10 oktober: 2de Buiten de Binary Dag in Nijmegen

aankondigingen voor bijeenkomsten en feesten (NIET commercieel!)
Rense
Berichten: 208
Lid geworden op: 06 feb 2013, 13:53
Gender: Trans FtM
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

10 oktober: 2de Buiten de Binary Dag in Nijmegen

Bericht door Rense »

Op zaterdag 10 oktober 2015 organiseert de Transgendergroep Nijmegen voor de 2de maal een Buiten de Binary dag: een dag vol workshops, lezingen, films, debat en meer over de ruimte buiten de hokjes, zowel op het gebied van gender als seksualiteit.
Meer info en het programma verschijnen ter zijner tijd hier: http://www.transgendernijmegen.nl/buiten-de-binary/
Om een indruk te krijgen kun je ook het programma van vorig jaar hier bekijken: http://www.transgendernijmegen.nl/zater ... trans-dag/

We zijn druk bezig met samenstellen van het programma. Voor bepaalde thema's zoeken we nog specifiek mensen die hun ervaringen willen delen. 1 daarvan is 'andere transities'. Ben jij niet naar 1 van de genderteams geweest? Ben je bijvoorbeeld naar het buitenland geweest, heb je via voeding je eigen hormoonbalans veranderd of ben je zonder enige lichamelijke transitie als jezelf gaan leven? En wil je je verhaal vertellen op ons symposium? Laat dan even van je horen.

Net zoals vorig jaar zouden we het weer heel fijn vinden als een paar mensen buiten Nijmegen flyers willen verspreiden in hun stad. Kun jij dat voor ons doen bij bijvoorbeeld de lokale transgendergroep, het COC, gay cafe, etc? Of gewoon bij je lokale bibliotheek? Laat het even weten en we sturen je een pakketje!

Afbeelding
Hana
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 jul 2014, 13:28
Gender: Vrouw
Locatie: Nijmegen

Re: 10 oktober: 2de Buiten de Binary Dag in Nijmegen

Bericht door Hana »

Ik ben sowieso van de partij Rense!
Ik vrees dat ik geen bijdrage kan leveren aan 'andere transities', maar ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Afbeelding
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: 10 oktober: 2de Buiten de Binary Dag in Nijmegen

Bericht door Eva »

Rense schreef:... Net zoals vorig jaar zouden we het weer heel fijn vinden als een paar mensen buiten Nijmegen flyers willen verspreiden in hun stad. Kun jij dat voor ons doen bij bijvoorbeeld de lokale transgendergroep, het COC, gay cafe, etc? Of gewoon bij je lokale bibli,otheek? Laat het even weten, en we sturen je een pakketje!
Eind augustus is er weer T-Amersfoort en dan zullen we graag flyers uitdelen, Rense. Stuur maar een pakketje. Mijn adres heb je nog, denk ik en anders krijg je wel een PB'tje :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Rense
Berichten: 208
Lid geworden op: 06 feb 2013, 13:53
Gender: Trans FtM
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 10 oktober: 2de Buiten de Binary Dag in Nijmegen

Bericht door Rense »

Sorry voor de trage reactie. ik kan je adres niet meer vinden, dus dat pbtje is zeer welkom!
Sky
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 aug 2015, 23:30
Gender: Trans FtM

Re: 10 oktober: 2de Buiten de Binary Dag in Nijmegen

Bericht door Sky »

Grappig dit, ik heb het over hetzelfde thema op verschillende forums :P

Rense ik zou wat vertellen over het concept genderfluid, aangezien ik mezelf daarmee identificeerde, alleen ik weet niet of dat nog van toepassing is :P
Ik heb er eindeloos over nagedacht en inmiddels denk ik dat ik mezelf zo zag omdat dat minder "heftig" was dan gelijk als transgender identificeren.

Het is allemaal enorm vaag dus ik betwijfel een beetje of ik daar iets over kan vertellen :) Ik dacht eerst dat ik het allemaal wel helder had.
Hoop dat ik niet je hele programmering door de war stuur!
Rense
Berichten: 208
Lid geworden op: 06 feb 2013, 13:53
Gender: Trans FtM
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 10 oktober: 2de Buiten de Binary Dag in Nijmegen

Bericht door Rense »

Hoi Sky, Als je nu nog niet zo helder hebt wat je wilt vertellen is dat goed hoor, volgend jaar doen we de Buiten de Binary vrijwel zeker weer! Mocht je wel iets willen presenteren, stuur dan even een mailtje naar info(at)transgendernijmegen.nl met kort de inhoud van wat je graag zou doen en of het een workshop/lezing/presentatie/iets anders zou zijn.

Het programma tot nu toe (met al 15 workshops, lezingen en films!) presenteren we binnen een week!
Rense
Berichten: 208
Lid geworden op: 06 feb 2013, 13:53
Gender: Trans FtM
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 10 oktober: 2de Buiten de Binary Dag in Nijmegen

Bericht door Rense »

HET PROGRAMMA IS ER!

11.00 Inloop
11.30 Opening
12.00-13.15 Eerste Ronde
- 1. Workshop: overleven in de transgenderzorg
- 2. Workshop: Sex en relaties met een ander lichaam
13.30-14.45 Tweede Ronde
- 3. Workshop: Tantra
- 4. Workshop: Poëzie
15.00-16.15 Derde Ronde
- 5. Workshop: First Steps to Queer Tango Heaven
- 6. Kunstproject
- 7. Workshop: Aseksualiteit en Gender
16.30 – 17.45 Vierde Ronde
- 8. Workshop: Polyamory en familie
- 9. Presentatie: Kink voor iedereen
18.00 – 19.15 Potluck eten
19.30 – 20.45 Vijfde Ronde
- 11. Documentaire: DOEN // LATEN
- 12. Bondage voor Beginners (deze workshop duurt 2 rondes!)
- 13. Comfortabel in je Lichaam als je transgender bent
21.00-22.15 Zesde Ronde
- 14. Workshop: First Steps to Queer Tango heaven
----. Vervolg Bondage voor Beginners
- 15. Ervaringsverhalen: Transgender zijn zonder het genderteam.
22.30 Gezamelijke afsluiting en feest!


BESCHRIJVING WORKSHOPS

1. Workshop: overleven in de transgenderzorg
In deze workshop zal Frederique beginnen met het toelichten van de uitgangspunten zoals die nu in de transgenderzorg gehanteerd worden op basis van DSM-V en de Standards of Care. Daarna gaan we met z’n allen in gesprek: op basis van de presentatie en op basis van prikkelende stellingen. Tot slot is er ruimte voor het stellen van brandende vragen. Doel is om goed beslagen ten ijs te komen als je gesprekken met medici in gesprek gaat, via de discussie die we hier voeren kunnen we van elkaar leren.

2. Workshop: Sex en relaties met een ander lichaam.
Een vrouw die lesbisch is en spastisch zal de aftrap geven met haar verhaal. Daarna een groepsgesprek waarbij mensen onder andere gevraagd zal worden wat hun eigen beelden en vooroordelen zijn als het gaat om gehandicapt zijn en sex en relaties. Deze workshop staat open voor mensen met en zonder functiebeperking.

3. Workshop: Tantra
Helene Baayen en Jan Tromp van Pure Nature Passion (http://www.purenature.nl) maken met jullie een kleine reis waarbij jullie zintuigen geprikkeld gaan worden. Na een korte introductie over tantra gaan we in tweetallen aan de gang. De partners wisselen halverwege van rol. Gevoelsvoorwerpen, geuren, kleine hapjes en geluiden gaan een bijdrage leveren aan het wakker maken van jullie zintuiglijk systeem. Voor mensen die in een veilige setting willen snuffelen aan tantra en van lichamelijk contact houden.

4. Workshop: Poëzie
Poëzie biedt vaak veel meer mogelijkheden dan gewone taal om je gedachten in woorden te vangen. In de workshop starten we met creatieve schrijfoefeningen. Daarna maken we, associerend en improviserend, korte persoonlijke gedichten over gender en identiteit. Grote woorden zijn niet nodig, er is geen goed of fout en gedichten hoeven zelfs niet te rijmen. Pluck is beeldend kunstenaar met een passie voor poëzie.

5. Workshop: First Steps to Queer Tango heaven
Queer Tango Argentino is een dans waar je heerlijk mee kunt spelen – leiden en volgen zijn genderonafhankelijk, en je hoeft niet eens één dansrol kiezen! Wisselen van rol tijdens het dansen of actief volgen, alles is mogelijk. Tijdens deze korte introductie leren wij hoe we met elkaar door onze Tango bewegingen kunnen communiceren en hoe we kleine grapjes kunnen uitwisselen.
Ilai geeft les in Queer Tango op Berlijns bekendste Queer Tango school, genaamd Queer Tango Berlin. Hij combineert de kennis van zijn studies dramatherapie en psychologie met zijn ervaring met het leiden van theater en psychologie workshops. Dit resulteert in een sfeer van groei door die uitproberen, fouten mogen maken en met elkaar lachen op de eerste plaats staan. Nadat de nieuwe tanguer@s op het Queer Tango Festival Berlijn 2015 met hem hun eerste stappen naar de tangohemel hebben gezet, kijkt Ilai ernaar uit Queer Tango naar Nijmegen te brengen! Wil je meer weten? Ilai blogt op tangologie.wordpress.com/ Deze workshop wordt 2 maal gegeven.

6. Kunstproject
Door Thijs Adriaans, beschrijving volgt. Kijk voor een voorproefje vast op: http://www.theodorusjohannes.nl

7. Workshop: Aseksualiteit en Gender
Ook mensen die aseksueel zijn, beleven mensen hun gender soms heel verschillend. De workshop is een gesprek met drie mensen die aseksueel zijn, waarvan er één agender, één transgender en één gender fluid is. Wie weet komen er tijdens het gesprek nog wel meer verrassingen naar boven bij de deelnemers!

8. Workshop: Polyamory en familie
Polyamorie: meervoudige liefde. Hoe doe je dat in relatie tot je familie? Als je het gesprek aangaat met je familieleden, waaronder ouders en kinderen, hoe pak je dat dan aan? Johnny en Benny Lobo van de stichting polyamorie nederland (polyamorie.nl) delen hun ervaringen en gaan met de deelnemers in gesprek over dit onderwerp.

9. Presentatie: Kink voor iedereen
Kink kan creatiever. Er bestaan honderden manieren om je seksualiteit te beleven maar het algemene beeld dat mensen hebben is een tweedeling tussen romantische seks bij kaarslicht of handboeien en zweepjes: Vanilla of BDSM. Maar er is zoveel meer. Rense vindt die tweedeling saai. Seks verdelen in Vanilla of BDSM is net zo beperkend als je kleuren beperken tot zwart en wit. En kinky sex verdelen in een ‘top en bottom’ of ‘sub en dom’ is net zo beperkend als het indelen van seks in ‘man en vrouw’. Tijd om bestaande denkpatronen kritisch onder de loep te nemen, te kijken wat voor kinks er nog meer bestaan en wellicht de fantasie te prikkelen.

10. Potluck eten
Potluck betekent: allemaal iets bijdragen en samen lekker eten. Dus neem allemaal iets lekkers mee! We zetten alle bijdragen op tafel en tasten samen toe. Als je je eten niet de hele dag mee wilt dragen kun je je spullen aan het begin van de dag afgeven in de grote zaal van het Roze Huis. Let op: we hebben maar weinig ruimte in de koelkast dus neem dingen mee die ook buiten de koelkast goed blijven.

11. Documentaire: DOEN // LATEN
Nora en Maite zijn een antropoloog en fotografe die met DOEN // LATEN een intiem kijkje in het leven van volwassen biseksuelen geven. Deze film, gebaseerd op interviews, is tot stand gekomen als onderdeel van een masterscriptie.

12. Bondage voor Beginners
Omdat liefde en kwetsbaarheid samengaan, kan het spannend zijn om jezelf ook fysiek aan iemand over te leveren. Maar met het voorzichtig, verantwoord en leuk vastbinden van een partner begin je niet altijd zomaar. In deze workshop leggen we daarom uit hoe je dit kunt doen bij iemand, of diegene nu bijvoorbeeld gespierd of gezet is, waar je op moet letten, en wat er zoal aan mogelijkheden bestaat. Tijdens de workshop worden er knopen uitgeprobeerd en als je bondagetouw hebt en dat mee wil nemen is dat heel welkom. Alleen kijken en luisteren mag ook.

13. Comfortabel in je Lichaam als je Transgender bent
Beschrijving volgt

14. Workshop: First Steps to Queer Tango heaven
(Herhaling)

15. Ervaringsverhalen: Transgender zijn zonder het genderteam.
Niet iedereen kiest de gebaande paden. Als de aangeboden zorg niet past of je helemaal niet (alle) zorg wil die geboden wordt, kiezen transgenders soms hun eigen pad. Hun keuzes en ervaringen delen ze graag met ons, niet om te vertellen hoe het moet, maar hoe het kan.
Sabina leeft al sinds 1982 als vrouw zonder ooit naar een genderteam te willen en vraagt zich af ‘wat maakt iemand nu eigenlijk een man of een vrouw of juist iets daar tussenin?’. Eveline, internetondernemer en transvrouw, zag bij het Vumc een totaal gebrek aan passie en bevlieging, betutteling en protocolfetish. Ze voelde zich genoodzaakt haar eigen weg te zoeken, helemaal parallel en toch alles in Nederland; van psycholoog via endocrinoloog naar de operaties.

16. Gezamelijke afsluiting en feest
Na een dag vol workshops willen we natuurlijk nog even lekker nakletsen en wie nog energie over heeft kan de nieuwgeleerde danspasjes uitproberen op de dansvloer. We houden een afterparty bij café Marcus Antonius tot in de late uurtjes.


BLIJF OP DE HOOGTE VIA:
https://www.facebook.com/events/477353112424879/
http://www.transgendernijmegen.nl/buiten-de-binary/
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: 10 oktober: 2de Buiten de Binary Dag in Nijmegen

Bericht door Ilse »

ziet er niet verkeerd uit Rense, ik zet die dag in ieder geval geval vast in mijn agenda ;)

Jammer dat Frederique al zo vroeg haar verhaal mag doen, want ik weet niet of ik dat wel haal, maar zeker een interessant en actueel onderwerp.
Groetjes,
Ilse
Rense
Berichten: 208
Lid geworden op: 06 feb 2013, 13:53
Gender: Trans FtM
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 10 oktober: 2de Buiten de Binary Dag in Nijmegen

Bericht door Rense »

Kleine wijziging in het programma: de workshop thuis in je lijf als transgender is naar de middag verplaatst.

11.00 Inloop
11.30 Opening
12.00-13.15 Eerste Ronde
- 1. Workshop: Overleven in de transgenderzorg
- 2. Workshop: Sex en relaties met een ander lichaam
13.30-14.45 Tweede Ronde
- 3. Workshop: Tantra
- 4. Workshop: Thuis in je lijf als transgender
- 5. Workshop: Poëzie
15.00-16.15 Derde Ronde
- 6. Workshop: First Steps to Queer Tango Heaven
- 7. Kunstproject
- 8. Workshop: Aseksualiteit en Gender
16.30 – 17.45 Vierde Ronde
- 9. Workshop: Polyamory en familie
- 10. Presentatie: Kink voor iedereen
18.00 – 19.15 Potluck eten
19.30 – 20.45 Vijfde Ronde
- 11. Documentaire: DOEN // LATEN
- 12. Bondage voor Beginners (deze workshop duurt 2 rondes!)
21.00-22.15 Zesde Ronde
- 13. Workshop: First Steps to Queer Tango heaven
----. Vervolg Bondage voor Beginners
- 14. Ervaringsverhalen: Transgender zijn zonder het genderteam.
22.30 Gezamelijke afsluiting en feest!
Rense
Berichten: 208
Lid geworden op: 06 feb 2013, 13:53
Gender: Trans FtM
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 10 oktober: 2de Buiten de Binary Dag in Nijmegen

Bericht door Rense »

De laatste flyers zijn nu de deur uit naar alle mensen die hebben aangeboden ze te verspreiden.
De flyers zijn nu helaas OP.
Maar we krijgen al super veel enthousiaste reacties dus we hebben de indruk dat het nieuws zich goed verspreidt :)
Plaats reactie