Best goede transgender uitleg

Pas ik nou in een hokje of niet?
Bregje
Berichten: 243
Lid geworden op: 05 okt 2015, 22:12
Gender: Vrouw

Best goede transgender uitleg

Bericht door Bregje »

Ik kwam dit stukje tegen op internet en vind het een best goede uitleg, dus ik dacht laat ik die eens delen:

http://www.scientias.nl/transgenders-va ... eranderen/

Wat mij erg aanspreekt zijn dit soort stukjes:

“Veel transgenders hebben geen probleem met hun lichaam, maar met de identiteit die op hun gender is geplakt”

Nu zijn er natuurlijk ook veel mensen die wel een probleem hebben met hun lichaam, en ik zou zelf ook best graag een paar dingen anders zien, maar hoe de omgeving je ziet en benadert, dat is waar het voor mij vooral wringt. Die verwachten typische mannendingen van mij en dat klopt zelden.

En ook:

"Een transgender wordt in het verkeerde lichaam geboren. Een man voelt zich vrouw en een vrouw voelt zich man. Sommige transgenders voelen zich noch vrouw, noch man."

Dat laatste stukje vraag ik me ook wel eens af. Hoor ik wel ergens bij? Wil ik ergens bij horen?

Helemaal niet slecht als deze punten allemaal genoemd worden in een toch redelijk kort stukje :)
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Best goede transgender uitleg

Bericht door Veronica »

Kan bete,r maar ik vond dit stukje interessant:
En transvrouwen (vrouwen in een mannenlichaam) kiezen veelal voor gelaatschirurgie, zodat ze sociaal gelezen worden als vrouw. Dat kan belangrijker zijn dan wat er tussen de benen zit en haast niemand ziet
Het is niet zo vreemd dat de buitenwereld dat onderstreepte moeilijk kan begrijpen, maar er zijn te veel gevallen waar er ruzie tussen transgenders zelf onstaat omdat ze je dan "minder trans" vinden.

Op zich is iemand trans als iemand zich zo voelt, als iemand een transgender is en zich een man of vrouw voelt is het voor mij een man, vrouw of indien wenselijk datgene wat diegene zich voelt (en anders gewoon diegene bij naam, dus geen man of vrouw, maar gewoon Piet of Anne).

Transgender is niks meer dan een betekenis waar het om gaat, meer niet.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Bregje
Berichten: 243
Lid geworden op: 05 okt 2015, 22:12
Gender: Vrouw

Re: Best goede transgender uitleg

Bericht door Bregje »

Ja dat is ook een goed stukje inderdaad. Moet ik het natuurlijk helemaal mee eens zijn.
BeaCherry
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 apr 2015, 15:55
Gender: Trans MtF
Locatie: Apeldoorn

Re: Best goede transgender uitleg

Bericht door BeaCherry »

hoi Bregje, bedankt dat je dit hebt gedeeld! Ik heb altijd gezegd dat ik een vrouwelijke man ben. Maar helaas, pas sinds ik ook me toon als vrouw wordt ik voor het eerst eindelijk in mijn vrouwelijke rol erkend en gezien.
Worden wie ik ben maakt me gelukkig.
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Best goede transgender uitleg

Bericht door Jessy »

Bregje schreef:“Veel transgenders hebben geen probleem met hun lichaam, maar met de identiteit die op hun gender is geplakt”
Dat heb ik ook al bij veel mensen gezien ja. Ik heb mensen ontmoet die nooit transitie zouden doen als ze zonder vooroordelen van anderen vrij konden doen en dragen wat ze willen.
Bregje schreef:"Een transgender wordt in het verkeerde lichaam geboren. Een man voelt zich vrouw en een vrouw voelt zich man. Sommige transgenders voelen zich noch vrouw, noch man."
"Het verkeerde lichaam" vind ik altijd een slechte woordkeuze. Wat er feitelijk aan de hand is is dat ons lichamelijk geslacht en onze mentale genderidentiteit niet overeen komen. Welke van de 2 in fout is, is niet echt ter zake, maar natuurlijk wel welke van de twee we kunnen herstellen om het plaatje te laten kloppen.
Laatst gewijzigd door Jessy op 08 nov 2015, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Bregje
Berichten: 243
Lid geworden op: 05 okt 2015, 22:12
Gender: Vrouw

Re: Best goede transgender uitleg

Bericht door Bregje »

Mooi gezegd. Helemaal mee eens :)
liske93
Berichten: 50
Lid geworden op: 24 jul 2014, 11:15
Gender: Trans MtF
Locatie: nijmegen

Re: Best goede transgender uitleg

Bericht door liske93 »

Jessy schreef:
Bregje schreef:“Veel transgenders hebben geen probleem met hun lichaam, maar met de identiteit die op hun gender is geplakt”
Dat heb ik ook al bij veel mensen gezien ja. Ik heb mensen ontmoet die nooit transitie zouden doen als ze zonder vooroordelen van anderen vrij konden doen en dragen wat ze willen.
Bregje schreef:"Een transgender wordt in het verkeerde lichaam geboren. Een man voelt zich vrouw en een vrouw voelt zich man. Sommige transgenders voelen zich noch vrouw, noch man."
"Het verkeerde lichaam" vind ik altijd een slechte woordkeuze. Wat er feitelijk aan de hand is is dat ons lichamelijk geslacht en onze mentale genderidentiteit niet overeen komen. Welke van de 2 in fout is, is niet echt ter zake, maar natuurlijk wel welke van de twee we kunnen herstellen om het plaatje te laten kloppen.

ik ben het hier echt mee eens,
ik vond het beetje raar om te lezen dat het echt naar t lichaam verwoordt wordt, ongeachter wat iemand is hij/zij moet gelukkig zijn hoe die genen het wilt
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: Best goede transgender uitleg

Bericht door Elise »

Goed artikel inderdaad Bregje. :)

Ik vond zelf fijn dat in het artikel ook voor deze kant van transgender zijn, aandacht is:
De groep transgenders die geen geslachtsoperatie willen, maar wél sociaal in de andere rol willen kruipen of een hormoonbehandeling voldoende vinden, wordt zichtbaarder. Het gaat voor hen meer over ‘hoe word ik gezien door de ander’.
Een hormoonbehandeling is dan vaak voldoende, omdat het wel een aantal zaken aan het lichaam verandert. En transvrouwen (vrouwen in een mannenlichaam) kiezen veelal voor gelaatschirurgie, zodat ze sociaal gelezen worden als vrouw. Dat kan belangrijker zijn dan wat er tussen de benen zit en haast niemand ziet.”
Bregje
Berichten: 243
Lid geworden op: 05 okt 2015, 22:12
Gender: Vrouw

Re: Best goede transgender uitleg

Bericht door Bregje »

Dat vind ik ook :)
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: Best goede transgender uitleg

Bericht door Elise »

Bregje schreef:Dat vind ik ook :)
He fijn, dan sta ik daar niet alleen in :D
Plaats reactie