Nieuwe chat! Zie dit topic.

Een jaar in de andere rol?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Een jaar in de andere rol?

Bericht door Veronica »

Jennifer W schreef: Anyways, dit is wat mij betreft de druppel...

Mij zie je hier op dit forum nooit maar dan ook nooit meer.....
Dat is nergens voor nodig, iedereen heeft een eigen mening dus om nou meteen weg te gaan...

Dat terzijde, labrat of proefkonijn, eigenlijk zijn wij dat wel, het klinkt misschien lullig maar de medicatie en de effecten ervan bij een bepaalde dosis worden op ons getest met onze toestemming, wij willen onszelf zijn, en hun (het VU) wil weten wat het met onze lichaam doet, aangezien dingen als zo'n bloedtest alsnog gedaan moeten worden, kunnen hun daarnaast het ook onderzoeken.

In een notendop, ja wij zijn stiekem vrijwillige labratten of proefkonijnen :D

Dat terzijde, VU gebruikt al jaren hetzelfde dosis, een goed onderzoek bestaat uit verschillende resultaten en in dit geval dan verschillende resultaten van verschillende doseringen, je kan altijd groep A die en die dosis geven en groep B een ander, maar VU lijkt dat helaas niet te doen en dat is zonde.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: Een jaar in de andere rol?

Bericht door NaomiClareNL »

Joukje schreef:Iemand anders die misschien mijn bovenstaande vraag beantwoorden kan?
Het valt mij op, ik was destijds in 2008 ook zo, dat veel mensen zich ontzettend druk maken over VUmc, ja zelfs bang zijn. Totaal niet nodig.

Wat het VUmc zegt dat je moet doen en wat je daadwerkelijk doet zijn natuurlijk twee geheel verschillende dingen 8-) 8-) 8-) 8-)

Je kunt het hele trajekt in je eigen tempo doen. Je hoeft zelfs niet in de kleding van het gewenste geslacht te komen! Dus als je gewenste geslacht leven vanaf 3 maanden hormonen is ook niet nodig als je dat niet kunt of wilt. Door schade wijs geworden raad ik het persoonlijk zelfs af voor zaken buiten de deur. Mijn mening is dat je dat pas moet doen als je een goede 6 maanden of meer onderweg bent met de hormonen of zoveel eerder als dat de hormonen goed hun werk doen. Dus als mensen je vaker als mevrouw dan meneer aanspreken en je bent trans vrouw dan is de tijd aangebroken om definitief de stap te zetten.
Bij trans mannen zal het dus wat eerder zijn dan bij trans vrouwen...

Het enige waar je echt aan gebonden bent is wanneer de termijn van 1 jaar RLE ingaat. Die word uitsluitend en alleen door VUmc bepaald en die gaat in op de dag dat je een recept voor hormonen meekrijgt. Geen dag eerder, al leef je al 20 jaar als vrouw.

En ander punt waar veel mensen zich druk om maken is dat ze iemand moeten aanwijzen waar de psycholoog een gesprek mee wil, meestal een familielid of vriend/in. Is ook helemaal niet nodig. Heb ik bijvoorbeeld totaal niet gedaan en dit was geen probleem.

Velen gaan, mede door de lange wachtlijsten eerder 'om'. Dat is ieders goed recht maar kan wel met problemen gepaard gaan zoals lastig gevallen worden op straat en zo of leiden tot ontslag op het werk. Gebruik de tijd in ieder geval om je leven (ook financieel) op orde te brengen en jezelf te trainen in bijvoorbeeld makeup.
Het is ook ZEER aan te raden als je transvrouw bent om dan al met gezichtsontharing te beginnen. Moet je wel zelf betalen want de zorgverzekering betaald pas na start met hormonen en ik weet niet of je dat nu ook nog van de belasting af kunt trekken, destijds kon ik dat in ieder geval wel. Het kost namelijk echt veel tijd en als je pas na start van hormonen er aan gaat beginnen maakt het je RLE niet makkelijker.

Geheel persoonlijk vind ik een RLE als voorwaarde bij een behandeling van gender dysforie niet meer van deze tijd. Eigenlijk is het gewoon misdadig want het kan je in gevaarlijke situaties brengen terwijl dat niet nodig is. Gelukkig zijn we niet zo barbaars als in Engeland waar je EERST een jaar RLE moet doen voordat ze je hormonen geven. En die samenleving is vele malen transfobischer dan de onze...

En ook dat hele psychologische onderzoek is, uiteindelijk, alleen maar tijdverlies en dus overbodig.

Ach, re psycholoog. Ik heb van meerdere mensen, zowel neuro atypische mensen (mensen met verschijnselen van autisme), of bij wie een psycholoog vermoedde dat er een vorm van autisme in het spel was, gehoord dat dit problemen bij de beoordeling opleverde. Er was blijkbaar wetenschappelijke belangstelling in een mogelijk verband tussen autisme en gender dysforie. Dit heeft in 1 geval tot een vertraging van bijna een jaar en geestelijke schade geleid. Wees gewaarschuwd!
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: Een jaar in de andere rol?

Bericht door NaomiClareNL »

Van dat hele wetenschappelijke onderzoek heb ik niet zo'n hoge pet op. Het is mij opgevallen dat men maar wat doen en zeker niet iedere keer hetzelfde meet...
En hoe lang is men nu al bezig? Hoe lang nog voordat dat onderzoek afgerond is? Het enige wat er daadwerkelijk sinds 2008, toen ik me in oktober aanmeldde, veranderd is, is de dosering cyproterone acetaat. Die is gehalveerd. Dat hoorde ik voor het eerst in, ik dacht, 2012. En ik had al zeer zware problemen gerapporteerd in de zomer van 2011 (suicidaal depressief).

En als er al onderzoek gedaan wordt dan ben ik bang dat we als Nederlandse trans vrouwen gewoon zwaar de klos zijn. Ik hoor bijna niet anders dan dat borstgroei onder de maat blijft bijvoorbeeld. Dit in tegenstelling tot andere plaatsen in de wereld waar men iets anders gebruikt dan Systen 100 oestrogeen pleisters. Ik kan me niet voorstellen dat we genetisch zoveel afwijken van transvrouwen elders in de wereld die ook een (noord/west) Europese afstamming hebben...

En als het al zo is dat we als groep minder borstgroei hebben dan andere groepen trans vrouwen dan doet men daar geen onderzoek naar. Onderzoek doet men sowieso alleen maar naar wat de prof interessant vindt en verder niet. Een goede vriendin van mij die gaat vrijwel altijd mee naar de afspraken met de endokrinoloog. Ze heeft zelf biologie gestudeerd (net als prof Verheijen) en is uiteindelijk de wetenschap niet ingegaan omdat het daar alleen maar om hobbies van de prof gaat (kort door de bocht en in mijn woorden). Ze heeft zelfs eens wanhopig uitgeroepen dat ik, met alle mislukkingen, nu juist een ideaal onderzoekssubject ben omdat je dan mogelijk eerder wat leert dan van iemand waar alles op rolletjes verloopt. Sterker nog, als ze nog in de biologie zat en de middelen had dan had ze me zelf onderzocht. De reaktie van prof Verheijen? Intense stilte en met geen woord op alles ingaan terwijl hij in mijn ogen eigenlijk direkt aangevallen werd op zijn werk...

Nou ja, als een endokrinologie professor, in het bijzijn van getuigen, zegt dat hij geen flauw idee heeft waarom het misgaat en dan slechts één lullig onderzoekje weet te bedenken terwijl ik al 3 jaar om een diepgravend onderzoek vraag, vraag mij dan niet om vertrouwen te hebben. Met mijn boerenverstand heb ik tot nu toe net zoveel bereikt als dat hel 'kennis' en 'zorg'centrum voor genderdysforie.

Sterker nog, mijn huisartsen hadden hetzelfde kunnen bereiken als ze een beetje informatie van dat 'kenniscentrum' gekregen hadden en ze hadden ook meer en eerder wat anders kunnen proberen. Had me heel wat reiskosten bespaard en mogelijk ook heel wat geestelijke ellende.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Een jaar in de andere rol?

Bericht door Janice »

Ik wordt echt een beetje moe van het VU, de verhalen die je constant hoort die zo vergelijkbaar zijn met jezelf en het poldermodel dat men hier hanteert. Helaas ben je op ze aangewezen en zit er voor de rest vrij weinig op. Depressing.
Gebruikersavatar
Butterflyflaps
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 jun 2015, 01:48
Gender: Transgender

Re: Een jaar in de andere rol?

Bericht door Butterflyflaps »

[quote="NaomiClareNL"]Van dat hele wetenschappelijke onderzoek heb ik niet zo'n hoge pet op. /quote]

Nou ik was me al wel bewust dat de wetenschap in zijn kinderschoenen stond dus ergens heb ik ook weer zoiets laat het nog maar tien jaar een vaart varen maar denk niet dat ik nog zo lang ongelukkig wil zijn.
Everyones body chemistry differs.
Het zou érg fout zijn moest er een vaste dosis zijn.
Het is niet voor niets dat een dokter voortdurend je bloedwaardes moet opvolgen.
Maar het verschil ivm Azië tov Europe VS Amerika is wel groot.
Overigens weet ik niet of het aan de dosis ligt maar ik denk dat je borstgroei toch vooral genetisch gaat zijn hoor, MtF vriendin van me gaat ondertussen al naar een grote C bijna D O.o
Plus, heb er nog niet teveel ingekeken maar naar zoveel ik weet is oestrogeen veranterwoordelijk voor de geslachtsveranderingen

androgenen/estrogenen/progestogenen zijn de seks-gerelateerde, dan zijn er ook de mineralocorticoiden en glucocorticoiden & andere modulators.
Dus ik zou het, persoonlijk, spijtig vinden moest men niet meedoen aan wetenschappelijk onderzoek.

http://www.jneurosci.org/content/34/46/ ... l.pdf+html

Zo heb je deze die zegt, naar mijn interpretatie:
FtM/MtF brein lijkt meer op het andere geslacht.

Zijn dat nou geen studies waar je aan wil mee werken?
Ik zoek, tot wanhoop toe, men soelaas in de wetenschap!

Eer we begrip krijgen, moet er begrip gecreeërt worden.

'En ook dat hele psychologische onderzoek is, uiteindelijk, alleen maar tijdverlies en dus overbodig. '
Zo voelt het wel maar ergens wil ik wel een aantal zaken uitsluiten.
Misschien moet ik men levensverhaal maar laten, eerlijkheid heeft me nooit veel opgeleverd.
Maar aan de andere kant wil ik wel uitvinden of het geen psychologisch gevolg is van t een of t ander (voelt disrespectvol tegenover trans/vrouwen)
Aan de andere kant kan het gewoon zijn dat ik culturele normen gewoonweg niet pik
Ja, ik zou liever een brainscan willen. Maakt alles zoveel makkelijker om uit te leggen.

Ik doe zelf m'n research en ik hoef echt niemand horen zeggen dat ie 't beter weet, reflectie op mijn gedachten graag. :shhh:

Sandra Bem bijvoorbeeld. Ze ziet vrouwelijkheid en mannelijkheid niet als tegengestelde polen op een continuüm, maar eerder als parallel lopende reeksen van eigenschappen. Volgens haar ben je niet helemaal vrouwelijk of mannelijk, heb je een beetje van beide of veel van beide. De androgyne persoon zal een hoog niveau van de zogenaamde mannelijke kenmerken (onafhankelijkheid, autonomie, dominantie) vertonen en tegelijkertijd vrouwelijke eigenschappen (warmte, het bewustzijn van de gevoelens van anderen, expressie).

Als je wilt kan je haar boek "De Lenzen van Gender" lezen. Zij stelt dat de geslachtspolarisatie persoonlijk en sociaal destructief kan zijn en dat er veel meer variaties van mannelijk en vrouwelijk gedrag zijn dan de samenleving meestal in het achterhoofd heeft.

Psycholoog Ellen Winnaar speculeert in haar boek over het onderwerp van de bovenstaande uitzonderlijke kinderen en wonderkinderen: ". Misschien omdat hoogbegaafde kindere de heersende waarden verwerpen, verwerpen ze ook de genderstereotypen"

Maar ergens lijkt me alles zoveel makkelijker uit te leggen vanuit een biologisch standpunt dan tegen mensen zeggen dat het iets psychologisch/intellectueel is :hand:

"En ander punt waar veel mensen zich druk om maken is dat ze iemand moeten aanwijzen waar de psycholoog een gesprek mee wil, meestal een familielid of vriend/in. Is ook helemaal niet nodig. Heb ik bijvoorbeeld totaal niet gedaan en dit was geen probleem."
Ow m'n arme moedertje :( khad t moeten laten...

"Velen gaan, mede door de lange wachtlijsten eerder 'om'. Dat is ieders goed recht maar kan wel met problemen gepaard gaan zoals lastig gevallen worden op straat en zo of leiden tot ontslag op het werk. Gebruik de tijd in ieder geval om je leven (ook financieel) op orde te brengen en jezelf te trainen in bijvoorbeeld makeup.
Het is ook ZEER aan te raden als je transvrouw bent om dan al met gezichtsontharing te beginnen. Moet je wel zelf betalen want de zorgverzekering betaald pas na start met hormonen en ik weet niet of je dat nu ook nog van de belasting af kunt trekken, destijds kon ik dat in ieder geval wel. Het kost namelijk echt veel tijd en als je pas na start van hormonen er aan gaat beginnen maakt het je RLE niet makkelijker. "

Ja, lijkt me ook wel ...

"Geheel persoonlijk vind ik een RLE als voorwaarde bij een behandeling van gender dysforie niet meer van deze tijd. Eigenlijk is het gewoon misdadig want het kan je in gevaarlijke situaties brengen terwijl dat niet nodig is. Gelukkig zijn we niet zo barbaars als in Engeland waar je EERST een jaar RLE moet doen voordat ze je hormonen geven. En die samenleving is vele malen transfobischer dan de onze..."

Het is schandalig dat men het verwacht. Ergens ook wel leuk. Hmmmmm

Maaarrrr aan de andere kant als ik al gewoonweg op die hormonen ben is 't voor mij persoonlijk opgelost. Het is voor mij echt niet het éne of het andere
Dus of ik ze nou moet wijsmaken dat ik in het ene hokje wil dan het andere, mij goed

Thanks everyone :)

"Je kunt het hele trajekt in je eigen tempo doen. Je hoeft zelfs niet in de kleding van het gewenste geslacht te komen! Dus als je gewenste geslacht leven vanaf 3 maanden hormonen is ook niet nodig als je dat niet kunt of wilt. Door schade wijs geworden raad ik het persoonlijk zelfs af voor zaken buiten de deur. Mijn mening is dat je dat pas moet doen als je een goede 6 maanden of meer onderweg bent met de hormonen of zoveel eerder als dat de hormonen goed hun werk doen. Dus als mensen je vaker als mevrouw dan meneer aanspreken en je bent trans vrouw dan is de tijd aangebroken om definitief de stap te zetten."
dankjewel, dikke knuffel
enjaaa makeup lijkt me leuk :P
Sway all day, Butterfly flaps all the way !
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
Dance the pain away :>
Gebruikersavatar
Butterflyflaps
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 jun 2015, 01:48
Gender: Transgender

Re: Een jaar in de andere rol?

Bericht door Butterflyflaps »

Na het nog wat meer tijd te geven lijkt me zo dat ik best wel trans ben (you wouldn't say :mrgreen: )

Maar het concept van de ene of de andere rol vind ik belachelijk. Met alle respect toe naar ieders masculiniteit/feminiteit.
Ken genoeg vrijgevochten vrouwen
lijkt me dat door onbegrip dit nog moeilijker gaat worden.

Floating forever inbetween?

Probably..

:think:
Sway all day, Butterfly flaps all the way !
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
Dance the pain away :>
Gebruikersavatar
Butterflyflaps
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 jun 2015, 01:48
Gender: Transgender

Re: Een jaar in de andere rol?

Bericht door Butterflyflaps »

Heej aan edits doen jullie niet?

Das vervelend maar valt nog wel mee, tenslotte privé forum.

Nou

Ik ga er wat aan doen.

Tot binnen een paar jaar :lol:
Sway all day, Butterfly flaps all the way !
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
Dance the pain away :>
Gebruikersavatar
Maria_G
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 jan 2015, 22:32
Gender: Trans MtF
Locatie: Eastern Europe

Re: Een jaar in de andere rol?

Bericht door Maria_G »

I agree with your viewpoint, Butterflyflaps.
Gebruikersavatar
J1nny
Berichten: 720
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:43
Gender: Vrouw

Re: Een jaar in de andere rol?

Bericht door J1nny »

Hmmm, ik was al volledig vrouw binnen en buiten de deur -voordat- ik bij de VU binnenstapte.
En toen ik na anderhalf jaar moontjes kreeg is dat zo gebleven.
Ook op mijn werk was ik vol vrouw, baas reageerde begripvol.
Sterker ik kwam in mijn bedrijfskloffie bij de psych binnen, immers, ik werkte 300 meter verderop op dat moment.
Nooit een probleem geweest.
Bedrijfskloffie was mannelijk, kan ik ook niets aan doen.


Ergo, het is voor iedereen anders.
finesse
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 jun 2012, 08:01
Gender: Transgender

Re: Een jaar in de andere rol?

Bericht door finesse »

mensen die zich na drie maanden het op het toilet omkleden?.....o dus daar komt het woord spijtoptant vandaan.

be strong, be yourself