Nieuwe chat! Zie dit topic.

Verward & wel/geen grs

Pas ik nou in een hokje of niet?
Leonie X
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 jan 2015, 01:20
Gender: Vrouw

Verward & wel/geen grs

Bericht door Leonie X »

Hallo iedereen,
Ten eerste wil ik even zeggen dat ik veel heb gehad aan dit forum. Ik heb veel nuttige info gelezen en ik ben mezelf net iets beter leren kennen, maar...
Ik ben aangemeld bij het VU en zit nu te wachten op telefoontje voor m'n eerste afspraak voor diagnostiek. Ik heb waarschijnlijk meer nagedacht dan ooit over mijn trans-zijn, maar ben nu nogal in de war. Ik werd bij mijn intake verteld dat het diegene niet de beste optie lijkt om mij hrt te laten doen en uiteindelijk de grs (ik weet tevens niet of dit een 'test' was). Ik was op dat moment nogal boos/verdrietig geworden, en raakte in een putje voor een tijd. Ik ben erachter gekomen dat ik mijn lichaam niet haat, alhoewel ik liever een vrouwelijk lichaam wil dan een (gespierd) mannelijk lichaam. Ik zou niks tussen m'n benen kunnen hebben en ik zou daar waarschijnlijk tevreden mee zijn (net zoals Barbie). Daarnaast ben ik niet seksueel actief en de gedachte van top zijn interesseert me ook niet (is dit tmi?). Toch zou ik liever geboren willen zijn als vrouw en ik denk dat dit te maken heeft met de maatschappij, hoe ik aangesproken wordt en het beeld die de meenste mensen hebben bij mannen. Ik zou als vrouw waarschijnlijk een stuk blijer leven.
Ben ik op de juiste plek in het VU? Ik wil niet tegen hen en mezelf liegen. Is transitie zelfs nog een goede 'optie' voor mij? En de grs?
Ik weet dat ik uiteindelijk zelf alle keuzes moet maken en dat het lastig is om te helpen, maar als iemand ervaringen wil delen of manieren heeft om op die vragen een soort van antwoord te vinden, zou dat natuurlijk tof zijn.
x
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Verward & wel/geen grs

Bericht door Veronica »

Aparte conclusie van het VU, tijdens de intake horen ze dit niet te zeggen, intake is net een inschrijving en een kennismaking met jouw.

Pas bij diagnostische gesprekken mogen ze conclusies trekken.

Daarnaast ben je niet verplicht om voor de srs te gaan (geslachtsoperatie) en er zijn genoeg transgenders die volledig als vrouw leven maar voorlopig of voor altijd die operatie laten zitten.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
LunaWeisse
Berichten: 406
Lid geworden op: 24 dec 2015, 23:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Amstelveen

Re: Verward & wel/geen grs

Bericht door LunaWeisse »

Ik vindt het ook merkwaardig dat ze dit al tijdens de intake hebben geconcludeerd, en komt niet heel professioneel over.
Al heb ik van een andere transvrouw gehoord dat ze ook tegen haar hetzelfde zijden tijdens de intake, puur omdat een aspect niet past in het stereotype transgender beeld (geen haat tegenover de genitaliën).

Bij de diagnostische gesprekken zit je als het goed is bij een andere psycholoog, en ik zou het daar zeker aankaarten.
Horizons that host no scenery
Starless, unending skies
Then wakes the beastly void
...Starless unending skies
The dance of stardust stills
Drapes the mountains...

Winter Thrice!
Leonie X
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 jan 2015, 01:20
Gender: Vrouw

Re: Verward & wel/geen grs

Bericht door Leonie X »

Ik vond het ook al apart ja.
Mij werd ook verteld dat alleen degenen met de meest extreme vorm van genderdysforie worden behandeld, in andere woorden dan (is nu al een paar maanden geleden).
Veronica schreef: Daarnaast ben je niet verplicht om voor de srs te gaan (geslachtsoperatie) en er zijn genoeg transgenders die volledig als vrouw leven maar voorlopig of voor altijd die operatie laten zitten.
Ja klopt. Ik denk dat hormonen wel juist zijn voor mij, en dan zie ik later wel hoe het zit met de srs. Ik heb ook wel eens gelezen dat veel transgenders pas (meer) haat tegenover hun genitaliën kregen toen ze full time gingen..
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Verward & wel/geen grs

Bericht door Veronica »

Het is wat je haat noemt, er zijn transgenders die hun genitaliën het liefst afhaken en je hebt mensen als ik, ik accepteer het niet,maar kan er eventueel mee leven.

Dat extreme valt mee, anders zouden in mijn ogen ruim de helft van de huidige transgenders geen groen licht hebben gehad van nota bene het VU zelf, zelfs ik niet aangezien ik mij 100% vrouw voel, maar toen ik klein was vond ik lego en auto's juist leuker dan poppen, ik voel mij een vrouw maar ben nooit dat echte stereotype trans geweest wat sowieso bullshit is aangezien iedereen anders en uniek is.

Niet dat meisjes zelfs alleen met poppen spelen, mij zus is een echte meid maar speelde vroeger met auto's en had een hekel aan roze en jurkjes...
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Verward & wel/geen grs

Bericht door Danielle »

Ik zou me nog niet te druk maken Stefani. Zo te lezen ben je prima op je plek bij het genderteam, het hoeft niet voor jezelf een volledig uitgemaakte zaak te zijn voor je daar met de gesprekken begint. Ook als je flinke twijfels hebt over je genderidentiteit kunnen ze je helpen, al is het alleen maar door je de juiste vragen te stellen tijdens de gesprekken waardoor je gaat nadenken over dingen.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Leonie X
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 jan 2015, 01:20
Gender: Vrouw

Re: Verward & wel/geen grs

Bericht door Leonie X »

Veronica schreef:Het is wat je haat noemt, er zijn transgenders die hun genitaliën het liefst afhaken en je hebt mensen als ik, ik accepteer het niet,maar kan er eventueel mee leven.

Dat extreme valt mee, anders zouden in mijn ogen ruim de helft van de huidige transgenders geen groen licht hebben gehad van nota bene het VU zelf, zelfs ik niet aangezien ik mij 100% vrouw voel, maar toen ik klein was vond ik lego en auto's juist leuker dan poppen, ik voel mij een vrouw maar ben nooit dat echte stereotype trans geweest wat sowieso bullshit is aangezien iedereen anders en uniek is.

Niet dat meisjes zelfs alleen met poppen spelen, mij zus is een echte meid maar speelde vroeger met auto's en had een hekel aan roze en jurkjes...
Ik ben blij dat je zegt dat het meevalt, ik vind dat stereotype gedoe namelijk ook allemaal bullshit, alhoewel ik de grootste fan was van poppen en jurkjes ed.

Thanks voor de geruststelling Danielle. Het is fijn dat ik niet gelijk hoef te kiezen wat ik wil voordat de belangrijke vragen zijn gesteld!
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: Verward & wel/geen grs

Bericht door Elise »

Stefani schreef:[
Thanks voor de geruststelling Danielle. Het is fijn dat ik niet gelijk hoef te kiezen wat ik wil voordat de belangrijke vragen zijn gesteld!
Dat is inderdaad een geruststelling.
Gebruikersavatar
Madeleine
Berichten: 539
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:06

Re: Verward & wel/geen grs

Bericht door Madeleine »

Niets nieuws onder de zon hoor Stefani,

Wel schandalig dat de suggestie wordt gewekt dat je niet door zou mogen omdat geen "ernstig geval" bent.
Zelf ben in ook zo'n voorbeeld, na het hele circus doorlopen te hebben heb ik een pauze ingelast omdat ik niet 100% zeker was over mijn operatie.
Ben ik ook eerlijk over geweest, hormoontherapie: JA, srs: misschien/minder spannend (op dat moment in ieder geval).

Hopelijk laat je je niet ontmoedigen door 1 of andere hork ;)
Vroeger voelde ik mijzelf een "vreemde eend in de bijt", maar sinds ik het ben voel ik mijzelf heel normaal..:mrgreen:
Leonie X
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 jan 2015, 01:20
Gender: Vrouw

Re: Verward & wel/geen grs

Bericht door Leonie X »

Madeleine schreef:Niets nieuws onder de zon hoor Stefani,

Wel schandalig dat de suggestie wordt gewekt dat je niet door zou mogen omdat geen "ernstig geval" bent.
Zelf ben in ook zo'n voorbeeld, na het hele circus doorlopen te hebben heb ik een pauze ingelast omdat ik niet 100% zeker was over mijn operatie.
Ben ik ook eerlijk over geweest, hormoontherapie: JA, srs: misschien/minder spannend (op dat moment in ieder geval).

Hopelijk laat je je niet ontmoedigen door 1 of andere hork ;)
Ik vond het ook best schandalig, was er nogal door verbaasd en verward.
Maar het klopt, heb gemerkt dat je het niet zeker móet weten. Een pauze invoeren is zeker goed dan, ook slim.
Ik laat me niet opfokken of zo. Zit nu wel nog te wachten op een telefoontje voor de diagnostische fase, haha.

PS: sorry voor het late antwoord!