qua begrip, in plaats van "iemand die zijn of haar geslacht heeft veranderd".

Eigenlijk had ik mijn vorige post verkeerd verwoord dus hierbij het volgende.

Als transseksuelen uit de transgender "groep" worden gehaald zou het in mijn ogen wat helderder zijn, transgender zegt niet of je man of vrouw bent, je kan ook tussenin zitten, transseksueel daartegen is duidelijker erin, het is dit of dat.

(hopelijk is het nu wel duidelijker wat ik in eerste instantie al bedoelde)
Zoals ik zei: iedere koe is een zoogdier, niet ieder zoogdier is een koe: iedere transseksueel is transgender, niet iedere transgender is transseksueel.

Als jij je nou beter voelt met jezelf identificeren als transseksueel: doe dat dan. Maar sla niet die neerbuigende toon aan die je hebt als je spreekt over anderen onder de transgenderparaplu, dat geldt ook voor Yasmin trouwens. Er is maar één persoon die kan bepalen welke genderidentiteit iemand heeft: dat is die persoon zelf en alle genderidentiteiten zijn even valide en even waardevol. Vergeet niet wanneer het gaat om het bevechten van onze rechten en acceptatie staan we samen een stuk sterker dan als versnipperde groepjes.

Ik ben blij met de opkomst van de term transgender in de maatschappelijke discussie en -taalgebruik. Het een inclusive woord waardoor in het bredere maatschappelijke debat bijvoorbeeld de genderqueers zich niet buitengesloten hoeven voelen. Of anders gezegd: hun belangen worden ook in de discussie betrokken. Zoals bijvoorbeeld tijdens de behandeling van de transgenderwet, in dat Tweede Kamerdebat is het voorstel gedaan om onderzoek te doen naar mogelijke afschaffing van geslachtsregistratie. Zo is transgender niet alleen als woord inclusive taalgebruik waardoor andere groepen zich betrokken voelen, hun belangen worden óók behartigt. Sowieso is de transgenderwet er eentje die niet alleen voor de transseksuelen is, voor hen was het strikt gezien niet eens nodig, die konden via de oude rechterlijke route al lang hun naam en juridisch geslacht aanpassen.

Daarnaast is transseksueel een achterhaalde term. Ja, voor iemand als ik het is het biologisch gezien een volstrekt correcte term, echter veel mensen begrijpen de inhoud ervan niet. Net zoals 'men' het woord theorie niet snapt (altijd leuk als je in discussie gaat met creationisten). Maar het woord transseksueel en de definitie ervan stamt uit een tijd dat er nog heel erg binair werd gedacht over gender en geslacht. Zo ongeveer de tijd dat ze bij het VUmc het protocol bedachten dat ze je alleen maar wilden helpen als je én hormonen én operatieve ingrepen deed én ging leven volgens hun definitie van man of vrouw. Gelukkig zijn ze daar al jaren afgestapt.

Als ik het dan toch over theorieën en wetenschap heb: de psychologische inzichten in genderdysforie veranderen nog regelmatig. Met als recent voorbeeld de aanpassing in de DSM V, waar het woord disorder (stoornis) uit de definitie is geschrapt. Gaandeweg de jaren wordt er meer nuancering in de theorieën gebracht en herkent en erkent men meer variëteiten. Er is meer dan man en vrouw: genderidentiteit is een spectrum met aan de ene kant mannelijk en aan de andere kant vrouwelijk. Het gros van de mensen, transgenders incluis zullen duidelijk ergens aan de ene of aan de andere kant zitten. Een klein deel hangt meer richting het midden rond en een enkeling hopt van de ene plek naar de andere.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Claire
Berichten: 1129
Lid geworden op: 05 feb 2013, 00:21
Gender: Vrouw
Locatie: Almere

Re: Hollandse Zaken

Bericht door Claire »

Wederom zo mooi gezegd Danielle
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Hollandse Zaken

Bericht door Veronica »

Claire schreef:Wederom zo mooi gezegd Danielle
Afbeelding

...
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hollandse Zaken

Bericht door Jeste »

Net was ik ook gaan kijken naar dit programma. Dat was er nog niet van gekomen, terwijl ik wel de discussie hier in dit topic aan het lezen was.

Wat me weer opviel was dat het, dankzij dat stukje waarin mensen op de Amsterdamse Noordermarkt aan het woord kwamen, best wel duidelijk werd dat er een enorme kloof is tussen verschillende bevolkingsgroepen. Op die Noordermarkt, wat een hippe biologische markt is, komt voornamelijk de elite. Die mensen zijn hoogopgeleid, hebben een grote culturele belangstelling en komen nauwelijks buiten hun Amsterdamse grachtengordelbiotoop. Een heel ander soort mensen dan een groot deel van de mensen die in plaatsen als bijvoorbeeld Heerhugowaard, Oss, of Waddinxveen leven en 5 ochtenden per week aanschuiven in de file of in de volle spitstrein naar het krantje Metro staren.
Jammer dat ze geen mensen hadden geproken die op een gewone markt in een andere stad dan Amsterdam (of Utrecht). Maar de aanleiding van het filmen op de Noordermarkt was natuurlijk dat daar iemand stond die deelnam aan het programma.

Wel goed dat de discussie over genderneutraal een beetje op gang komt. Er waren helaas wel weer wat missers in het programma, waarover hier al eerder werd gesproken. Dan wordt het duidelijk dat er bij velen nog niet zoveel wordt begrepen van genderdysforie.
Bij mij kwam het in het programma een paar keer over alsof "genderneutraal" er nu opeens geforceerd doorgedrukt moet worden. Dat geeft nogal wat weerstand. Het werkt op de emoties van veel mensen. "Die grachtengordelelite wil ons weer eens de les lezen". Met kleinere stapjes, zonder daar zo heel veel ruchtbaarheid aan te geven. Bijvoorbeeld op een formulier de keuze tussen M en V weg te laten, of in een aanhef op brieven te schrijven: "geachte voornaam achternaam" in plaats van "geachte mijnheer .... / mevrouw ....".
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Plaats reactie