Solliciteren als Jongen

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
TimV
Berichten: 39
Lid geworden op: 15 okt 2014, 21:29
Gender: Trans FtM
Locatie: Zeist

Solliciteren als Jongen

Bericht door TimV »

Hey mensen,

Ik heb net voor het eerst gesolliciteerd als jongen en was daar erg trots op. Nou blijkt dat ze dringend op zoek zijn naar hulp en al meteen vanmiddag een afspraak willen maken. Ik ben nu even helemaal in paniek aan het raken omdat ik nog helemaal niet genoeg passabel ben om ook maar enigszins mannelijk over te komen als ik praat :oops: Anyway, ik wilde dit even kwijt. Ik denk wel dat ik toch maar ga en in het ergste geval wordt ik gewoon afgewezen omdat ze het zien als liegen ofzo..

Hopelijk gaat dit jullie wat beter af

Thomas
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 758
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Solliciteren als Jongen

Bericht door Ylse »

Tim, ga ervoor en wees eerlijk tegenover je werkgever wat er aan de hand is. Ze zullen dat alleen maar waarderen.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Solliciteren als Jongen

Bericht door Veronica »

Ylse schreef:Tim, ga ervoor en wees eerlijk tegenover je werkgever wat er aan de hand is. Ze zullen dat alleen maar waarderen.
Dat durf ik in twijfel te brengen, genoeg transgenders die door hun transgender zijn dus geen baan krijgen.

Mocht dat trouwens gebeuren, er zijn instanties waar je daar een klacht over indienen.

Met eerlijk zijn ben ik wel mee eens, maar dat waarderen is een andere koek.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 758
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Solliciteren als Jongen

Bericht door Ylse »

Veronica schreef:
Ylse schreef:Tim, ga ervoor en wees eerlijk tegenover je werkgever wat er aan de hand is. Ze zullen dat alleen maar waarderen.
Dat durf ik in twijfel te brengen, genoeg transgenders die door hun transgender zijn dus geen baan krijgen.

Mocht dat trouwens gebeuren, er zijn instanties waar je daar een klacht over indienen.

Met eerlijk zijn ben ik wel mee eens, maar dat waarderen is een andere koek.
Ligt dat aan het feit dat men transgender is of aan andere (ontbrekende) kwaliteiten?
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
Claire
Berichten: 1129
Lid geworden op: 05 feb 2013, 00:21
Gender: Vrouw
Locatie: Almere

Re: Solliciteren als Jongen

Bericht door Claire »

Dat zal een werkgever, denk ik, niet zeggen.
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Solliciteren als Jongen

Bericht door Nathan90 »

Ik ben eenmaal op gesprek geweest ver voor testo maar wel als Nathan. Men zag mij zoals ze het zelf wilden. Zonder aankondigen (zeg een winkel) was het vaker als vrouw, maar als ze een jongen verwachtten zagen ze toch een jongen (wel een stuk jonger geschat natuurlijk). Dat kan de baankans ook dwarsliggen, een vrouw van 25 zou best representatief zijn op de werkvloer, maar een man van 25 die nog geen 18 oogt door zachte trekken, hoge stem en kleine lengte een stuk minder.

Ik ben zelf niet over enige genderzaken begonnen, ze moesten eerst maar gewoon interesse hebben. Na dat gesprek ben ik er uit geselecteerd. Indirect mogelijk door het feit dat ik pre-T en dus transgender ben. Maar hij wist het niet, dus alleen indirect.

Hoe is't gegaan Tim?
TimV
Berichten: 39
Lid geworden op: 15 okt 2014, 21:29
Gender: Trans FtM
Locatie: Zeist

Re: Solliciteren als Jongen

Bericht door TimV »

Hey iedereen,

Hier even een update en bedankt voor de reacties ook :). Ik was iets te vroeg aangekomen en helemaal op van de zenuwen, maar ik geloof wel dat het goed ging. Ik werd door het personeel neutraal ontvangen en toen ze de man van de sollicitatie belden om te zeggen dat ik er was verwezen ze naar me als 'deze persoon,' wat ik erg netjes vond. Tijdens het gesprek gaf hij verder geen reden om te denken dat hij dacht dat ik geen jongen was (het kan zijn dat hij het wel zag, maar dit heeft hij dan respectvol genegeerd). Of ik de baan heb is nog niet zeker, er waren meer mensen, maar ik wordt eind deze week teruggebeld. Zoals het er nu voor staat kan het goed zijn dat ik afgewezen wordt op basis van het transgender zijn (of het zo presenteren tenminste), maar ik denk eerder dat een afwijzing te maken zou hebben met gebrek aan ervaring in de horeca. Nou ga ik uit van het ergste, maar als ik de baan wel zou krijgen en eraan denk zal ik nog een update geven.

Ook leuk, toen ik achteraf terugfietste stopte ik bij een tankstation om wat sigaretten te halen en daar werd ik door een hele vrolijke medewerker gewoon aangesproken als jongen. Dit was ook de eerste keer dat ik opzettelijk een zo laag mogelijke stem opzette, dus dat kan ervoor hebben gezorgd dat ik meer overkom als een wat jongere gast dan een 23-jarige vrouw.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Solliciteren als Jongen

Bericht door Anon20190122 »

Ylse schreef:
Veronica schreef:
Ylse schreef:Tim, ga ervoor en wees eerlijk tegenover je werkgever wat er aan de hand is. Ze zullen dat alleen maar waarderen.
Dat durf ik in twijfel te brengen, genoeg transgenders die door hun transgender zijn dus geen baan krijgen.

Mocht dat trouwens gebeuren, er zijn instanties waar je daar een klacht over indienen.

Met eerlijk zijn ben ik wel mee eens, maar dat waarderen is een andere koek.
Ligt dat aan het feit dat men transgender is of aan andere (ontbrekende) kwaliteiten?
Geloof mij maar dat je er op afgerekend wordt ik heb daar helaas ruime ervaring in!
Alleen als je duidelijk met kop en schouders boven de rest uit steekt willen werkgevers het proberen.
Ik heb het idee dat het voor veel werkgevers ook het onbekende is hebben ze een keer een goede ervaring met een transgender is het vooroordeel weg genomen!
Het is wel nog steeds zo hoe passabeller je bent hoe makkelijker het wordt we leven nu eenmaal in een wereld waar je op je uiterlijk wordt afgerekend!
Jessah
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 mei 2015, 17:50
Gender: Vrouw

Re: Solliciteren als Jongen

Bericht door Jessah »

Hoihoi

Kvind dapper van je in je solliciteren!!
Zelf loop ik hier ook tegenaan.
Klees graag van je verdere vorderingen!

Tessa
'as a growth seed
beam like a flower'
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Solliciteren als Jongen

Bericht door Mr.X »

Ik vind het ook erg knap dat je lekker als jezelf aan het solliciteren bent. Houden zo! :)
Ook mijn ervaringen zijn alleen maar positief wat betreft het eerlijk zijn tegenover je werkgever. Tijdens een interview vroegen ze op het einde eens of ik iets kwijt wilde, of dat er iets was wat ze zouden moeten weten. Zo'n standaard vraag, maar erg passend omdat ik toen nog in de tussenin fase zat. Net aan de testo, dus de stem was al iets anders, maar nog niet 100% passabel. Ik heb er toen gewoon uitgeflapt dat ik transgender was. Ze zagen er van op, en ja hoor, die baan heb ik kunnen krijgen. Ik heb toen de baan niet genomen omdat ik ergens anders ook aan het sollicteren was, met een beter loon, en daar ben ik toen aangenomen, ondanks dat ze ook daar wisten dat ik trans was. Mijn naam was nog niet anders, maar toch werkten ze graag mee met het gebruiken van mijn gekozen naam, en de juiste pronouns. Dus tjah...ervaringen verschillen erg, lijkt het.