Nieuwe chat! Zie dit topic.

Google stel me een artikel voor, wat vinden jullie?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
anne-nienke
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 apr 2013, 18:32
Gender: Onzeker

Google stel me een artikel voor, wat vinden jullie?

Bericht door anne-nienke »

Hoi,

Soms komt google met voorstellen: "misschien is dit nuttig". Ik kreeg dit artikel voor mijn neus: http://www.thepublicdiscourse.com/2015/02/14305/

Ik vind het artikel verschrikkelijk slecht geschreven. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ik ou graag zien dat mensen een stukje van het artikel pakken en dat met een argument onderuit halen.

Ik ga in op dit stukje:

"I have not referred to Joshua by using female pronouns or by using his self-invented female name of “Leelah.” The reason I am not doing this is simple: Joshua was not a girl—he was a boy—and to address males with female pronouns or females with male pronouns is to contribute to our culture’s confusion about sexuality and the nature of the human person, which is literally leaving casualties in its wake. No amount of surgical mutilation of body parts, effeminate behaviors, or artificial female appearances can make a man a woman."

Hij praat hier over ene Joshua als zijnde een jongen. Deze indeling gebeurt slechts op wat vluchtig door artsen is vastgesteld tijdens de geboorte (en via taal aan elkaar wordt doorgegeven. Dit wordt ondersteund door het feit dat we vrij goed instaat zijn om mannen en vrouwen van elkaar te onderscheiden (terwijl we dat nooit controleren, dus eigenlijk weten we dat niet). Over het algemeen lijkt deze indeling vrij goed te werken en dat sterkt ons in het idee dat er een biologische basis is voor deze indeling. Echter de natuur geeft ons vele voorbeelden waar deze indeling helemaal niet zo vanzelf sprekend is. Mensen met XY chromosomen en een androgen ongevoeligheid worden geboren als meisjes. Ze gedragen zich vaak als meisjes, ze identificeren zich als meisjes en ze zien er vaak uit als meisjes. Als we dat dan in een argument gieten (als we gender identiteit even weglaten en ons alleen richten op DNA en vleeswaren):

P1 een man is iemand met XY chromosomen en een piemel
P2 een vrouw is iemand met XX chromosomen en een vagina
P3 sommige mensen hebben XY chromosomen en een vagina
C Deze personen zijn geen man en geen vrouw.

Ongeacht hoe je de definitie van P1 en P2 kiest, de natuur stel je onmiddellijk voor gevallen waarbij personen buiten die definitie vallen (of passen onder beide). Dat is ook de kern van zijn slechte betoog. Hij lijkt te werken vanuit een definitie: als je een piemel hebt dan ban je een man (daarom is Joshua een jongen). Als je die dan weghaalt dan ben je volgens deze persoon nogsteeds een man. Deze beste man past stiekem steeds zijn definitie van een man en een vrouw aan zodat ze zijn mening ondersteunen. Hij schiet volledig voorbij aan het feit we als gemeenschap mensen indelen in de groep man/vrouw op basis van een definitie die overduidelijk niet overeenkomt met de biologische werkelijkheid. De indeling man/vrouw is verzonnen (echter wel redelijk nauwkeurig).

Nou, aan jullie de volgende. Of je gaat door op mijn stukje....ik hoe wel van de discussie (vooral om er iets van te leren).
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Google stel me een artikel voor, wat vinden jullie?

Bericht door Amy »

Er zijn best veel artikelen op internet schreven door heel domme simpele mensen, net zoals deze waar je dat stukje uit hebt. Niet serieus te nemen.
Waarom er zo'n grote anti-trans beweging is weet ik niet, ik snap niet wat die mensen daar nou uit halen nouja behalve die gekke gelovigen dan die vinden dat het niet kan of zo maar er zijn ook andere.

Leelah is toch dat meisje die zelfmoord had gepleegd omdat haar ouders haar heel erg dwars zaten met haar trans gevoelens?

Ik krijg trouwens deze melding als ik het artikel probeer te openen: "Access denied. Your IP address [185.93.230.7] is blacklisted. If you feel this is in error please contact your hosting providers abuse department." terwijl dat niet mijn IP adres is en ik ook geen Tor of zo gebruik.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Google stel me een artikel voor, wat vinden jullie?

Bericht door Anon20190122 »

Zoek maar op leelah alcorn dan heb je wel een heel goed idee wat voor idioten dit soort stukken schrijven! :fpalm:
Gebruikersavatar
LunaWeisse
Berichten: 406
Lid geworden op: 24 dec 2015, 23:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Amstelveen

Re: Google stel me een artikel voor, wat vinden jullie?

Bericht door LunaWeisse »

Het verwondert me altijd dat de niet-religeuse anti-trans malloten altijd terugvallen op brugklas niveau biologie of een 'slippery slope' argument (identifying as a cat does not make you a cat). Het bewijst alleen maar dat ze werkelijk de ballen verstand hebben van wetenschap. Maargoed, de discussie aangaan is volkomen zinloos en het beste wat je kan doen is gewoon dit soort dom volk straal negeren.

Laats heb ik een link gepost van BBC news waarin werd aangetoond dat er anatomische verschillen in de hersenen van transen T.O.V. niet transen bestaan, dus iedereen die roept 'if you're a man, you're a man. science agrees' is ronduit ignorant, want science disagrees :P
Horizons that host no scenery
Starless, unending skies
Then wakes the beastly void
...Starless unending skies
The dance of stardust stills
Drapes the mountains...

Winter Thrice!
Gebruikersavatar
Bailey
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 sep 2015, 11:30
Gender: Trans MtF

Re: Google stel me een artikel voor, wat vinden jullie?

Bericht door Bailey »

FullMoonSynch schreef:Laats heb ik een link gepost van BBC news waarin werd aangetoond dat er anatomische verschillen in de hersenen van transen T.O.V. niet transen bestaan, dus iedereen die roept 'if you're a man, you're a man. science agrees' is ronduit ignorant, want science disagrees :P
ook op die onderzoeken is overigens voldoende op aan te merken. zo wordt er onvoldoende rekening gehouden met neuroplasticiteit, is de samplesize erg klein en is er maar weinig bekend welke invloed hrt op het brein heeft.

een juister antwoord zou zijn dat er hints zijn van verschillen, maar dat we het gewoon niet kunnen hard maken.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Google stel me een artikel voor, wat vinden jullie?

Bericht door Alice »

In den beginne, als Google met een voorstel komt "misschien is dit nuttig” moet je er niet op ingaan, openen. Je wordt afgeleid van je directe zoekopdracht.

Als je zoekt op Google kom je tig aantallen documenten, geschriften, stellingen etc. tegen die allemaal een theorie verkondigen, ook wetenschappelijk, over het fenomeen Transgender.
Zoals bekend staat tegenover een stelling, theorie, gelijk een tegenstelling om de eerste te ontkrachten.
Je moet zelf uitmaken welke de juiste is, lezen, lezen, lezen.

Ben ik heden een man of vrouw?

Als je naar de chromosomen kijkt, voor mijn srs waren die XY.
Na mijn operatie zijn die niet veranderd dus ik ben man gebleven.
Wel is mijn lichaam, zover mogelijk, aangepast aan mijn eerder bestaande vrouwelijke psyche.
Ik lees af en toe documenten, postings die het transgender zijn verklaren. Niet dat ik hier wat aan heb maar het is wel eens leuk om te lezen.
Het heeft mij nog niet veel opgeleverd dan s’nachts in bed hier over te denken om dan s’ ochtends met een knallende hoofdpijn en een rot humeur op te staan.
Beperkt denkraampje enzo.

Gelukkig zegt iedereen braaf en netjes Mevrouw tegen mij en dat bevestigd, voor mij, wie ik ben. En daar gaat het om.



Voor VtM lees, XX chromosomen, vrouw, Meneer
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
anne-nienke
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 apr 2013, 18:32
Gender: Onzeker

Re: Google stel me een artikel voor, wat vinden jullie?

Bericht door anne-nienke »

FullMoonSynch schreef: Laats heb ik een link gepost van BBC news waarin werd aangetoond dat er anatomische verschillen in de hersenen van transen T.O.V. niet transen bestaan, dus iedereen die roept 'if you're a man, you're a man. science agrees' is ronduit ignorant, want science disagrees :P
Het gene dat mij het meeste stoort is dat ze werken van uit een definitie die ze nooit defineren. Wat ze gebruiken als definitie veranderd afhankelijk van het argument dat ze willen maken. De dagelijkse praktijk is echter nog veel eenvoudiger. Als je voldoet aan het stereotype van een vrouw, dan spreken mensen je aan als vrouw etc etc.

Verder lijkt hij volledig voorbij te gaan aan het bestaan van de gender identiteit van het brein. Infeite zegt hij: ook al zou het bestaan, wat dan nog? Of je het wetenschappelijk kan bewijzen dat het bestaat....ik weet het niet. Een simpele vraag geeft al een piep klein beetje inzicht in het feit dat er meer is dan chromosomen en lijf als het gaat om gender. Stel iedereen maar de vraag: zou je van lijf willen ruilen met je partner?
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Google stel me een artikel voor, wat vinden jullie?

Bericht door Isabelle »

Sorry dit artikel staat voor mijn gevoel zo vol met onzin dat ik niet eens ga beginnen met stukjes eruit kiezen, want dan moet ik het voor mijn gevoel helemaal doen.

Iedereen kan tegenwoordig een onafhankelijk onderzoek ergens vandaan halen die zijn zaak versterkt.
Zo hij ook.
Ik kan hetzelfde doen en al mijn onderzoeken op tafel gooien en alles ontkrachten maarja weinig zin in.


Ik vind vooral waar en hoe hij het presenteert discutabel.

Snap niet dat iemand die filosofie heeft gestudeerd zo erg zijn naam kan misbruiken naar het grote publiek toe om mensen een zijn idee over een gehele groep te laten overnemen.
Hij begeeft zich op het terrein wat we 'Moral Philosophy' noemen. Het nadenken over hoe mensen hun leven zouden moeten leiden.
Hoewel deze persoon maar wat graag zijn eigen moraal de wereld in wil brengen(applied Ethics), legt hij zelf geen basis aan de lezer voor hoe deze gedachtes over moraal zijn ontstaan. Hij neemt snel wat Normatieve ethiek van anderen, over het onderwerp transgender, op in zijn stuk maar laat daarbij totaal niet merken dat de manier hoe hij het bekijkt gewoon een zienswijze is binnen de morale ethiek. Hij presenteerd het als feitelijk naar de wereld toe,vervuld van zijn eigen idee over moraal. Alsof zijn moraal absoluut is. Hij weet wat anderen geluk brengt. Het is die menselijke aard om altijd maar het juiste of het echte te bepalen bij zaken waar zelf niet veel kennis bij de gene zelf of in het algemeen over beschikbaar is.
Het is hetzelfde liedje als met psychologen die teveel toepassen wat ze denken maar te weinig nadenken over wat de psyche van anderen kan bevatten. Daarom is het verhaal net als met psychologen, je moet maar net het juiste artikel met jouw ideeën tegenkomen om elkaar te begrijpen.
Helaas, omdat er een taboe nog ligt op het transgender zijn, is het makkelijk voor hem om kwaad te doen en daar moet hij zich van bewust zijn vind ik.
Hij is tevens deontologisch bezig.

Hier wat leeswerk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Teleologie
https://nl.wikipedia.org/wiki/Deontologie
https://nl.wikipedia.org/wiki/Deugdethiek
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gevolgenethiek

IK vind de Gevolgenethiek het mooist persoonlijk, houd rekening met anderen en de vrijheid van de geest.
Liberaal ideaal.

Hij is gewoon bezig zijn ideologie te presenteren aan het volk, niks mis mee op zich.
Maar dit is toch schadelijk naar lezers toe omdat er geen ruimte is voor discussie zoals bijvoorbeeld bij een debat waarbij verschillende zienswijzen op het onderwerp zich kunnen uitlaten over het onderwerp.
(knipoog naar de zorg van trangenders in Nederland)
Veel van dit soort artikelen worden de wereld in gegooid door filosofen zonder na te denken over wat het algemene publiek die weinig doet met filosofie of nadenkt over ethiek ermee doet.
Ze eten het als hapklare brokken omdat meneer zich filosoof noemt, bah.

IK vind het niet de moeite waard zijn mening onderuit te halen, hij mag denken wat hij wil ,maar vind de plek waar hij het doet, zo in het openbaar en zonder de consequenties te overzien wel te beoordelen.
Een simpel zinnetje met 'thats just my opinion' mis ik wel aan het eind van zijn artikel.

Groetjes,
Isabelle
82c65d4a
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 mei 2016, 16:18
Gender: Trans MtF

Re: Google stel me een artikel voor, wat vinden jullie?

Bericht door 82c65d4a »

Er zijn tal van medische behandelingen die een - al dan niet genetisch of aangeboren - aandoening pogen te verhelpen, of de gevolgen te verlichten. Zelden zul je iemand horen over de 'onnatuurlijkheid' van dergelijke behandelingen, of hoe ze tegen een of andere 'natuurlijke orde' in gaan. Net zomin zul je argumenten horen in de trant van 'natuurlijk orde en wetten' wanneer het gaat over de behandeling van kwalen die gepaard gaan met het volstrekt natuurlijke proces van ouder worden.


Van alle behandelingen voor dsm genoteerde 'aandoening' is de transgender aanpak van gender-dysforie zoals die tegenwoordig gangbaar is één van de meest effectieve. Waar gemiddeld 1 op de 3 behandelingen effect sorteert is dit bij transgender behandelingen ca 8 à 9 op de tien, bijna 3 keer zo effectief. Daarnaast is er nog een sterk positief effect op de gemiddelde levensverwachting van mensen met gender-dysforie, waarmee de kosten per gewonnen levensjaar relatief laag uitvallen.
Gebruikersavatar
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Google stel me een artikel voor, wat vinden jullie?

Bericht door Mirthe_s »

fenke schreef: Daarnaast is er nog een sterk positief effect op de gemiddelde levensverwachting van mensen met gender-dysforie, waarmee de kosten per gewonnen levensjaar relatief laag uitvallen.
Waar is daar meer over te vinden?