Enquête ervaringen VUmc

Psychologen en procedures
Kaasje
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:49
Gender: Trans MtF

Enquête ervaringen VUmc

Bericht door Kaasje »

We lezen heel veel ervaringen op diverse fora en websites over ervaringen over het traject van de transgenders bij diverse ziekenhuizen. Uiteraard lezen we meestal de zaken die niet goed gaan. Ik ben (zoals vele anderen) al aan het oriënteren welk ziekenhuis het beste bij mij past. Het lastige is dat veel verzekeraars mensen verplichten om naar VUmc te gaan. Sommigen kunnen nog naar Gent gaan, maar daar deed mijn verzekeraar ook al moeilijk over.

Om een goed beeld te krijgen welke ervaringen de mensen hebben van VUmc (zowel positief als negatief), wil ik jullie vragen om mijn enquête in te vullen en andere mensen -die niet actief zijn in dit forum- vragen om de enquête in te vullen:
https://www.survio.com/survey/d/A8U6K4C4F5P5L1T1G

Ik wil de uitslag van de enquête gebruiken om goed beeld te krijgen wat de ervaringen en consequenties waren en zijn (zoals op veel fora te lezen is), vastleggen in een mini-verslag en hiermee de verzekeringen EN de minister van Volksgezondheid bewegen om meer ziekenhuizen te contracteren dan alleen VUmc (en UMCG) en zelfs naar het verre buitenland (USA, Thailand et cetera). Ook VUmc zal het verslag krijgen. Het is belangrijk dat wij een keuze kunnen maken op basis van beschikbaarheid, goede kwaliteit en goed gevoel.
Het is niet mijn bedoeling om VUmc af te zeiken, maar juist om een goed beeld te krijgen van hoe groot de problemen zijn bij VUmc. Ze moeten het meer zien het als benchmarking en ik zie het als een constructief onderzoek om een aantal aspecten van de transgenderzorg in Nederland te verbeteren. Zeker omdat VUmc (en UMCG) aangewezen zijn als kenniscentrum, dan mogen (ik vind 'moeten') ze werken aan hun negatieve imago. Blijkbaar gaan een aantal zaken voor sommige mensen wel goed, maar er gaan ook een aantal zaken zeker NIET goed. Ook het feit dat sommige verzekeraars zich achter zelfverzonnen protocollen schuilen en Alwin/PIG/PII (en wellicht nog meer) in eerste instantie niet willen erkennen als deskundige transgenders is niet acceptabel. De transitie IS maatwerk en ieder heeft zijn of haar wensen en die moeten gerespecteerd worden. Het is ons lichaam en daar zijn we heel zuinig op!

Alvast bedankt!
Cassandra

Een opmerking nog: de (gratis) site staat 100 antwoorden per maand toe. Ik weet niet of er gelijk een blokkade komt, of dat ik zelf pas na een volle maand toegang krijg tot de 100+ antwoorden.
Gebruikersavatar
Madeleine
Berichten: 539
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:06

Re: Enquête ervaringen VUmc

Bericht door Madeleine »

Hoi er zit wel een foutje in je enquete, vraag 28 moet je wel beantwoorden maar heeft geen optie: niet van toepassing....
Vroeger voelde ik mijzelf een "vreemde eend in de bijt", maar sinds ik het ben voel ik mijzelf heel normaal..:mrgreen:
Kaasje
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:49
Gender: Trans MtF

Re: Enquête ervaringen VUmc

Bericht door Kaasje »

Dank je voor de tip, Madeleine. Ik heb de verplichting bij die vraag uitgezet. Ik zal er rekening mee houden met de verwerking.
Kaasje
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:49
Gender: Trans MtF

Re: Enquête ervaringen VUmc

Bericht door Kaasje »

Ik heb er nu 18 ingevuld gekregen en ik ben er erg blij mee.
Mijn doel was 100 om statistiek te kunnen bedrijven, maar gezien het tempo zal ik het doel bijstellen naar 50 (is nog redelijk te verantwoorden om statistiek te bedrijven).
Kom op mensen! Vul hem in en geef aan je vrienden en kennissen door.
De link is: https://www.survio.com/survey/d/A8U6K4C4F5P5L1T1G
Kaasje
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:49
Gender: Trans MtF

Re: Enquête ervaringen VUmc

Bericht door Kaasje »

Beste mensen,

De teller staat nu op 32, waarvoor mijn dank!!!

ik zou graag nog 18 reacties willen ontvangen! Vanaf 50 kan ik pas min-of-meer statistiek gaan toepassen.
Dus: kom op! Vraag aan je kennissen, vrienden en/of vriendinnen om die enquete in te vullen!
Kaasje
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:49
Gender: Trans MtF

Re: Enquête ervaringen VUmc

Bericht door Kaasje »

Beste mensen,

we zijn nu in mei en de teller staat nu op 35. Ik zou de enquête antwoorden willen gaan verwerken, echter kom ik voor de statistiek nog 15 reacties tekort.
Willen jullie jullie trans-kennissen, -partners of -vriend(inn)en willen vragen om deze enquête in te vullen? Ik zou graag de reacties op ca 23 mei beginnen te verwerken.

Ik kan niet beloven dat er echt veranderingen plaats gaan vinden, maar ik heb al van een GroenLinks politicus te horen gekregen dat men de vergoedingen-problematiek in de Tweede Kamer ter sprake willen brengen. De resultaten van deze enquête kunnen de politici helpen overtuigen met de praktijkervaringen.

Alvast bedankt!
Casandra
Milan
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 apr 2016, 18:16
Gender: Trans FtM

Re: Enquête ervaringen VUmc

Bericht door Milan »

Ik heb hem ingevuld.
Wat ik alleen niet begrijp is waarom je vragen krijgt over borstvergroting, ontharing e.d. terwijl je bij de eerste vraag aangeeft transman te zijn.
Kaasje
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:49
Gender: Trans MtF

Re: Enquête ervaringen VUmc

Bericht door Kaasje »

Milan schreef:Ik heb hem ingevuld.
Wat ik alleen niet begrijp is waarom je vragen krijgt over borstvergroting, ontharing e.d. terwijl je bij de eerste vraag aangeeft transman te zijn.
Je kon die vragen overslaan. Vragen met een * moet je beantwoorden. Andere vragen kun je beantwoorden als ze van toepassing zijn.
Het enquête systeem is in de gratis versie nogal dommig en bij een betaalversie kan je wel een IF <gender=transman> THEN go to question=xx et cetera opzetten.
Omdat ik deze enquête als mede-trans opgesteld heb en er verder geen geld wil uitgeven voor 1 enquête (12,40 euro per maand en dat zou dus opgelopen zijn tot 75 euro).

Ik wil een mooi rapport(je) gaan opstellen en het hier gaan publiceren, alsmede bij de minister van Volksgezondheid, VU en GroenLinks 2e Kamer fractie neerleggen en hoop ik dat ze met de resultaten actief aan de slag gaan om de vrijheid te verbeteren, maar ook de kwaliteit van de transzorg.
Kaasje
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:49
Gender: Trans MtF

Re: Enquête ervaringen VUmc

Bericht door Kaasje »

De stand staat nu op 41 reacties! :) Ik wil nog een week wachten en hoop ik dat er alsnog 9 mensen deze enquête willen invullen. Voor degene die de enquête al ingevuld hebben: dank jullie wel!
Na volgende week zal ik de enquête sluiten en de resultaten verwerken en in een verslagje verwerken.
Kaasje
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:49
Gender: Trans MtF

Re: Enquête ervaringen VUmc

Bericht door Kaasje »

Ik heb het toch iets langer laten lopen en vandaag had ik nog een reactie binnen gekregen. Het eindsaldo is 48. Ik ben er blij mee en ik zal na mijn vakantie de data en opmerkingen gaan verwerken en in een verslag eerst hier posten en hoor ik graag jullie reacties hierop.
Dank aan allen die de enquête hebben ingevuld!
De enquête is nu gesloten.