RLE?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

RLE?

Bericht door Blue »

Ik begreep uit het vorige topic dat je pas met HRT mag starten als je direct als het andere geslacht gaat leven.

Persoonlijk vind ik dit nogal kort door de bocht.
Voor mijn vrienden en familie ben ik al uit de kast. Voor mijn collega's en werkgever echter niet.

Nu is de werkkleding die ik draag redelijk "Unisex"
Zelf zou ik ervoor kiezen om met de HRT en gezichtsontharing te starten en vervolgens geleidelijk de rest veranderen, men gaat vanzelf wel vragen stellen. Waar ik uiteraard wel eerlijk op zal antwoorden.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik zou niets liever willen dan als vrouw door het leven gaan maar niet voordat mijn stem enigszins getraind is en ik er naar mijn gevoel vrouwelijk genoeg uitzie zodat ik naar buiten durf te gaan.

Het laatste wat ik wil is gezien worden als: "Een vent in een jurk" om het maar even plastisch uit te drukken.

Op dit moment probeer ik me zo neutraal mogelijk te kleden. (Jeans/shirt/wandelschoenen). En probeer ik mijn houding en gedrag heel geleidelijk te veranderen.

Verder heb ik een online MtF vrienin de me helpt bijna dagelijks mijn stem te trainen.
Dit is echter wel in het Engels om ze uit USA komt.
Dus ik ben al best intensief bezig. Maar als vrouw op werk verschijnen is nog een brug te ver.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: RLE?

Bericht door Danielle »

Drie maanden na de start van de HRT. Dan gaan de eerste veranderingen opvallen en is het wel handig als je uit de kast bent. Mijn ervaring met ruimschoots vooraf uit de kast komen is mij uitstekend bevallen. Maar daar moet ik wel zeggen dat ik behoorlijk open-minded collega's heb en dat de helft van mijn mannelijke collega's homo is, helpt ook mee.

Verder: blijf vooral jezelf. Als jij het type voor jeans en t-shirt bent. Blijf dat dan ook gewoon, zeker als dat past in de bedrijfscultuur. schakel alleen in een rustig tempo om naar jeans en t-shirt met wat andere pasvorm. Ga niet ineens in bloemetjesjurken met zware make-up naar je werk. Houd er rekening mee dat gezichtsontharing een proces van makkelijk 1-2 jaar is. (uitgaande van 10 laserbehandelingen met 6-8 weken ertussen) en dat ook de hormonen zeker een jaar nodig hebben om tot volle uiting te komen. Je zal gaandeweg je transitie toch uit de kast moeten gaan komen.

Tip van mij: ga ook naar een logopedist voor je stem. Je bent al wel bezig met werken aan je stem, maar dat kan ook nadelige effecten hebben. Een logopedist weet waar je op moet letten om je stembanden gezond te houden. Het keelonderzoek dat de KNO-arts voor het genderteam doet is er niet voor niets.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Claire
Berichten: 1129
Lid geworden op: 05 feb 2013, 00:21
Gender: Vrouw
Locatie: Almere

Re: RLE?

Bericht door Claire »

Dat heb je niet helemaal goed begrepen.
Er wordt van je verwacht dat je binnen 3 maanden na de start van de HRT in het andere geslacht gaat leven.
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Gebruikersavatar
Paula050
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 jan 2014, 00:39
Gender: Vrouw

Re: RLE?

Bericht door Paula050 »

Ik heb wel de indruk dat ze nu nu meer aansturen op 'omgaan' voordat je groen licht krijgt. Mijn psycholoog (vumc) heeft me dat iig wel sterk aangeraden. Ik heb ook één gesprek gehad met een vervangster en die was dezelfde mening toegedaan. Of dit nu de mening is van een individuele psych of 'stilzwijgend beleid', ik weet het niet. Ik ben nu bijna twee maanden 'om', en ik vind het eigenlijk prima dat we deze planning hebben aangehouden. Een dezer dagen hoor ik of ik groen licht krijg, donderdag as is het teamoverleg.
Klinisch bewezen effectief
Gebruikersavatar
Maria_G
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 jan 2015, 22:32
Gender: Trans MtF
Locatie: Eastern Europe

Re: RLE?

Bericht door Maria_G »

There are GICs (Gender Identity Centers/Clinics) in UK.
Some of them have published Q&A about RLE.

The most interesting question was:
1. Is it true that GIC officials send spies to check whatever a TS patient really lives in an opposite gender role full time?
The answer was - "We have no money for that leaving alone privacy issues"

The truth is that many TS patients just attend assessment appointments presented in an opposite gender. They continue to live lives as before.
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: RLE?

Bericht door Veronica »

Maria_G schreef:There are GICs (Gender Identity Centers/Clinics) in UK.
Some of them have published Q&A about RLE.

The most interesting question was:
1. Is it true that GIC officials send spies to check whatever a TS patient really lives in an opposite gender role full time?
The answer was - "We have no money for that leaving alone privacy issues"

The truth is that many TS patients just attend assessment appointments presented in an opposite gender. They continue to live lives as before.
En dat vind ik zo erg tegenstrijdig, dan gaat zo iemand vechten om eindelijk hrt te krijgen en dan gaan ze vrolijk maandenlang (soms zelfs jaren lang) door als hun oude ik, maar wel mopperen dat mensen hun niet als vrouw zien.

(ik moest dat even kwijt)
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Maria_G
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 jan 2015, 22:32
Gender: Trans MtF
Locatie: Eastern Europe

Re: RLE?

Bericht door Maria_G »

I started my HRT in 2000.

Now I am planning SRS but I am not sure about RLE even after SRS.
Why the RLE is so important? Is it someone's personal interest that I lived in some prescribed way?

We have HRT and we have SRS because of GD. Then we can live in a harmony with our body.
And we can stop pretending. It is important.

Playing social roles is something a bit different. A presentation is also not a binary thing.

While I would fight for the right to be myself and for the right to be open about myself,
I am very flexible about playing roles and visual presentations. Well I would not make an idiot from myself wearing men suits but most clothes and looks are in between and are acceptable.

Added:
"Well I would not make an idiot from myself wearing men suits"

I would reconsider it for very good salary. Women are wearing special protection clothes at work so probably why should I make a problem? Wearing a men suit and naming myself as a male 8 hours per working day for a good salary. I definitely would consider such propositions.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: RLE?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Veronica schreef:
Maria_G schreef:There are GICs (Gender Identity Centers/Clinics) in UK.
Some of them have published Q&A about RLE.

The most interesting question was:
1. Is it true that GIC officials send spies to check whatever a TS patient really lives in an opposite gender role full time?
The answer was - "We have no money for that leaving alone privacy issues"

The truth is that many TS patients just attend assessment appointments presented in an opposite gender. They continue to live lives as before.
En dat vind ik zo erg tegenstrijdig, dan gaat zo iemand vechten om eindelijk hrt te krijgen en dan gaan ze vrolijk maandenlang (soms zelfs jaren lang) door als hun oude ik, maar wel mopperen dat mensen hun niet als vrouw zien.

(ik moest dat even kwijt)
Het is ook niet mijn keus, maar ik kan me wel voorstellen dat iemand de RLE zo ingrijpend vindt, dat ze die bij bepaalde gelegenheden (werk, gezin...) tijdelijk op een laag pitje, om erger te voorkomen.
Irene
Gebruikersavatar
amy_Harder
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 mei 2015, 21:22
Gender: Trans MtF
Locatie: Amersfoort

Re: RLE?

Bericht door amy_Harder »

ik, had het deze maandag gezegt en ze pakte het heel goed op volgende week woensdag gaan ze het in de groep zeggen hoef het niet eens zelf te doen aangezien het me vrije dag is. ik zou het gewoon zeggen het lijkt veel erger dan het eigelijk is. plus voor mij was werk het enigste Negatieve puntje nog
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: RLE?

Bericht door Cait »

Hoe kom je erbij/ denk je dat mensen inderdaad als oppositie gender bij vu komen en de rest doorleven als niet-wens geslacht ? Ken je mensen als dat ? Snap niet waarom transgenders dat zouden doen