Toilet dysforie?!

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Niek68
Berichten: 150
Lid geworden op: 28 feb 2015, 17:06
Gender: Trans FtM
Locatie: Huissen

Re: Toilet dysforie?!

Bericht door Niek68 »

Irene_de_Vreede schreef:
Niek68 schreef:voor mij dan net andersom, nog niet iedereen bij mijn vrijwilligerswerk weet het, meer omdat het er niet van gekomen is het te vertellen, maar ik twijfel daar continu ga ik nu naar de heren of toch nog maar steeds de dames. Voor nu, juist omdat niet iedereen het weet, kies ik toch voor de dames. Als we een grote vergadering hebben zal ik de hele ploeg inlichten en ook vragen of ze bezwaar hebben dat ik het heren toilet neem. Er staan geen urinoirs dus ik denk niet dat het een probleem is maar wil wel ff die bevestiging. Gelukkig hoef ik maar weinig naar de wc (volgens mij heb ik een erg grote blaas want ik drink best veel op een dag).
Volgens mij moet je wel heel vrouwelijk zijn wil iemand daar op de heren aanstoot aannemen. Andersom ligt het misschien iets gevoeliger, maar als je je gewoon keurig als vrouw presenteert wordt je echt niet uit de damestoiletten gestuurd hoor.
Ik ben nog nooit vrouwelijk geweest, behalve dan toen ik erg klein was en mijn moeder me nog kleedde en vond rokjes toch wel erg schattig. Ik denk ook dat daarom mijn omgeving er helemaal geen moeite mee heeft want ze zagen me toch al niet als vrouwelijk. Oh en volgende week is er weer de grote vergadering dus dan krijgt iedereen het te horen al zijn er denk ik weinig die het nog niet weten maar toch wel een beetje spannend.
There's only one way of life and that's your own
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Toilet dysforie?!

Bericht door Lise »

op de mannentoiletten, althans in het leef- en uitgaansgebied waar ik woon, komt alles en iedereen, niet alleen maar mannen. vrouwentoiletten hebben vaak een rij (en zijn volgens een vriendin van mij vaak vele malen viezer, maar ik weet niet of dat waar is), dus gaan veel vrouwen dan naar het mannentoilet. Ik heb daar nog nooit een man over gehoord.

Ik denk dat het op de een of andere manier minder beladen is dan andersom, dus ik zou me als ftm echt helemaal nergens zorgen over maken.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Toilet dysforie?!

Bericht door Jeste »

Lise schreef:vrouwentoiletten hebben vaak een rij (en zijn volgens een vriendin van mij vaak vele malen viezer, maar ik weet niet of dat waar is), dus gaan veel vrouwen dan naar het mannentoilet.
Dat doe ik ook wel eens als het druk is. In het soort uitgaansgelegenheden waar ik kom is dat dan ook absoluut geen probleem. Toch vind ik de vrouwentoiletten over het algemeen wel schoner, al hoor ik vaak het tegenovergestelde.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Kyano
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 jun 2015, 14:03
Gender: Man

Re: Toilet dysforie?!

Bericht door Kyano »

ik wordt vaak raar aangekeken als ik naar de vrouwen wc ga en gaan ze roddelen. ik voel me er zelf ook niet fijn bij om naar de vrouwen wc te gaan ik zie dan dat bordje mannen wc hangen en zou het liefste daar heen willen maar zo en zo als ik met de familie ergens ben gaat dat niet want die weten het niet van mij (mijn ouders en zusjes weten het wel). als ik in de zomer op de camping ben wil ik ook altijd het liefst naar de mannen douches maar dat is best lastig
Apoc Revolution
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 apr 2015, 17:53
Gender: Transgender

Re: Toilet dysforie?!

Bericht door Apoc Revolution »

Ik vermijd openbare toiletten, tenzij ik heel erg nodig moet. Ik voel me totaal niet op mijn plek op de heren toiletten, en de dames toiletten in gaan durf ik nog niet, want ik ben nog pre-everything dus het zou misschien te opvallend zijn. Ook al identificeer ik me met geen van beide genders, bij het vrouwelijke voel ik me altijd veel meer comfortable. En er fysiek vrouwelijk uit zien is voor mij een grote reden om te transitionen naast lichamelijke en sociale dysforie. Zittend plassen is ook iets wat ik altijd al heb gedaan, ik begrijp niet waarom mensen er überhaupt voor kiezen om het staand te doen als ze de optie hebben om te gaan zitten (mits het toilet niet te smerig is). Om deze reden lijkt het mij juist dat heren toiletten over het algemeen viezer zijn dan dames toiletten, want vrouwen hoeven niet te richten.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Toilet dysforie?!

Bericht door Jeste »

Apoc Revolution schreef:Zittend plassen is ook iets wat ik altijd al heb gedaan, ik begrijp niet waarom mensen er überhaupt voor kiezen om het staand te doen als ze de optie hebben om te gaan zitten
Staand plassen had ik wel gedaan, hoewel ik dat helemaal niet goed kan. Maar ja, dat kwam er gewoonweg bij tijdens de opvoeding als jongen. Op een gegeven moment ben ik toch maar vaker gaan zitten. Toch had ik nog wel vaak staand geplast, ook al ging het moeilijk (bij staand plassen komt er geen goede straal uit, dus is voorzichtigheid geboden). Vooral in openbare gelegenheden ging ik toch nog bij de pisbakken staan. Ik was toch immers als jongen geboren en mannen plassen toch staand, was nog lang mijn gedachte :? . Gelukkig is dat inmiddels al weer lang voorbij en kom ik helemaal niet meer op toiletten waar pisbakken hangen.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Apoc Revolution
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 apr 2015, 17:53
Gender: Transgender

Re: Toilet dysforie?!

Bericht door Apoc Revolution »

Jeste schreef:Staand plassen had ik wel gedaan, hoewel ik dat helemaal niet goed kan. Maar ja, dat kwam er gewoonweg bij tijdens de opvoeding als jongen. Op een gegeven moment ben ik toch maar vaker gaan zitten. Toch had ik nog wel vaak staand geplast, ook al ging het moeilijk (bij staand plassen komt er geen goede straal uit, dus is voorzichtigheid geboden). Vooral in openbare gelegenheden ging ik toch nog bij de pisbakken staan. Ik was toch immers als jongen geboren en mannen plassen toch staand, was nog lang mijn gedachte :? . Gelukkig is dat inmiddels al weer lang voorbij en kom ik helemaal niet meer op toiletten waar pisbakken hangen.
Toen ik nog jong was wist ik dat ik het deed zoals meisjes het doen, maar het boeide me gewoon niet en dat is nooit veranderd sindsdien. En dat was nog lang voordat ik nadacht over mijn identiteit (Pas sinds vorig jaar toen ik 19 werd, kwam ik erachter dat ik me geen man voel). Ik deed het alleen staand als het toilet te vies was, maar dat vond ik nooit fijn. Ik weigerde om bij plasbakken te gaan, ik wilde zo niet gezien worden door anderen dus ik wachtte gewoon totdat de hokjes niet meer bezet waren. Volgens mij heb ik slechts een paar keer in mijn hele leven bij zo'n bak geplast lol.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Toilet dysforie?!

Bericht door Jeste »

In België wil de overheid het toiletbezoek voor transgenders aangenamer maken.

Vlaanderen krijgt genderneutrale toiletten
Man. Vrouw. Onzijdig. Transgender. Iedereen heeft recht op een eigen toilet. Althans, als het aan de Vlaamse minister van gelijke kansen Liesbeth Homans ligt. Daarom komen in alle overheidsgebouwen genderneutrale toiletten, zodat bijvoorbeeld transgenders zich prettiger voelen op de werkvloer.
De volledige tekst staat op: www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/arti ... tten.dhtml
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Tanja
Berichten: 308
Lid geworden op: 06 nov 2012, 19:51
Gender: Trans MtF
Locatie: rotterdam

Re: Toilet dysforie?!

Bericht door Tanja »

Tja, soms komt het weleens voor dat ik staand MOET plassen maar over het algemeen doe ik het zittend.
Bijkomend probleempje voor mij is dat het staand ook niet zo goed lukt. Als bij het urinoir naast me ook iemand staat kan ik simpelweg niet plassen. Hoe nodig ik ook zou moeten....het lukt niet...het blokkeert gewoon. Is dat gek?
Waarom heb ik het mezelf zo moeilijk gemaakt?? Omdat ik waarschijnlijk een domme doos ben die het allemaal wel dacht te kunnen verdringen :fpalm: